bevruchtingskastjes zelf maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Dit is een interessante discussie waar ik toevallig ook net over aan het nadenken was. Ik gebruik zelf sinds twee jaar Kirchhainers, en het aanmaken en plaatsen van de bevruchtingsvolkjes is daarmee niet moeilijk.

Het moeilijke komt voor mij erna, als je de moeren uit wilt vangen en invoeren in, bijvoorbeeld, een drieramer. Ik verspeel daarmee toch vaak koninginnen, en dat zal grotendeels aan onervarenheid te wijten zijn, maar ik zie niet echt zitten hoe je kunt voorkomen dat een moer je te slim af is en wegvliegt (om nooit meer terug te komen of terug te komen in het verkeerde volkje en afgestoken te worden).

Ik heb wel eens gelezen dat je het uitvangen in dit geval beter binnen kan doen, maar dan heb je weer overal bijen zitten.

Ik ben om deze reden van plan volgend jaar eens een vergelijking te maken tussen het succes van drieramers en kirchhainers. Drieramers hebben als voordeel dat de moer niet uitgevangen hoeft te worden tot een moment dat je zeker weet dat ze niet meer kan vliegen.

Mooi zou een systeem zijn dat als eenraamskastje werkt, maar na de bevruchting ook als raampje in een aflegger gestoken kan worden.

Nu ik er over nadenk zie ik daar wel wat in. Een eenraamskastje waar een toplat aangklikt kan worden en waar de bodem vanaf kan. Dan doe je op de bodem een velletje krantenpapier met wat gaatjes en de rest gaat vanzelf....

Tieme
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Dat is nu net wat je met de apidea's wel kunt doen. Simpelweg de bodem er onderuit en op het kastje plaatsen. Als je de moer gemerkt en geknipt hebt dan kan je zowiezo je niets passeren.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Een beetje creatief denken en doen met die Kirchhainers![:)] Als het eerst broed van de Kirchhainer moer uitloopt doe je na de vlucht het kastje dicht.
Vervolgens neem je een geprepareerde dekplank -een rechthoekig "gat". Leg deze op het volk waar je de nieuwe moer wilt hebben en op de dekplank een krant (een blad!)keer de Kirchhainer om zet tijdelijk een lege bak op en sluit de zaak.
Op deze wijze verenigen met de Kirchhainer kastjes doe ik al enige tijd (1982)
Hans
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Ik verspeel daarmee toch vaak koninginnen, en dat zal grotendeels aan onervarenheid te wijten zijn, maar ik zie niet echt zitten hoe je kunt voorkomen dat een moer je te slim af is en wegvliegt (om nooit meer terug te komen of terug te komen in het verkeerde volkje en afgestoken te worden).
Gebruik een plantenspuit met water, alles wordt minder vliegvlug,ook de moer.
Vgr. Minne.
elmook
Contacteer:

Bericht door elmook »

Beste meedenkers,

Om te beginnen: wat verschrikkelijk leuk dat er zo levendig gereageerd word!

Dan: twee leuke links: http://www.imkerforum.de/viewtopic.php?t=3625 en http://www.massivholz-tischler.at/shop/ Er zijn dus nog meer mensen die zich met dit thema bezighouden...

Verder heeft mijn hoofd de afgelopen dagen vol gezeten met ideeen over bevruchtingskastjes.
Vooral:
aandacht schenken aan je eigen wensen
en:
Ik ben zelf niet zo voor de vaak klemmende plastic raampjes van de Apidea's en de toplat methode van de Kirchainer en Segeberger. Bij mij maakten de bijen daar vaak toch een potje van.
zetten me aan het denken. Je kunt natuurlijk de eigenschappen van al die kastjes combineren en je eigen kastje ontwerpen!!

Ik op zoek naar gegevens over de bestaande bevruchtingskastjes. Als je lang genoeg over internet struint kun je alles vinden, dus hier een poging tot een overzicht van wat ik weet. Als er hele grote (reken)fouten in zitten hoor ik het heel graag.

Kirchainer: 4 'raampjes' van +/- 15x10 cm = 1000 cm2 raatoppervlak, ruimte voor 500 cm2/750 gr voer, 180 cm3 bijen nodig.
Apidea: 3 raampjes van +/- 9,5 x 10,5 cm = 600 cm2 raatoppervlak, ook 180 cm3 bijen nodig (?!)
Miniplus: 6 raampjes van 19,8 x 14,2 cm = 2600 cm2 raatoppervlak, 250 cm3 bijen nodig.
Drieramer: 3 ramen van 36 x 21,8 = 4000 cm2 raatoppervlak

Ik neig het meest naar miniplus, omdat het me zo fijn lijkt om, net als bij een gewone kast, te kunnen uitbreiden, verenigen, enz. Een koningin is zo langer 'houdbaar' en beter te beoordelen. Alleen het formaat lijkt me wat overdreven. Meer plus dan mini zou ik willen zeggen. Ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat die 250 cm3 klopt. Kan iemand daar iets over zeggen? In de veronderstelling dat dat niet klopt denk ik in de richting van een soort miniplus met 1/6 combiraampjes. Vanaf volgend jaar wil ik langszamerhand met combiramen gaan proberen te werken, bovendien passen die raampjes dan ook met zijn tweeen in een honingraam.

Dat zou dus worden:
Voorlopig elmar-kastje: 5 ramen van 17 x 11,5 = 1425 cm2 raatoppervlak. Het kastje is zo bijna vierkant -> bijen in bolvorm.

Goed, genoeg geouwehoerd, het idee moet gewoon nog een beetje rijpen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden,

groet,

Elmar

O, nog vergeten, hoe zit met dat voederdeeg, kun je dat gewoon op de bodem van het kastje leggen, of moet daar echt een aparte ruimte voor zijn?
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Elmar,

Het plezier is wederzijds.
Het miniplus idee heeft het bij mij gewonnen van de anderen.
In het voorjaar heb ik 10 raampjes uit laten bouwen in een tijdelijk iets verhoogde honingkamer. Past perfect.
De miniraampjes overdwars en steunend op twee schotjes van 2 cm dik.
Er bleef ruimte over voor 3 honingraampjes.

Ik zie niet veel voordeel in 1/6e van een combiraam.
Ik heb sinds drie jaar enkele volken op een combibak staan en weet niet zeker of ik dat systeem in de toekomst blijf gebruiken.

Apidea en Kirchhainers worden met een minimaal aantal bijen gevuld. (koffiebekertje)
De koningin moet er uit na 3 weken.
De miniplus heeft iets meer bijen nodig en zoals je het zelf stelde, hier kan de koningin er langer inblijven..
Enkele van mijn mei-koninginnen/volkjes overwinteren zelfs in de Miniplusjes op 2 of 3 randen.

De raampjes gaan dus niet verloren.
In het aankomend voorjaar deel ik ze gewoon op voor de teelt. (Hoort al bij de filosofie van het kastje)
De volkjes zijn nu sterk genoeg omdat ik bij het vullen niet te zuinig hoefde te zijn met bijen.
Je kunt ook 3 ramer-miniplusjes maken voor de start (of een schotje plaatsen). Dan kun je met minder bijen toe. Later kun je ze verenigen.

Let wel, het scheelt voor een aankomend volkje best wel veel of het met één of twee bekertjes bijen begint.

Voederdeeg kan volgens mij goed onderin. Een paar stokjes er op voorkomt verkleven. Verpakken in stevig plastic kan ook. Dun plastic wordt versleept naar de uitgang en kan de zaak verstoppen.
Kijk uit, dat het geen geurspoor naar buiten geeft of lekt door de ventilatiebodem ivm roverij uitlokken.
Bedenk ook, dat jonge bijen soms meer interesse hebben voor het voer als voor de dop. Hou dus de dop dicht bij het voer. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar bovenop voeren.
En een onbevruchte moer invoeren bevalt me trouwens beter als een dop inhangen.

Tot zover wat persoonlijke ervaringen. Misschien heb je er wat aan. Of bestaan er betere. Die hoor ik ook graag.

Nog meer plezier bij het bedenken en knutselen
en groet,

Hans.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

elmook schreef:
O, nog vergeten, hoe zit met dat voederdeeg, kun je dat gewoon op de bodem van het kastje leggen, of moet daar echt een aparte ruimte voor zijn?
Hallo Elmar,

In Apidea's is er een appart "voederbakje" voorzien. Hier kan voldoende voedsel in voor enkele weken. Het plaatsen op een bevruchtingsstation kunnen ze zo makkelijk overleven zonder bijkomende controle. Het is voorzien van een stukje moerrooster zodat het jonge moertje niet kan verkleven in het deeg.

Ook in een EWK is onderaan een klein bakje voorzien voor voeding. Het is echter niet standaard voorzien van een roostertje zodat ik het moertje daar al eens moest zoeken. Sindsdien een roostertje aangebracht [^] Persoonlijk vind ik het bakje ook te klein.

Voor jou is bijvoorbeeld een oplossing om een bakje met voedsel als "dekplank" te gebruiken. Zo is het makkelijk te vullen en te controleren.

Gewoon op de bodem zou ik niet doen. Alle "vuil" valt er in en het is niet denkbeeldig dat het moertje er in kleeft. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

mvg

Theo
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Apidea's hebben tegenwoordig ook een aparte voerbak die je bovenop kunt zetten. Je kunt nu de apidea voorzien van 5 ipv 3 ramen.
elmook
Contacteer:

Bericht door elmook »

Goed, ik heb er weer een dagje over na kunnen denken.

Het uitvinden van raamformaten is inderdaad niet de meest eervolle bezigheid voor een imker. Als het dan toch iets miniplus-achtigs moet zijn, dan misschien toch maar netjes volgens de maten. Wel dacht ik om een sleufje voor een moerroostertje te maken, zodat ik daar achter twee raampjes voor een voerbakje kan vervangen. Zoals bij kirchainer en apidea zeg maar. Bij thuiskomst/na de bevruchting kan het roostertje er uit, raampjes er in en een voerpotje er op.

Het lijkt me alleen fijn om eens een originele miniplus in het echt te zien. Is er iemand, niet te ver hiervandaan (dronten), waar ik er een kan bekijken? Ik kan op internet ook geen adres vinden waar ze in nederland te koop zijn! Duidelijke tekeningen/foto's zijn natuurlijk ook erg welkom...

Alweer bij voorbaat dank...,

Elmar
piml
Contacteer:

Bericht door piml »

Ik ben zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik het imkeren van een echte imkervader heb geleerd. Inmiddels is hij (Carel Jansen - voormalig hoofdbestuurder VBBN) 84 jaar oud en zijn gezondheid wordt minder!

Samen gebruiken we nog steeds een uitvinding van hem: de bloempot. Hij bouwde namelijk plastik bloempotten om tot bevruchtingskastjes. Anno 2005 nog steeds met een 100% score aan bevruchte koninginnen.....

groeten,

Pim Lemmers
Plaats reactie