Met veel belangstelling lees ik regelmatig de nieuwe berichten, temeer daar ik al wat langer actief ben met roterende broedkasten. Na verschillende experimenten het afgelopen jaar kan ik bevestigen dat de opbrengst op de heide zeer goed was te noemen, zonder last van varroamijt. Of het aan de roterende broedkast ligt, is natuurlijk niet aan te tonen, maar ik was zeer tevreden. We hebben in mei vorig jaar een kleine zwerm uitgezet in de roterende broedkast en dat heeft geresulteerd in een volwaardig volk met een goede honingopbrengst.
Wel zijn er daarna verschillende aanpassingen gemaakt aan het ontwerp (bijvoorbeeld kleinere diameter van de ramen, andere aandrijving, gekoppelde kasten nu mogelijk, enzovoorts).
Op dit moment ben ik redelijk tevreden met het ontwerp en vind het dan ook tijd worden om wat foto's te laten zien.

Hieronder zien we de aandrijving van het systeem.

Na verschillende werkende oplossingen in het veld geprobeerd te hebben, ben ik nu uitgekomen op een motor met tijdschakelaar op een accu. Een halve omwenteling in drie minuten, twee maal per etmaal.

Mijn eerste raampjes waren aan de grote kant (diameter van 40 cm); ze waren wel goed gevuld, maar toch heb ik ze kleiner gemaakt om ze in een standaard simplex binnenkast te kunnen plaatsen. De diameter is nu 36 cm.
Natuurlijk is al het gebruikte materiaal van hout, om overtollig condens te voorkomen. In de (geroteerde) foto hieronder zien we de raampjes, voorzien van kunstraat.

Eventueel kan de opstelling uitgebreid worden met meerdere kasten.

De koppeling tussen de beide kasten is gerealiseerd met behulp van teleenslang om eventueel hoogteverschil tussen de kasten op te kunnen vangen. De assen lopen natuurlijk niet door de kast, maar zijn gemonteerd op de zijplaten.

Op dit moment heb ik drie gekoppelde kasten (dus met één aandrijving), maar dit kan natuurlijk nog verder worden uitgebreid. De motor is daarvoor sterk genoeg. Dit jaar zullen de roterende kasten weer gewoon geplaatst worden naast de gewone kasten.
Ik verwacht goede resultaten met deze nieuwe kasten. We zullen het afwachten.
Met vriendelijke groeten,
Ab Blikman.