Kunststof ramen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

arjan_vanderveen
Contacteer:

Re: Kunststof ramen.

Bericht door arjan_vanderveen »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

P.S. vandaag vertelde iemand mij hier in Perth dat ondanks er al een verbod is op DDT voor jaren er nog steeds DTT zit in bijv. kippeneieren (eigen huis kippen). Ik zit me af te vragen of dergelijk onderzoek in Nederland bij bijen ook bekend is.
Op sommige plaatsen komt nog DDT voor in de bodem. Volgens mij bindt DDT zich aan vetten en zou de kans dat het in honing terecht komt daardoor minimaal moeten zijn. In het geval van de eieren zou het kunnen zijn dat de kippen wormen o.i.d. gegeten hebben uit een verontreinigde bodem.

Groet, Arjan
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Idd bindt DTT zich aan vetten en wat dat betreft zou het idd minimaal moeten bevinden in honing.

Anyway, ik weet geen details van dit onderzoek.

jp
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo

Betreffende de plastic raampjes. Zou je die zef niet kunnen gieten van kunsthars en een ratengietding (hoeheetdatook weer)?

Tieme
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Aangaande de DDT, er is mij van school een sommetje bekend met dildrien en aldrien. We moesten dan middels een matrix uitrekenen hoe lang je het nog tegen zou komen. Dat was heel lang.

Dergelijke vergiften vergaan niet en zijn intussen onderdeel van de kringloop geworden. Net als bepaalde elementen worden ze lang opgeslagen in langlevende organismen (wat dat aangaat zijn wij ook een leuke verzameling exotische stofjes) maar komen natuurlijk weer vrij als die organismen ter ziele gaan. Om vervolgens weer een kringetje te maken door het voedselsysteem.

Ik vermoed dat begraafplaatsen wel een aardige concentratie van nare stoffen bevatten.

Tieme
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Tieme shreef :"Je kunt misschien wel plastic kunstraat krijgen en die op mat snijden. Dan kun je dat in een raampje monteren. Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat kunstraat op rol in Amerika bestaat."

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel kan je "inserts", plaatjes die precies in een houten raam passen, kopen. Hier is kastenmateriaal veel meer gestandariseerd dan in Nederland. De meeste bijenhouders hebben maar één soort : "standard Western", of "deep" zowel voor honing als broedkamer. Wij hebben wel een apart formaat honingkamer, "shallow" of 5/8.
Als je voor DDT zoekt, zou je in de was moeten kijken, ik heb er nooit iets over gevonden.
Jelte Pieter, ik denk dat de kunststof ramen krom trekken in de stoomwassmelter. Er staat zelfs op de label dat je ze niet in de zonnewassmelter mag doen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Jelte Pieter, ik denk dat de kunststof ramen krom trekken in de stoomwassmelter. Er staat zelfs op de label dat je ze niet in de zonnewassmelter mag doen.

Hier ben ik ook bang voor. Alhoewel ik heb ze wel zien liggen bij Postma in Schildwolde. Nieuw als in gebruik. Het kunstof waar ze zijn van gemaakt lijkt aardig hard........ Maar goed je moet toch in een stoomwassmelter op zo'n 100 graden rekenen.

jp
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Wat betreft die kunstraat op rol kan ik me vergist hebben.
Het waren op de plaatjes in ieder geval stukken die je nog wel vast moest zetten door allerlei latjes, die onze spaarkastraampjes, niet hebben vast te timmeren.

Tieme
jack
Contacteer:

Bericht door jack »

Hallo JP,
De ramen kunnen niet in een zonnewassmelter (eigen ervaring). Ze trekken krom. Hoe het in een stoomwassmelter gaat weet ik niet.
Groeten Jack
levi
Contacteer:

Bericht door levi »

Ria,
Ik vind wel dat de bijen de kunststof frames langzamer uitbouwen, als je er 9 in een honey super hangt dan bouwen ze er ook wel overdwars tussen. we hangen de supers nu vol om in het begin te voorkomen dat ze dwars bouwen, ik betaalde $1.15 us per stuk bij een afname van 5000 (wax coated) voorheen maakte ik onze houten frames zelf en goot ook de foundation zelf maar kunstof is dan toch goedkoper.(ook alle arbeid in aanmerking genomen)
Albert (Canada)
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Hallo Albert,

Ik weet niet waar in Canada je imkert en dus ook niet hoe de dracht bij jullie is, maar bij een sterke dracht bouwen de bijen de plastic ramen goed uit. Wij kopen "Pierco one piece" zonder was en onze kinderen verdienen aardig met het insmeren ervan. Ze doen dat dikker dan de fabriek en we gebruiken onze eigen was. Wij zetten zelden een bak vol nieuwe ramen in een volk, alleen bij een zwerm doen we dat nog wel eens. Anders gaan er in de paardebloemtijd één of twee ramen in een broedkamer en in de 2e ronde van de honingoogst twee ramen per honingbak. Het volk moet al niet goed zijn, willen ze die niet uitbouwen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Plaats reactie