Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario »

Beste allemaal,

Als je even het korfimkeren in gedachten houd. Dan is het toch wel wat'¦'¦'¦..,te bedenken dat je met digitale instrumenten nu aan het imkeren bent. Je zou denken de wereld op zijn kop. Waar moet dat heen? Geen wonder dat niet iedereen het daar mee eens is. Toen de eerste fietser een paard en wagen tegen kwam moest hij de fiets met een kleed afdekken . De koetsier mompelde toen ook 'waar moet dat heen'
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Vandaad is het mooi zonnig weer. De wind zit voor mij in een redelijke goede hoek. Dus toch maar even kijken.

Een week geleden heb ik uit de bestaande "draaier" een enkel raam gehaald deze voorzien van een paar spijkers en ze in de volken gehangen die ik graag er in wil hebben.
Nu bij de controle blijkt het goed te gaan. Ze hebben inmiddels broed aan gezet en ik heb gezien dat de ruimtes die zijn onstaan vol worden gebouwd.
Afbeelding

Nu wordt het opletten geblasen.Zodra ik nu de kans schoon zie ga ik de nieuwe "Draaiers" op de plaats van de onderbak zetten.
De ramen met broed gaan naar beneden. Daar bijen het broed niet gauw alleen laten zullen ze niet verkleumen en als ik geluk heb neem ik dan de koningin gelijk mee naar beneden. En anders zoek ik haar op. (zag dat de eerste nectar al binnen was) Plaats het rooster en dan moet het goed zijn ,denk ik. Het broed dat nu nog bovenin zit zal van zelf uit lopen.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste allemaal ,
Vandaag heb ik de ronde ramen uit de normale kasten gehaald en deze geplaatst in de ronde
kasten Ze waren voorzien van broed in verschillende stadia
2 ramen per kast. De bestaande bovenbak waar het broed in klaargestoomd is, heb ik boven
het rooster van de draaier gezet.
Nu maar afwachten of de bijen het broed in de ronde ramen warm houden, want de meeste zullen terug lopen om het oude broed in de bovenbak te verzorgen.
De kasten zijn met elkaar verbonden door middel van assen en zullen gelijktijdig rond gaan draaien . Vanavond om 8 uur gaan ze dat voor het eerst doen.
Bertus

PS.Waar ze met die fietsen naar toe moeten , Joost mag het weten.:D:D
Afbeelding
....Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

De vergroting laat het tandwiel zien. Oorspronkelijk gaat er een "kettingkast" om heen. Maar om de eerste tijd een beetje cotrole te houden heb ik hem maar in het vet gezet(tegen roesten) Het rode stukje erop is een schroef met een stukje plastic zodat ik kan zien dat hij inderdaad draaid. Omdat ik er niet van plan ben om er mee te reizen heb ik het een en ander aan gesloten op een accu met druppelaar.

Met dank aan Hans (vergroting)

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Forummers,

Van Arjen kreeg ik het blad Bijen toe gestop Het vertaalt verslag van de draaikasten heb ik door genomen Het gaf niet zo,n rooskleurig beeld van de proeven die gedaan zijn Maar er waren ook nog al wat vragen die zijn blijven hangen. Ik kreeg het idee dat het wat rommelig in elkaar zat. Maar dat zal wel aan mij liggen Uiteindelijk begreep ik dat de prijs wel het grootste opstakel was .

Ik hou het maar even bij mijn eigen onderzoek. Een tijd terug had ik de uitgebouwde ramen met broed verdeeld (2-4-2) in de drie kasten de boven bak met het bestaande volk er boven geplaatst.

Deze hebben ze aardig vol gestopt met broed ook word de kunstraat voorzichtig uitgebouwd . Twee kasten hebben nu vier ramen draaiende en een heeft er 6 Nu ga ik voorzichtig tussen de uitgebouwde ramen lege velen met kunstraat hangen.(Wel in een rond raam [:)])
Afbeelding
HM dus nu onderop. Maar het uit bouwen van de kunstraat ging tergend langzaam. Ik had verwacht dat het vlugger zou gaan.

Vermoedelijk vallen de bijen over de afstand tussen het ronde gedeelte en de boven bak. Die is te groot denk ik. De bijen missen de makkelijke aan sluiting. Ik zal kijken of ik daar een oplossing voor kan bedenken of de constructie een beetje aanpassen

Ja, met een zwerm ging het wat makkelijker.

Bertus.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Langzaam kruipen de bijen in het draaigedeelte. De met 6 ramen is nu naar 8 gegegaan Daar vond ik ook nog wat oude suiker.en de 4ramen naar 6 dus verlieverlee word het broed gedeelte naar onderen verplaatst. Ook niet tevergeten is dat de ronde ramen heel wat groter zijn dan de normale.

Door dat er bovenin nog wat broed zit is het wel even uit kijken dat er daar geen doppen daar worden getrokken.

Ik zal ze proberen met rust te laten en kijken of er gezwermd wordt.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste draaikastkijkers,

Toch maar even een riedeltje voor de leut. Ja, wat is er alzo veranderd'¦'¦'¦.niets dus. Ik heb geen werk aan de kasten ze draaien maar wat en langzaam lopen de boven bakken(voor onze Belgische vrienden 'hoogsels'
Jan de Graaf
Contacteer:

Bericht door Jan de Graaf »

Dag Bertus,

Wat een idee van die volledig zelf-legende honingramen! Alleen de schanierende cellen zullen wel voor veel storing kunnen zorgen. Misschien heb ik een oplossing:
Als we de achterwand van een metalen folie maken waar we vervolgens een waslaag op aanbrengen, dan kunnen we, als de honingramen vol honing zitten, kortstondig een elektrische stroom door de folie sturen. Deze wordt hierdoor warm en komt los van de was. Op dat moment moeten we ervoor zorgen dat middels een mechanische constructie de folieplaat omhoog wordt getrokken. En zie, de honing loopt zo in je knijpflacon. Waarschijnlijk moet de grootte van de boterham dan worden aangepast:D
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hier ben ik even stil van.
Het is goed doordacht, en het getuigd van een grote vindingrijkheid
We moeten maar eens om de tafel gaan zitten en kijken of we er een octrooitje uit kunnen slepen.
Zodat de miljoenen euro,s en mooie vrouwen ons deel kunnen zijn.

Bertus
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote]Op dat moment moeten we ervoor zorgen dat middels een mechanische constructie de folieplaat omhoog wordt getrokken. En zie, de honing loopt zo in je knijpflacon.
Waarschijnlijk moet de grootte van de boterham dan worden aangepast:D[/quote]
Tot zover perfect, maar hoe duw je die slappe metaal-folie daarna weer terug op zijn plaats voor de volgende ronde.
Inspuiten met haarlak misschien ?
Plaats reactie