Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door J.R. »

Als je alle metaalfolie op de zelfde kant van het raam maakt kun je met een sterke magmeet de plaatjes terug trekken , maar dan moet het metaal wel magnetisch zijn. Kwestie van uitproberen
Groet Jan R
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste draaikastkijkers,
[quote]Toch maar even een riedeltje voor de leut. Ja, wat is er alzo veranderd'¦'¦'¦.niets dus. Ik heb geen werk aan de kasten ze draaien maar wat en langzaam lopen de boven bakken(voor onze Belgische vrienden 'hoogsels'
J.R.
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Bertus hoe heb ik het nou, eerst wil je de draaikast tegen het zwermen en nu heb je weer zwermen nodig om je ronde ramen uit te laten bouwen.
Hoe kom je nu aan een zwerm?
Groet Jan R
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Goeide morgen Jan,
Goeie vraag Ik ga op de uitkijk staan bij Piet Jager dan heb ik de meeste kans op een mooie zwerm. Als hij even de andere kant op kijkt dan hang ik gouw een rode zakdoek bij de zwerm.(Oud gebruik) en hij moet dan maar bewijzen dat die van hem is.Bovendien heb ik ook nog beste bijen :D:D

Nee, dat is maar gekheid hoor. Ik heb hier zes kasten staan voor het mooie iets te veel. Drie gewonen en drie draaiers (allen segerbergers)
De gewone laat ik zwermen. Bovendien is het hier dun bezaait met imkers en als mensen (last) hebben van zwermen vind ik als bijenhouder de plicht heb om de helpende hand te bieden. Het afgelopen jaar had ik er tien, dus er zal nu ook wel weer wat komen.

Veel mensen hebben een hekel aan zwermen te scheppen. Je weet nooit wat je binnen haalt.Er kan van alles bij zitten. In al de jaren dat ik bijen heb heb ik dit al gedaan. Nooit geen last gehad van wat dan ook. Soms vind ik dat maar vreemd. Nu ik op het forum het een en ander hoor,en dus de blik wat wijder wordt en lees van bijensterfte en andere vreemde zaken,waar geen antwoord op is. Denk ik toch dat aan Piet dat de oorzaak zal moeten worden gezocht in het terrein Ik denk wel eens dat het interessant zou zijn om 2x vijf imkers te benaderen een partij waar het bijzonder slecht gaat en de andere partij waar het heel goed gaat en die een heel jaar volgen.

Maar,......ja wie ben ik

Bertus

O,Ja ik vergeet wel iets te vertellen. Ik ga altijd met jonge koninginnen de winter in. Als de draaiers niet zwermen wissel ik wel de koninginnen.
Jan de Graaf
Contacteer:

Bericht door Jan de Graaf »

Mijne heren,

Nog even over die metaalfolie:
Met magnetische velden werken lijkt mij wat moeilijk gaan. De vraag is ook hoe de bijen daarop reageren.

Hoe denken jullie over het volgende:
Een mechanisme bedenken waarbij het metaalfolie opnieuw warm wordt gemaakt en tegelijkertijd middels een kabel aan beide onderzijden naar beneden wordt getrokken. (Bertus, misschien kan je daar een schets van maken. Het idee met de regelbare kleppen heb je ook mooi in kaart gebracht!)

Bij het insmelten van het metaalfolie zal er ongetwijfeld was van boven naar beneden mee getrokken worden. De bijen zullen dan (hopelijk) het raat weer mooi herstellen en de bakken volvliegen met nectar!!

Groeten, Jan
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

(Bertus, misschien kan je daar een schets van maken. Het idee met de regelbare kleppen heb je ook mooi in kaart gebracht!)
Even geduld hoor, het is hier pittig druk. Ze zijn een pijpleiding aan het aanleggen (rond 40) van de kasten hier naar de honingzemerij daar. Compleet met een hogedrukstation , zodat ik het niet meer in vaten of potjes hoef te doen:D

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ze zijn een pijpleiding aan het aanleggen (rond 40) van de kasten hier naar de honingzemerij daar. Compleet met een hogedrukstation , zodat ik het niet meer in vaten of potjes hoef te doen
Soms zit het mee dan weer tegen.
Al de dracht is hier en met veel in de lande, verregend,verwaait en verkreukeld.Wat het seizoen hier betrefd is het grotendeels voorbij.Er valt hier en daar straks nog wel een bloemetje te bespeuren maar het geeft geen honingopbrengst meer. Een enkele keer in een gunstigen zomer hebben we nog een paar potjes.

:DOok hebben vandalen de pijpleiding open gemaakt zich te goed gedaan aan de honing(t,was lekkere honing mailden ze)en toen ze toch bezig waren hebben ze het hogedrukstation ook maar opgeblazen. Paste niet zo in de omgeving.Een briefje aan de deur zei dat het hier vreemd draaide. Het gelijk was aan hun kant.:D:D

Vanuit een triest en troosteloos en waterachtig rivierenland
de groeten

Bertus.
J.R.
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Bertus, was die wervelstorm vandaag het gevolg van jouw draaiende bijen, of was het van het opblazen?
Groet, Jan R
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Helaas ben ik inderdaad daar medeverantwoordelijk voor. Ik had de boel stil moeten zetten. (hier bij denk ik aan het verhaal van de vlinder die een storm veroorzaakt):D
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Forummers,

Een kennis van ons in het Drentse (Buckvast 45 Kasten) is ook begonnen met een rondramenkast. Om een volk vlot op de ronde ramen te krijgen deed hij het toch wat slimmer dan ik. En dat mag ik graag horen.
De tien ramen hing hij in de gewone kasten(Segerberger) die werden vlot uitgebouwd op het juiste moment over gehangen in de draaier. Het naast gelegen volk er in en het was gepiept.
In een telefoontje vertelde hij dat de dracht die er toen was direct naar boven werd gebracht. Prima gedaan.

Nu het volgende:

A. bij gewoon uitbouwen-----Raat schuin naar boven
B. Bij draaiend uitbouwen------Raat horizontaal
C. A hangend in de draaier----- Raat schuin naar boven of schuin naar beneden.(want hij draaid)

Indien schuin naar beneden gaan de bijen de nectar sneller naar boven brengen? of onstaan hier problemen?

Bertus.
Plaats reactie