Hollandse test roterende kasten 2006
Re: Hollandse test roterende kasten 2006
Hallo!
In het meest "gunstige" geval,zou er een horizontale moerdop gebouwd
worden.
Misschien is er een koninginenteler die per ongeluk een keer zijn moerdoppen horizontaal heeft gehouden.
Hij of zij zou de gevolgen in een reactie kunnen sturen.
Mocht blijken dat de bijen geen levensvatbare moerdoppen op de ronddraaiende raten kunnen zetten,dan is het misschien verstandig
om rondom het draaiende gedeelte een moerrooster te maken.Zodat de moer geen eitjes buiten het ronddraaiende gedeelte kan leggen.
Groeten Garrit.
In het meest "gunstige" geval,zou er een horizontale moerdop gebouwd
worden.
Misschien is er een koninginenteler die per ongeluk een keer zijn moerdoppen horizontaal heeft gehouden.
Hij of zij zou de gevolgen in een reactie kunnen sturen.
Mocht blijken dat de bijen geen levensvatbare moerdoppen op de ronddraaiende raten kunnen zetten,dan is het misschien verstandig
om rondom het draaiende gedeelte een moerrooster te maken.Zodat de moer geen eitjes buiten het ronddraaiende gedeelte kan leggen.
Groeten Garrit.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zeg hennie,.......
Nog even dit.
Ik heb in deze reeks al eens geopperd dat ik een vreemd vermoeden had dat ik de ramen wel eens te KLEIN zou hebben gemaakt. Lange tijd viel dat wel mee. Maar nu bij de eerst gebouwde denk ik dat er ruimte gebrek onstaat. Het volk groeit de kast uit. Het kan zeer aannemelijk zijn dat 40 cm rond nog zo gek niet is.
Groet
Bertus
Nog even dit.
Ik heb in deze reeks al eens geopperd dat ik een vreemd vermoeden had dat ik de ramen wel eens te KLEIN zou hebben gemaakt. Lange tijd viel dat wel mee. Maar nu bij de eerst gebouwde denk ik dat er ruimte gebrek onstaat. Het volk groeit de kast uit. Het kan zeer aannemelijk zijn dat 40 cm rond nog zo gek niet is.
Groet
Bertus
- apiario
- Contacteer:
He Garrit ,een tijd niet gezien[:)]
Ben vanmiddag toch maar eens gaan kijken in de kast waar ik het meeste spektakel kan verwachten. Er zijn veel vreemde dingen en vragen blijven hangen.
Met wat foto,s erbij komen wij Hollanders en Belgen er wel uit.
Om te beginnen met het slechte "bijen steken" dan het goede er zijn er zat[:)]Nee de volken zien er uitstekend uit volle ramen met gesloten broed enz enz Niets dan lof.
Vreemd
Op de foto is duidelijk te zien dat de doppen verschillende kanten op staan er waren er nog al wat De dop die ik eerder zag en gedraait stond was weg. De andere koninginnecellen waren als het ware in de raat verwerkt zo plat als een dubbeltje.
Ik heb er een open gemaakt.
niks mis mee gelei en larf. Maar er waren ook die al uitgelopen waren
Ook vond ik er die harstikkende dood waren.
Tot ik er een vond die op het uitlopen stond, het dekseltje was al aan geknaagd.Die heb ik de helpende hand toe gestoken en het moertje (wat ik als mens kon waarnemen gezond en wel en vinnig) in de kast laten lopen. Hij zal nu moeten gaan zwermen. Maar de al uitgelopen koninginnen dan ???? Volgens mij had de kast al lang moeten gaan zwermen!!! Kan niet waarnemen dat ik ook maar een bij kwijt ben. Dus niet gezwermt.
Dus Garrit dat van het levensvatbaarheid daar zit wel wat in denk ik
Nu zal ik goed opletten of de oude Kon er vandoor gaat of niet.
Graag wat reactie op het gebeuren. Wat denken jullie hier nou van.
Of zeggen jullie Bertus je kan beter gaan vissen.[:)]
Bertus
Ben vanmiddag toch maar eens gaan kijken in de kast waar ik het meeste spektakel kan verwachten. Er zijn veel vreemde dingen en vragen blijven hangen.
Met wat foto,s erbij komen wij Hollanders en Belgen er wel uit.
Om te beginnen met het slechte "bijen steken" dan het goede er zijn er zat[:)]Nee de volken zien er uitstekend uit volle ramen met gesloten broed enz enz Niets dan lof.

Op de foto is duidelijk te zien dat de doppen verschillende kanten op staan er waren er nog al wat De dop die ik eerder zag en gedraait stond was weg. De andere koninginnecellen waren als het ware in de raat verwerkt zo plat als een dubbeltje.

niks mis mee gelei en larf. Maar er waren ook die al uitgelopen waren
Ook vond ik er die harstikkende dood waren.

Nu zal ik goed opletten of de oude Kon er vandoor gaat of niet.
Graag wat reactie op het gebeuren. Wat denken jullie hier nou van.
Of zeggen jullie Bertus je kan beter gaan vissen.[:)]
Bertus
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Even een paar opmerkingen over het stukje van Hennie.Als je hem stilzet, om te laten zwermen, krijg je ook onder aan de trommel raatbouw. Die lijkt me lastig te verwijderen. Moet je hoervoor de hele trommel met raten en al verwijderen?
Bovendien, als je het sterkste volk stilzet is juist je proef om te zien of ze toch in staat zijn ergens een dop te fabriceren weg.
Als je jonge moeren wilt hebben, kun je die toch ook in andere kasten telen. Kun je later de oude moeren door jonge uitwisselen. Dat is toch een bijkomende noodzaak om naast dit systeem jonge moeren te telen.
Bertus ik lees je ervaringen nog steeds graag.
Groet,
Hennie....
Natuurlijk spreekt hier de buckfastman in hart en nieren: koningin vervangen en productie handhaven. Persoonlijk heb ik steeds minder met deze methode die langzamerhand achterhaalt raakt. Zie ook bijdrage Van Praag. Waarom zeg ik dit nu? Niet om Buckfast mensen een dolk in hun rug te steken, maar juist omdat met ronddraaiende kasten het zwermen weer ingevoerd kan worden. Daardoor natuurlijke broedpauzes vanzelfsprekend zijn. Natuurlijk zou heel slecht weer eenb obstakel vormen. Maar het maken van een aflegger bij slecht weer is ook geen pretje. Bovendien zet ik enorme vraagtekends bij het feit dat zwermende volken nog wel willen bouwen. Want daar praten we over. Dikke volken, volop in bijen, die steeds zijn tegengehouden in het zwermen. Deze volken bouwen volgens mij geen cel meer uit. Misschien nog wel een enkel bruggetje naar de bovenbak
jp
Bertus voor het experiment zou ik doorgaan met niet draaien. Gewoon kijken wat er gebeurd.
Beste Bertus,
De fotos kan ik niet zien.
Bedoel je met platte moerdoppen dat ze horizontaal liggen?
Volgens mij kun je een moercel met gelei en een larve gerust draaien,daar is niets mis mee.Zodra de gesloten cel op zijn kop staat gaat ze dood.
Wanneer er bij jou uit een draaigedeelte een kwieke koningin uitloopt,dan is het dus mogelijk dat een roterende kast gaat zwermen.De vraag is hoe groot de kans is dat er toch een gezonde koningin wordt geboren
en is deze gezond?
Ik zou zeggen,blijf draaien.
Groet Garrit.
De fotos kan ik niet zien.
Bedoel je met platte moerdoppen dat ze horizontaal liggen?
Volgens mij kun je een moercel met gelei en een larve gerust draaien,daar is niets mis mee.Zodra de gesloten cel op zijn kop staat gaat ze dood.
Wanneer er bij jou uit een draaigedeelte een kwieke koningin uitloopt,dan is het dus mogelijk dat een roterende kast gaat zwermen.De vraag is hoe groot de kans is dat er toch een gezonde koningin wordt geboren
en is deze gezond?
Ik zou zeggen,blijf draaien.
Groet Garrit.
- apiario
- Contacteer:
Nee ze komen nauwelijks boven de normale raat uit. De bovenkant is wat roffelig. Je kan zien dat ze het idee gehad hebben om een koninginnedopBedoel je met platte moerdoppen dat ze horizontaal liggen?
te maken maar het is niet gelukt.Eerst keek ik er over heen.
Later zag ik het goed.Je zou ook kunnen denken dat het darrebroed is
Daar heb ik wel een andere foto van gemaakt.

- apiario
- Contacteer:
Ja ,JP daar zit wat in. Ik zie nu dat de bijen haast de kast uitpuilen.Dikke volken, volop in bijen, die steeds zijn tegengehouden in het zwermen. Deze volken bouwen volgens mij geen cel meer uit. Misschien nog wel een enkel bruggetje naar de boven kamer
en er word niet meer gebouwd. Van daar dat ik aan grotere ramen 40 rond zat te denken Het zijn loeiers van ramen maar geven meer ruimte. Maar dan passen ze niet in de Segerberger of simplex En komen we gewoon weer bij de Hongaar terecht die dit schijnbaar allang wist.
Bertus
- apiario
- Contacteer:
Dus 1 draaie en 1 stil zetten.1 Bertus voor het experiment zou ik doorgaan met niet draaien.
2. Ik zou zeggen,blijf draaien.
Unieke en waardevolle waarnemingen Bertus, we blijven één en al oor (oog), doorgaan dus.
Je experimenteert met draaiende ramen en onderzoekt daarbij het gedrag van de bijen, daarvoor moeten de ramen ook blijven draaien, stilleggen heeft hier geen zin, hoe bijen zich gedragen in niet draaiende kasten weten we al.
Je experimenteert met draaiende ramen en onderzoekt daarbij het gedrag van de bijen, daarvoor moeten de ramen ook blijven draaien, stilleggen heeft hier geen zin, hoe bijen zich gedragen in niet draaiende kasten weten we al.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hou Marc,
Je schrijft:
jp
Je schrijft:
Als je de staart van de discussie hebt gevolgd dan is stopzetten (van maar een kast) wel van belang! We weten namelijk niet wat de bijen gaan doen. Gaan ze alsnog veel bouwen. Zetten ze meteen doppen aan?Je experimenteert met draaiende ramen en onderzoekt daarbij het gedrag van de bijen, daarvoor moeten de ramen ook blijven draaien, stilleggen heeft hier geen zin, hoe bijen zich gedragen in niet draaiende kasten weten we al.
jp