Beste mensen,
Met veel plezier lees ik altijd de discussies op het Forum: ik verbaas me steeds weer over de enorme hoeveelheid kennis die er is. Ik heb op 22 april de voorjaarsinspectie gedaan bij twee volken. Ik had al eerder gemerkt dat de koninginnen goed aan de leg zijn middels het voelen van de temperatuur van de dekplaat: geen sterfte dus!!!!!!!
Opvallend vond ik dat in beide volkenn naast een grote hoeveelheid gesloten werkster broed, nu al veel gesloten darrebroed aanwezig was. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik imker nu 4 jaar. Ik heb overigens nog geen darren op de vliegplank gezien; wel in het volk.
Bij een van de volken trof ik een, in mijn ogen ongewone situatie aan:
Geheel buiten het broednest, in een van de kantramen, trof ik een grote hoeveelheid darrenbroed aan, midden in de hoeveelheid verzegeld voer. In mijn ogen een vreemde plek.
Wat is jullie visie in deze?
Voorjaarsinspectie
Moderator: Hans van der Post.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Voorjaarsinspectie
Beste Leijns,
Zo zie je maar weer. De imker wikt en de bij beschikt. Wij willen als mens het wel graag precies in het mandje hebben,maar dat gebeurd niet altijd. Wat ik zo beluister is dat de bijen twee warmte bronnen er op na gehouden hebben. En dat is ook weer niet zo gek. Hier heb ik in de rondraaiende ramen een klein "vruteltje"bijen op 4 raampjes met konningin zitten. 15 cm hoger een broednet met uitlopend broed. Of andersom, onder het broednest en boven ergens een "vrutteltje".
Ik denk dat het moertje even geen ruimte genoeg had. Ja en ze moet toch wat. Maar misschien zijn er mensen die ook nog een steentje bijkunnen dragen.
Trouwen,
Van harte welkom op het forum(Het bloemetje is onder weg)
Bertus
Zo zie je maar weer. De imker wikt en de bij beschikt. Wij willen als mens het wel graag precies in het mandje hebben,maar dat gebeurd niet altijd. Wat ik zo beluister is dat de bijen twee warmte bronnen er op na gehouden hebben. En dat is ook weer niet zo gek. Hier heb ik in de rondraaiende ramen een klein "vruteltje"bijen op 4 raampjes met konningin zitten. 15 cm hoger een broednet met uitlopend broed. Of andersom, onder het broednest en boven ergens een "vrutteltje".
Ik denk dat het moertje even geen ruimte genoeg had. Ja en ze moet toch wat. Maar misschien zijn er mensen die ook nog een steentje bijkunnen dragen.
Trouwen,
Van harte welkom op het forum(Het bloemetje is onder weg)
Bertus
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Zo ook bij mij.Zo zie je maar weer. De imker wikt en de bij beschikt.
Ik heb vorige week darreraat in gehangen. Gisteren geconstateerd dat de raten netjes zijn/worden uitgebouwd en belegd. Behalve bij een volk. Ik had daar, net als bij de andere volken de darreraat naast het broednest geplaatst. Het raam er voor was toen aan één kant belegd en de andere kant was reeds netjes gepoetst. Het volgende raam bevatte stuifmeel en nectar. 'Is er een betere plek om je darreraat in te hangen?' dacht ik toen nog. 'Waarschijnlijk wel dacht ik gisteren.' Het hele raam zat vol met honing. [:(!]
Misschien wel een mooie commerciele actie om echte 'darrenhoning' te gaan verkopen.[^]
Jaap
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Beste Hans L. en Jaap
Sommige bijenvolken hebben graag veel mannen om zich heen. Het is mij ook meermalen overkomen dat een kantraam met nogal wat darrenraat wel wordt belegt en tussen liggende ramen met gesloten voer met rust worden gelaten.
Volken die nu in deze tijd van het jaar darrenraat gebruiken voor opslag van stuifmeel en honing moet je maar een goed blijven volgen. Deze volken willen zich niet vermeerderen - zwermen - en dat is een aardige bijkomstigheid. Het zou een moer van 2005 kunnen zijn. In het tweede seizoen is deze "eigenschap" over.
Hans vd.P [:)]
Sommige bijenvolken hebben graag veel mannen om zich heen. Het is mij ook meermalen overkomen dat een kantraam met nogal wat darrenraat wel wordt belegt en tussen liggende ramen met gesloten voer met rust worden gelaten.
Volken die nu in deze tijd van het jaar darrenraat gebruiken voor opslag van stuifmeel en honing moet je maar een goed blijven volgen. Deze volken willen zich niet vermeerderen - zwermen - en dat is een aardige bijkomstigheid. Het zou een moer van 2005 kunnen zijn. In het tweede seizoen is deze "eigenschap" over.
Hans vd.P [:)]