Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Hans van der Post. »

Marieke dank voor de duidelijkheid. Wat me opvalt is dat er een broednest in zit. Zou je van de raat waar dat dode broednestje in zit een foto van kunnen maken? Of kijk en vergelijk eens wat in het blad Bijen blz.. 326 geschreven is door Peter Elshout daar wordt duidelijk met foto's weergegeven een besmet volk met "zakbroed".
Wat hij schrijft heb ik ook al een paar keer meegemaakt nu van het najaar en een jaar of zes geleden. Kom je er niet uit?dan:
Heb je geen foto toestel maak dan met een scanner -als je die hebt- een scan van de raat met een resolutie van 600 dpi en stuur die naar - fotohelpdesk - dan komt het bij mij aan.
Roofmaid kastjes zijn van kunsstof en is 4 cm dik heeft een hogere isolatie waarde dan "piepschuim" . De bijen haal ik uit mijn kasten stop daar en jonge moer in die goed en bevrucht over zijn uit de kirchainer kon.teeltkastjes.
Hans
riesebos
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door riesebos »

Maarten, bedankt voor het aanbod. Maar ik denk, dat ik dichterbij iets zoek.

Hans, ik heb een foto gemaakt van het broednest. Ik weet alleen niet hoe ik de foto in het forum of ergens anders moet plaatsen. Heb jij een idee?

Op de foto is duidelijk te zien, dat er nog eitjes en larven zijn. Er zijn ook uit de cel kruipende jonge bijtjes. Het broednest is zelfs nog groter dan ik aangaf, zo'n twintig cm. Onderaan is nog stuifmeel te zien, bovenaan 'honing'.

Ondertussen heb ik de kasten van de bank gehaald. Op de bank lagen sporen van afgebeten dekseltjes.
Plaats reactie