Bij het bestrijden van de varoa word vaak een zuur gebruikt, wat op zich geen schade berokkend aan de bijen, men denke hierbij aan mierenzuur. Toch is dit waarschijnlijk niet helemaal waar, ik denk hierbij aan de omzetting van fructose naar hydroxy methylfufural, het zuur, (mierenzuur of andere zuren) spelen hier de ontbrekende factor in. Dit gebeurt ook onder natuurlijke omstandigheden, zoals dit bij oude honing het geval is, denkende hierbij aan enzymen. Deze hydroxy methylfurufal is dodelijk voor de bijen maar heeft geen invloed op de mens, nu heb ikzelf geen dode volken deze winter, toch denk ik dat de verdwijnziekte in combinatie staat met deze hydoxy methylfurufal, daar de meeste toch aan varoabestrijding doen en hiervoor naar zuurwerkende stoffen grijpt.
Weet iemand hier meer van???
John
Varoabestrijding en fructose-omzetting
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Varoabestrijding en fructose-omzetting
John,
Misschien is het nuttig om lid te worden van Bee-List en dan je vraag in het Engels daar te stellen. Ik ben vrij benieuwd of daar al naar gekeken is.
vrgr,
Lennard
Misschien is het nuttig om lid te worden van Bee-List en dan je vraag in het Engels daar te stellen. Ik ben vrij benieuwd of daar al naar gekeken is.
vrgr,
Lennard