Koolzaad voor biodiesel / deel 3
-
- Contacteer:
Koolzaad voor biodiesel / deel 3
In de Boerderij van 1 november 2005 (blz. 4) een uitvoerig artikel over energiegewassen voor biobrandstof.
- Koolzaad gaat 't maken in de EU en jaagt economie EU aan.
- Europese boeren omarmen energiegewas
- Biobrandstof voor Nederland kleine impuls
- Nederland loopt achterop. Duitsland is koploper
- In Nederland geen stormachtige groei verwacht
- Ondernemers popelen en willen graag aan de slag.
- Biomassaverwerking heeft echter de toekomst, omdat de energie-efficientie daarvan beter is dan van biodiesel of plantaardige olie.
!Piet
- Koolzaad gaat 't maken in de EU en jaagt economie EU aan.
- Europese boeren omarmen energiegewas
- Biobrandstof voor Nederland kleine impuls
- Nederland loopt achterop. Duitsland is koploper
- In Nederland geen stormachtige groei verwacht
- Ondernemers popelen en willen graag aan de slag.
- Biomassaverwerking heeft echter de toekomst, omdat de energie-efficientie daarvan beter is dan van biodiesel of plantaardige olie.
!Piet
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Re: Koolzaad voor biodiesel / deel 3
Hoi Piet
Wel spijtig dat koolzaad voor ons imkers en nog meer voor onze bijen in de toekomst niet van tel meer zal zijn.
Als ik mij niet vergis heeft de EU toegestemd om Genetisch gemanipuleerd zaad te gebruiken, of minsten een bepaald percentage ervan. Dit koolzaad zal door onze bijen niet of bijna niet bevlogen worden.
Ook heb ik horen vertellen dat er in België proeven bezig zijn of waren in de fruitteelt. Bepaalde genetisch aangepaste appelsoorten zouden in proef staan waarvan de bloemen ook niet meer door insekten bevlogen hoeven worden.
Droevige evolutie toch?
weet iemand hier misschien meer van?
vriendelijke imkergroeten
dirk
Wel spijtig dat koolzaad voor ons imkers en nog meer voor onze bijen in de toekomst niet van tel meer zal zijn.
Als ik mij niet vergis heeft de EU toegestemd om Genetisch gemanipuleerd zaad te gebruiken, of minsten een bepaald percentage ervan. Dit koolzaad zal door onze bijen niet of bijna niet bevlogen worden.
Ook heb ik horen vertellen dat er in België proeven bezig zijn of waren in de fruitteelt. Bepaalde genetisch aangepaste appelsoorten zouden in proef staan waarvan de bloemen ook niet meer door insekten bevlogen hoeven worden.
Droevige evolutie toch?
weet iemand hier misschien meer van?
dirk
-
- Contacteer:
Hallo Dirk,Dirk C schreef:
Hoi Piet
Het is gelukkig niet waar, dat genetisch gemanipuleerd koolzaad niet door bijen wordt bevlogen. In Zuid Alberta verdienen heel veel bijenhouders de kost met het bestuiven van genetisch gemanipuleerd koolzaad. Bij ons wordt al ongeveer acht jaar "canola" met de Round Up Ready of Liberty Link eigenschap verbouwd. De bijen halen er niet minder op dan op de traditionele rassen. Er zijn allerlei bezaren, maar de akkerbouwers kunnen met minder en minder agressieve onkruidbestrijdingsmiddelen werken en dat is een groot voordeel.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Hoi Ria
Bedankt voor je reactie ik ben al een beetje gerustgesteld.
Weet jij of iemand anders per toeval welke eigenschappen in dit koolzaad veranderd zijn. Zou het ook niet kunnen dat er verschillende genetische aanpassingen kunnen gebeuren? Het koolzaad waarvan jij spreekt, zijn daar nog bijen voor nodig om dit te bestuiven of vormt dit zonder bestuivende insecten evenveel zaden dan wel met bijen en andere.
Ik vind het ook gek dat jij spreekt van minder onkruidbestrijding. Bij de bestrijding van schadelijke insecten kan ik nog volgen maar waar kan de genetische aard van een gewas belang hebben met de bestrijding van onkruiden die ertussen groeien? Ben nog niet helemaal mee denk ik.
dirk
Bedankt voor je reactie ik ben al een beetje gerustgesteld.
Weet jij of iemand anders per toeval welke eigenschappen in dit koolzaad veranderd zijn. Zou het ook niet kunnen dat er verschillende genetische aanpassingen kunnen gebeuren? Het koolzaad waarvan jij spreekt, zijn daar nog bijen voor nodig om dit te bestuiven of vormt dit zonder bestuivende insecten evenveel zaden dan wel met bijen en andere.
Ik vind het ook gek dat jij spreekt van minder onkruidbestrijding. Bij de bestrijding van schadelijke insecten kan ik nog volgen maar waar kan de genetische aard van een gewas belang hebben met de bestrijding van onkruiden die ertussen groeien? Ben nog niet helemaal mee denk ik.
dirk
Beste Dirk en anderen,
Round Up (glyfosaat) is een van de meest gebruikte en (voorlopig) onschuldigste onkruidbestrijdingsmiddelen uit de gangbare landbouw. Alle planten die er mee geraakt worden gaan dood. Het moet dus selectief toegepast worden (een drupje op een plantje.) Daar zijn vele plattelandsscholieren in de zomer druk mee. Ook wordt het gebruikt om (braak)land voor het ploegen dood te spuiten.
Sommige planten (o.a. wilgenroosje) hebben inmiddels resistentie ontwikkeld.
Zo'n resistentie kun je ook d.m.v. gentech in een cultuurgewas inbouwen. Je kunt dan volvelds (desnoods met een vliegtuig)roud up spuiten terwijl alleen het cultuurgewas blijft staan. In Nederland zou dat een run op de krantenwijkjes opleveren, in grootschalige nieuwewereld-landbouwgebieden is het echt een uitkomst.
Dat is dus het verband tussen gentech en onkruidbestrijding.
Duidelijk?
Vanuit de bijen gezien denk ik dat een vrij onschuldige GMO-ontwikkeleing is. Vanuit de honing-etende mens ligt dat misschien anders....[}:)]
Ook heb ik verontrustende verhalen over Bt-mais gehoord, maar dat is eigenlijk een ander thema.
vr. gr.,
Elmar
Round Up (glyfosaat) is een van de meest gebruikte en (voorlopig) onschuldigste onkruidbestrijdingsmiddelen uit de gangbare landbouw. Alle planten die er mee geraakt worden gaan dood. Het moet dus selectief toegepast worden (een drupje op een plantje.) Daar zijn vele plattelandsscholieren in de zomer druk mee. Ook wordt het gebruikt om (braak)land voor het ploegen dood te spuiten.
Sommige planten (o.a. wilgenroosje) hebben inmiddels resistentie ontwikkeld.
Zo'n resistentie kun je ook d.m.v. gentech in een cultuurgewas inbouwen. Je kunt dan volvelds (desnoods met een vliegtuig)roud up spuiten terwijl alleen het cultuurgewas blijft staan. In Nederland zou dat een run op de krantenwijkjes opleveren, in grootschalige nieuwewereld-landbouwgebieden is het echt een uitkomst.
Dat is dus het verband tussen gentech en onkruidbestrijding.
Duidelijk?
Vanuit de bijen gezien denk ik dat een vrij onschuldige GMO-ontwikkeleing is. Vanuit de honing-etende mens ligt dat misschien anders....[}:)]
Ook heb ik verontrustende verhalen over Bt-mais gehoord, maar dat is eigenlijk een ander thema.
vr. gr.,
Elmar
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Er zij wel zelfbestuivende koolzaadrassen door selectie ontwikkeld, waar de bijen niks te zoeken hebben. Maar dat heeft weer niets met GMO te maken.
In de gemeente Haarlemmermeer start volgend jaar een groot koolzaadproject, waarvoor inmiddels een kleine tien akkerbouwers zich hebben aangemeld. Een of meerdere voertuigen van de gemeente gaan vervolgens op biodiesel rijden. Er wordt ongeveer 50 hec. aan winter- en zomerkoolzaad ingezaaid.
Het ras voor de zomer heet Haydn, de winter weet ik (nog) niet. Voorwaarde voor deelname is bijvriendelijk koolzaad en tevens ook het gebruik van bijvriendelijke bestrijdingsmiddelen.
De akkerbouwers zijn enthousiast gestemd.
Als proef heb ik dit jaar onder de rook van Schiphol al op het zomerkoolzaad gestaan. De opbrengst was super. Voor volgend jaar zijn de imkers dan ook heel optimistisch gestemd....
Groeten,
Pim Lemmers
Het ras voor de zomer heet Haydn, de winter weet ik (nog) niet. Voorwaarde voor deelname is bijvriendelijk koolzaad en tevens ook het gebruik van bijvriendelijke bestrijdingsmiddelen.
De akkerbouwers zijn enthousiast gestemd.
Als proef heb ik dit jaar onder de rook van Schiphol al op het zomerkoolzaad gestaan. De opbrengst was super. Voor volgend jaar zijn de imkers dan ook heel optimistisch gestemd....
Groeten,
Pim Lemmers
-
- Contacteer:
RENDAC, verwerker van kadavers en slachtafval, wil 2,2 miljoen liter biodiesel per jaar op jaarbasis maken en daar haar eigen wagenpark op laten rijden. Vergunningen zijn bijna rond. Rendac wil alleen nog zekerheid van financien over het beleid.
!Piet
!Piet
-
- Contacteer:
BIODIESEL ontstaat door een chemische bewerking van olie. Allerlei soorten olie komen in aanmerking. Om het product bij lage temperatuur vloeibaar te houden, is ook altijd koolzaadolie nodig. Biodiesel wordt ook wel de eerste generatie biobrandstof genoemd.
BIOMASSA is het verwerken van ruw organisch materiaal tot een soort olie of alcohol. Deze verwerking wordt de tweede generatie biobrandstof genoemd. Het perspectief voor biomassa is gunstig. Als grondstof worden veelal reststromen gebruikt (b.v. bij RENDAC).
!Piet
BIOMASSA is het verwerken van ruw organisch materiaal tot een soort olie of alcohol. Deze verwerking wordt de tweede generatie biobrandstof genoemd. Het perspectief voor biomassa is gunstig. Als grondstof worden veelal reststromen gebruikt (b.v. bij RENDAC).
!Piet