Tros komt los van het voer en verhongerd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap »

Met de nodige moeite heb ik vandaag toch nog de noodzakelijke 50 bijen op, in en tussen de ramen gevonden (inclusief de konigin met witte stip) om dit monster op te sturen naar het laboratorium in Wageningen.
Morgen gaan de 50 bijen op de post. Eens kijken wat PPO hiervan vindt ...
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Voor zover bekend, is BQCV niet aangetoond in Varroamijten maar wel in bijen die zijn besmet met Nosema.
Omdat bijensterfte als gevolg van Nosema meestal pas optreedt aan het eind van de winter en in het vroege voorjaar, ligt het niet voor de hand dat de sterfte onder bijen waar momenteel al sprake van is, te maken heeft met BQCV, tenzij er nu al sprake is van een zware Nosemabesmetting.

Lammert van Beek
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Goed lezen, Ria!!!
schreef Piet Jager

Oeps ...... ik was even niet bij de les.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de relatie tussen het "Black Queen Cell Virus" en nosema.
Ik heb ooit eens de verzorgbijen in een lading koninginnen getest op nosema en er zaten aardig wat sporen in.Achteraf gezien wel logisch. Die bijtjes zitten daar met 20 koninginnnen, in de kleine doosjes, of 100 in de grote dozen opgesloten, te verzorgen en ze worden vervoerd, de nodige stress dus.
Het volk dat de koninginnedoppen bouwt,krijgt vaak extra broed en jonge bijen om in zwermstemming te komen. Dan wordt er nog het nodige met ramen geschoven, dat geeft ook stress volgens mij. Veel koninginnetelers voegen fumagiline toe aan het voer om nosema tegen te gaan.
Hoe algemeen is het BCQV ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Naar PPO bijen heb ik een monster van 50 (minimum) dode bijen gestuurd.
Vandaag heb ik bericht ontvangen van het laboratorium waaraan mijn bijen gestorven zijn :

De letterlijke tekst van de antwoordbrief luidt :

Geachte heer ter Heide,

Uw monster dode bijen is onderzocht op de bijenziekten acarapis mijtziekte, nosema en amoebeziekte. In het monster is een nosema besmetting gevonden. Deze nesema besmetting is waarschijnlijk de oorzaak van uw bijensterfte.
Hierbij stuur ik u tevens een folder met informatie over nosema.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen.

PPO, hierbij bedankt voor de snelle reaktie !

In de begeleidende folder over nosema staat een hoop nuttige infornmatie. Enkele kernpunten zijn :
-voorkom nosema door zo veel mogelijk met ontsmet meteriaal te werken. (uitbranden, ontsmetten met ijsazijn)
-zorg voor voldoende eiwit (stuifmeel) in de kast (ga reizen bij onvoldoende dracht in de buurt) (ja, reizen, Piet!)
-of voeder stuifmeel of stuifmeelvervangingsmiddel bij
-pas op met verenigen (van besmette volken met gezonde)
-zorg voor grote sterke volken

Verouderingsvirus dit is het woord wat Hans van der Post elders introduceerde.
PPO gebruikt dit woord niet maar schrijft letterlijk :
...wanneer de bijen dit eiwittekort niet meer kunnen aanvullen verouderen ze snel. Het gevolg hiervan is dat leeftijdgebonden taken zoals het voederen van de larven onvoldoende uitgevoerd kunnen worden...

Bij mij heeft dit ongetwijfeld gespeeld, want ik trof nog een raam met dood broed aan!

Verouderingsvirus. Geen echt virus, uiteraard, maar wel een woordspeling in de trand van "verdwijnziekte", ook geen echte ziekte in de letterlijke zin. Misschien berusten ze beiden wel op dezelfde oorzaak : "Nosema apis Zander" ofwel nosema.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Onderstaand advies van !Piet was dus nog niet zo gek en hoe je het ook keert of wendt, Hans zat aardig in de goede richting en heeft een bijzonder goede 'fingerspitzengefuhl'!

"Eerst d.m.v. microscopisch-onderzoek (450 x) de graad van een eventuele Nosema-besmetting vaststellen!"

!Piet (... van kritisch bijenbeheer)
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Klopt, Piet, jij hebt het over Fingerspitzengefuehl, ik wil vooral benadrukken dat Hans in de goede richting zat.
De link met BQCV kan ik echter niet leggen.

Op meerdere plekken op dit forum wordt inmiddels meding gemaakt van bijensterfte ofwel verdwijning van volken.
Ik denk dat heel veel sterftes (de meeste ??) gedurende de winter terug te voeren zijn op Nosema, denk je niet ?
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Hallo Thomas,

Jammer van jouw dode volk(en). Maar jij bent de enige niet zoals je zelf ook al weet.
Ik heb voor het eerst sinds meer dan 25 jaren ook met dode volken te maken en zal mijn dode bijen dit weekend controlereen op Nosema. Iets wat ik overigens regelmatig doe aan het eind van de winter en tot op heden steeds zonder beduidende aantallen Nosemasporen te vinden.
In de kasten waarin ik in november/december dode volken aantrof, vond ik nog veel stuifmeel.

Nu bij jou Nosema is vastgesteld komt bij mij de vraag op of jij in de raten van jouw dode volken nog stuifmeel ziet en zo ja, gaat het dan om kleine of behoorlijke hoeveelheden?
Als er nog stuifmeel aanwezig is, moeten de bijen van jouw dode volken toch voldoende eiwit hebben kunnen opnemen.

Lammert van Beek
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hoi, Lammert, wat ik me kan herinneren had ik nog nauwelijks stuifmeel in de betreffende kast. Ik kan en zal de kast binnenkort nog eens goed op stuifmeel controleren.
De bijen zijn immers weg de kast en raten staan er nog gewoon.

Ben benieuwd ...
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Beste Thomas,

Ik vind het wel vroeg in de winter dat dat volk van jou aan nosema ten onder zou zijn gegaan. Er zijn nosemasporen gevonden, maar die komen eruit bij "stress". Heb je erg (laat) in dat volkje zitten rommelen ?
Wij zeggen, dat in de herfst een beer maar aan een kast hoeft te "ruiken", of het volk gaat er onderdoor. De bijen zitten dan op de tros en gaan waarschijnlijk ten onder aan nosema. Vorig jaar vond ik in de berenstand behoorlijk nosema, de volken die het voorjaar haalden, lieten dat ook zien. Voor mij lijkt nosema op een "secundaire infectie", er moet al iets mis zijn, voordat het opspeelt, maar het kan een volk wel ten gronde richten.
In Nederland leerden we dat voldoende stuifmeel nosema tegen gaat, maar ik vraag me af of ze vers stuifmeel bedoelen. Bij ons gaan de volken meestal met veel stuifmeel de winter in en toch vind ik soms in het voorjaar nosema. Als de wilgendracht goed is en het weer mee werkt, verdwijnt het.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ria van den Berg schreef: er moet al iets mis zijn, voordat het opspeelt
Hier ben ik het helemaal met Ria eens.

Niet die laatste 50 bijen die Thomas van de raat heeft gehaald, en heeft laten onderzoeken zijn de oorzaak van de ondergang van zijn volk.
Die laatste paar bijen proberen uit alle macht de kachel aan te houden, om de koningin in leven te houden. Ze zitten vol met poep, het restant van de verbranding. De bruine strepen op de raat zitten vol met ziekte kiemen. Ik vind het niet raar dat er ook nosema in zit geconsentreerd.

Dit is naar mijn idee echter niet de oorzaak van de ondergang van de volken. De bijen hebben van een geweldig najaar kunnen profiteren, en hebben flink stuifmeel gehaald. De winterbijen hebben meer dan genoeg stuifmeel gehad, om een goed eiwit/ vet lichaam te kunnen opbouwen. Daar heeft het beslist niet aan gelegen.
Wat wel erg opviel, was dat in November en December bij temperaturen van rond de 0-5 graden er dode bijen op de tegels voor de kasten en op de vliegplanken lagen. Dit waren geen bijen die er door het volk uitgesleept zijn. Daar was het te koud voor. Deze bijen zijn van de tros afgevallen, en zelf naar buiten gelopen. Vervolgens verkleumde ze op de vliegplank en op de tegels voor de kast. Als je deze bijen verzamelde , en in de warmte van het huis bracht kwamen er vele weer in beweging.
Die bijen zien er niet afgeleefd uit, maar ze zijn slap en krachteloos. Sommige probeerden nog te vliegen. Mijn vermoeden is eerder dat ze lijden aan het APS verlammings virus, dan aan nosema.

Hennie........, die iedereen veel gezondheid toewenst.
Plaats reactie