wespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Contacteer:

wespen

Bericht door Minne Bonnema. »

Wespen.
Naast het bezit van bijenvolken,kan ik me verheugen over het bezit van een wespenvolk.Het heeft domicilie gekozen,rechts boven de voordeur tegen de dakgoot aan. Er zit daar een gat dat toegang tot de spouw geeft. Dus in het pand waar ik woon en de huur maandelijks aan de woningstichting betaal. Dit gegeven geeft volgens mijn denkwijze het recht zich dus eigenaar te voelen, van dit door velen verguisde insect,wat toch zeker zijn nut voor de natuur heeft.

De gehele zomer is het een drukte van belang geweest bij de ingang, zo te zien een heel best wespen volk.En nu in de laatste dagen van november zijn ze nog steeds ijverig. Hagel,kou en regen kan hen nog niet tegen houden,met de regelmaat van de klok zie ik ze nog voor het raam langs vliegen onderweg naar hun nest. Hoe lang nog!! Heeft iemand een waarneming tot wanner een wespennest zich kan handhaven! Volgens mij moet de winter een einde aan hun activiteiten maken, want ze zitten goed beschermt in een spouw.Dat ze geen wintervoorraad hebben aangelegd zal ze de das dan wel omdoen.
Minne.Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: wespen

Bericht door maartenkleijne »

leuk Minne, zeker in een jaar waar heel weinig wespen te zien waren.
Tot mijn verbazing waren er net als andere jaren een flink aantal wespenkoninginnen op zolder die een lekker plekje zochten om te overwinteren.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Minne,

Hoe lang kunnen wespennesten actief blijven? Ik wist dat ik het ergens gelezen had en ik heb het waarachtig gemakkelijk teruggevonden. De hieronder geknipte en geplakte tekst is afkomstig van de schitterende site hymenoptera.de. Kijk bijvoorbeeld eens bij de FAQ's en je komt werkelijk alles te weten:

In der Regel sind nur zwei Arten langlebig, kopfstark und damit problematisch. Dies sind die Deutsche Wespe (Paravespula germanica) und die Gemeine Wespe (P. vulgaris).
Beide Arten nisten gerne in Verschalungen am Haus, wo es warm und trocken ist.
Die freinistenden Arten, deren graue, konisch geformten Nester im Dachboden, Schuppen, unter Vorsprüngen o.ä. hängen, sterben wesentlich früher ab. Meist sind diese schon im August/September abgestorben. Nur die Mittlere Wespe, die bevorzugt in Büschen nistet, überdauert wie die Hornisse bis in den Oktober.
Die Nester der Deutschen und Gemeinen Wespe sterben üblicherweise spätestens im November ab. Allerdings ist das keine allgemeingültige Regel - denn wichtige Faktoren für das Überleben sind:

Zahl der herangezogenen Arbeiterinnen

Vitalität der Königin

Klima am Nistort und in der Umgebung

Manche Nester können so erstaunlich lange durchhalten - der Rekordhalter 2002 wurde am 31.12.2002 gemeldet...mit noch rund 30 Wespen pro Tag die sich - von der Wärme angelockt - in die Zimmer verirrt hatten.

Even wachten tot januari dus, voordat je het nest gaat verwijderen. Aardige tip: conserveer het nest met haarlak. De plaats waar het nest gezeten heeft niet schoonmaken: dan maak je een goede kans dat er weer een moertje terugkeert.

Groet,

Bart de Coo
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Hoi, Bart.
Bedankt voor je reaktie en tip,de site gevonden.
[:)] Vgr, Minne.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

A-3 verwittigde mij peer mail het volgende (te leuk om het niet te delen):
Maarten,
Je memoreerde een klein aantal wespen dit jaar.Maar is het niet zo dat er juist veel
wespen waren laat in het seizoen(een inhaalslag)Ik vermoedde dat er door de vele regen in
voorjaar veel nesten in de grond onder water zijn komen te staan,zeker bij ons.De
wespen die geluk hadden waren in juli klein in aantal maar wellicht door de mooie nazomer zijn veel late nesten nog heel goed ontwikkeld en zag je tot in November nog erg veel koninginnen passeren op zoek naar of/en voedsel en een mooi plekje voor de winter.Aan de voorbij vliegende wespen kon ik niet zien of ze al onderdak hadden gevonden,maar bij ons huis kwamen er erg veel langs mogelijk vanuit of naar de rolluiken.Opvallend was wel,voor mij althans, dat alle wespen er uitzagen als typische koninginnen.Albert de Wilde zou ons mogelijk haarfijn uit de doeken kunnen doen waar de onderlinge verschillen lagen want ik vermoed wel dat er diverse rassen/soorten rondvlogen.
Groet,
A-3
Plaats reactie