Ik heb deze boom (Tetradium daniellii) twee jaar geleden bij van Esveld in Boskoop gekocht: http://www.esveld.nl
Later kreeg ik een zaailing van een mede-imker. Ze vermeerderen zich nogal gemakkelijk.
Met vriendelijke groet,
Wim
bijenboom
Moderator: maartenkleijne
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: bijenboom
We hebben het nu dus over 2 'bijenbomen':
-Euodium/Tetradium daniellii die in Amerika bekend staat als BeeBeeTree en door Hennie Oes al voortreffelijk is beschreven (zie link).
-Sophora japonica, meestel honingboom genoemd. Ook daarover is in het archief een en ander te vinden.
Beide zijn voortreffelijke drachtbomen met nazomer bloei.
Voor wie hem willen kweken: de sophora wordt als straatboom gekweekt, maar vertoont een ongelofelijke laag van afgevallen bloemen tegen het einde van de bloei; daarom wordt ze door omwonenden ook wel 'smurrieboom' genoemd. Dat geldt echter alleen op kale vaste ondergrond want als het in de vegetatie valt of op tuinaarde kan het heel snel verteren.
Omdat beide zich in ons klimaat heel goed laten uitzaaaien,
kunnen de imkers er aan bijdragen dat ze -1 generatie verder- terecht gaan komen op de officiele lijst van inheemse soorten. De bijen zouden dat zeer op prijs stellen. Het zijn soorten die na de laatste ijstijd nog geen kans gezien hebben op eigen kracht ten deze terug te keren.
Daarnaast bestaan er nog diverse andere bomen die ook bekend staan als 'bijenboom' of 'honingboom'.
-Euodium/Tetradium daniellii die in Amerika bekend staat als BeeBeeTree en door Hennie Oes al voortreffelijk is beschreven (zie link).
-Sophora japonica, meestel honingboom genoemd. Ook daarover is in het archief een en ander te vinden.
Beide zijn voortreffelijke drachtbomen met nazomer bloei.
Voor wie hem willen kweken: de sophora wordt als straatboom gekweekt, maar vertoont een ongelofelijke laag van afgevallen bloemen tegen het einde van de bloei; daarom wordt ze door omwonenden ook wel 'smurrieboom' genoemd. Dat geldt echter alleen op kale vaste ondergrond want als het in de vegetatie valt of op tuinaarde kan het heel snel verteren.
Omdat beide zich in ons klimaat heel goed laten uitzaaaien,
kunnen de imkers er aan bijdragen dat ze -1 generatie verder- terecht gaan komen op de officiele lijst van inheemse soorten. De bijen zouden dat zeer op prijs stellen. Het zijn soorten die na de laatste ijstijd nog geen kans gezien hebben op eigen kracht ten deze terug te keren.
Daarnaast bestaan er nog diverse andere bomen die ook bekend staan als 'bijenboom' of 'honingboom'.
Er zijn inderdaad nog meer "Bijenbomen"
Tetradium daniellii
kleine boom bijenplant dankzij late bloei. De hoogte na 10 jaar is 600 cm. De bloemkleur is gelig. De bloeiperiode is juli - augustus. Deze plant is zeer winterhard.
Tetradium daniellii 'Moonlight'
Beschrijving : geelbont klein boompje ook als struik
Hoogte : 300 cm
Winterhardheid : goed winterhard
Tetradium daniellii hupehensis
bijenlokkende boom laat in zomer bloeiende boom. De hoogte na 10 jaar is 8 m. De bloemkleur is rose/wit. De bloeiperiode is september. Deze plant is zeer winterhard.
en ik denk dat er nog wel meer zijn
Berry
Tetradium daniellii
kleine boom bijenplant dankzij late bloei. De hoogte na 10 jaar is 600 cm. De bloemkleur is gelig. De bloeiperiode is juli - augustus. Deze plant is zeer winterhard.
Tetradium daniellii 'Moonlight'
Beschrijving : geelbont klein boompje ook als struik
Hoogte : 300 cm
Winterhardheid : goed winterhard
Tetradium daniellii hupehensis
bijenlokkende boom laat in zomer bloeiende boom. De hoogte na 10 jaar is 8 m. De bloemkleur is rose/wit. De bloeiperiode is september. Deze plant is zeer winterhard.
en ik denk dat er nog wel meer zijn
Berry
-
- Contacteer:
Af en toe lukt het om de euodia te zaaien. Ik heb ik nog een paar zaailingen van ongeveer 10cm hoog. Omdat het een bladverliezer is zijn het nu nog trieste stokjes. Met voldoende ruimte en met voedzame grond "zie" je ze echter groeien in de zomer.
Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl
Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl