Vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw is al onderzoek beschikbaar over vervuiling van honing met zware metalen en radioactieve stoffen afkomstig uit de omgeving. Zie daarvoor Eva Crane's standaardwerk over honing (1984), waarin zij Svoboda aanhaalt, die in 1935 begon met onderzoek naar industriele vervuiling van honing. Hij en zijn medewerkers signaleerden later o.a. de aanwezigheid van strontium-90.
Honing, maar ook stuifmeel, was en bijenlarven, worden gebruikt als bio-indicator om vervuiling uit de omgeving waar te nemen. Een vervuiling die we ons nog goed kunnen herinneren is de cesium, afkomstig van de plof in Tsjernobyl, die in onze heidegebieden terecht gekomen was, waardoor er gedurende enkele jaren geen bijen mochten staan.
Het predikaat -biologische honing- wordt alleen gegeven aan honing uit volken die een bepaalde afstand hebben tot een vervuilingsbron, waaronder ook een grote verkeersweg gerekend wordt. Om die reden kan honing in West-Europa dit predikaat nooit krijgen.
Ook voor bijen is het paradijs elders.
Romée
Luchtvervuiling
-
- Contacteer:
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Luchtvervuiling
Beste Mevr van der Zee.
Wat de aanhef betreft. Ik heb nog iets goed te maken,vandaar.
Hartelijk dank voor de deskundige uitleg. Ik ben altijd van mening geweest dat biologische honing hier ver te zoeken is .
De mening werd versterkt toe ik in Brasil merkte hoeveel moeite Arno moet doen om gecertificeerde honing te mogen verkopen
Daar wordt in een grote straal gekeken of er industrie of iets dergelijks aanwezig is.
Men heeft het daar wel. Maar de onmetelijke velden dracht gaat ons het voorstellingsvermogen als Hollander boven de pet.
Hartelijk dank voor de deskundige uitleg. Ik ben altijd van mening geweest dat biologische honing hier ver te zoeken is .
De mening werd versterkt toe ik in Brasil merkte hoeveel moeite Arno moet doen om gecertificeerde honing te mogen verkopen
Daar wordt in een grote straal gekeken of er industrie of iets dergelijks aanwezig is.
Men heeft het daar wel. Maar de onmetelijke velden dracht gaat ons het voorstellingsvermogen als Hollander boven de pet.

Een natuurlijke bijenstal in het warme Brasil
Bertus-
- Contacteer:
Bertus, maar nu weer Romée svp [;)]apiario schreef:
Beste Mevr van der Zee.
Bertus
En wat ik nog alsmaar even kwijt wilde, al is het off topic, wat maak je een mooie aquaraellen.
Romée
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Van de week was ik -voor zaken- in een geluidsdicht hotel vlak bij het vliegveld in Bukarest. Midden in de 'jaren vijftig luchtvervuiling' maar dan veel erger: niet alleen de vliegtuigen maar vooral de eindeloze hoeveelheid goedkope kacheltjes die een dikke bruine walm over het land doen zweven. Verder eindeloze onbewerkte kale vlaktes.
Wie schetst mijn verbazing toen ik op een veldje achter het hotel een dertigtal bijenkasten ontdekte.
Kennelijk zijn die velden in de zomer minder kaal maar misschien wel vol bloemen. Toch dacht ik -heel cynisch- : 'dat is nu de beroemde Roemeense homing die voor € 3,-- bij de supemarkt staat'. Geef mij dan maar voor een paar €€ meer echte imkerhoning uit een mooi schoon Nederland.
Wie schetst mijn verbazing toen ik op een veldje achter het hotel een dertigtal bijenkasten ontdekte.
Kennelijk zijn die velden in de zomer minder kaal maar misschien wel vol bloemen. Toch dacht ik -heel cynisch- : 'dat is nu de beroemde Roemeense homing die voor € 3,-- bij de supemarkt staat'. Geef mij dan maar voor een paar €€ meer echte imkerhoning uit een mooi schoon Nederland.
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Maarten,
Ik ben in de zomer in het gebied rond Otopeni geweest. Er zijn daar dan velden met Zonnebloemen. Ook staan er dan in de bermen bloeiende kruiden die voor veel honing zorgen.
De prijs die de imkers daar krijgen voor de honing is niet veel. Ik echter geen exacte getallen meer herinneren.
M vr gr
Johan
Ik ben in de zomer in het gebied rond Otopeni geweest. Er zijn daar dan velden met Zonnebloemen. Ook staan er dan in de bermen bloeiende kruiden die voor veel honing zorgen.
De prijs die de imkers daar krijgen voor de honing is niet veel. Ik echter geen exacte getallen meer herinneren.
M vr gr
Johan