Planken eronder ?
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Planken eronder ?
We hebben 16 februari nog een reiningsvlucht gehad dus daar zitten we niet zo over in zoals collegas aangeven op het forum.
Wij zitten met het punt wanneer doe je de planken eronder? We zijn van mening dat zonder plank de bijen een reeel beeld van de buitentemperatuur hebben. Ze passen zich aan. Anderzijds kun je zeggen ze hebben broed dus de plank eronder. Wat zijn de ervaringen en theorieen over dit onderwerp. Nog even wachten totdat het weer omslaat of nu toch de planken eronder. Graag u mening.
Maatschap Hankel
Wij zitten met het punt wanneer doe je de planken eronder? We zijn van mening dat zonder plank de bijen een reeel beeld van de buitentemperatuur hebben. Ze passen zich aan. Anderzijds kun je zeggen ze hebben broed dus de plank eronder. Wat zijn de ervaringen en theorieen over dit onderwerp. Nog even wachten totdat het weer omslaat of nu toch de planken eronder. Graag u mening.
Maatschap Hankel
Re: Planken eronder ?
Als je met plank de varroalade bedoeld :
regel is geen lade, tenzij je de varroadiagnose wilt stellen.
Dit schijn het beste te zijn voor het klimaat in de kast. Voor het broed is dit geen probleem.
Thomas
regel is geen lade, tenzij je de varroadiagnose wilt stellen.
Dit schijn het beste te zijn voor het klimaat in de kast. Voor het broed is dit geen probleem.
Thomas
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Op zich sluit ik me bij Thomas's mening aan. Ik wil nog wel eens een uitzondering maken als de kasten onbeschut in de wind staan. Dan doe ik de lade's er vaak nog even onder totdat het wat zomerser wordt. [8D]
Jaap
Jaap
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wees voorzichtig wat je hier beweerd! Al eens zelf uitgeprobeerd? Ik wel! Ik heb geen bijenstal de volken staan open in de wind. En wat blijkt nu dat volken zonder bodemplank het broednest - plat houden -zover mogelijk van de bodem vandaan.
Hans.
Hans.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Wat bedoel je precies Hans?Wees voorzichtig wat je hier beweerd! Al eens zelf uitgeprobeerd? Ik wel! Ik heb geen bijenstal de volken staan open in de wind. En wat blijkt nu dat volken zonder bodemplank het broednest - plat houden -zover mogelijk van de bodem vandaan.
Wel of geen lade? Is een plat broednest voor of nadelig?
ps Goede vakantie toegewenst.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als je nu de lade onder schuift dan zal het broednest een grotere -rondere vorm krijgen met meer inhoud = meer broed. Dit komt gewoon dat er minder tocht in de kast aanwezig is.
Hans
Hans
-
- Contacteer:
Bij mij is al jaren de regel, de lade eruit van november tot eind januari .En ik heb het mij nog niet beklaagd.!
Als ik in december de bijen behandel tegen varoa , hou ik ze er terug een paar dagen in om de mijtenval te controleren .
groetjes
roger
Als ik in december de bijen behandel tegen varoa , hou ik ze er terug een paar dagen in om de mijtenval te controleren .
groetjes
roger
Dag, Roger,de vos roger schreef:
Bij mij is al jaren de regel, de lade eruit van november tot eind januari
zou je kunnen toelichten wat het nut is van een lade van februari t/m oktober ?
Thomas
-
- Contacteer:
Hé hé Thomas, omgekeerde maar goede vraag ![8D]
Ja wat betreft november -januari doe ik dit om in de onderste broedkamer geen beschimmelde raten te hebben (simplex)
Eind januari als het broednest begint vorm te krijgen dan denk ik dat afsluiten beter is om het broednest te bevorderen zoals ook Hans beweerd.Maar.......of het na half mei nog nodig is om af te sluiten ?
Niet echt denk ik ,alleen maar als controle op wat er beneden valt in de lade.[;)]
roger
Ja wat betreft november -januari doe ik dit om in de onderste broedkamer geen beschimmelde raten te hebben (simplex)
Eind januari als het broednest begint vorm te krijgen dan denk ik dat afsluiten beter is om het broednest te bevorderen zoals ook Hans beweerd.Maar.......of het na half mei nog nodig is om af te sluiten ?
Niet echt denk ik ,alleen maar als controle op wat er beneden valt in de lade.[;)]
roger
In al mijn kasten heb ik varroalade en die heb ik het hele jaar dicht allen als het heel erg heet is zet ik ze open. Ze staan niet in een stal maar zo in de tuin.
Mijn volken doen het elk jaar goed en ik heb nooit last van schimmel of condens.
[8D]
Mijn volken doen het elk jaar goed en ik heb nooit last van schimmel of condens.
[8D]