Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario »

hou ze in de gaten.
Garrit de gaten beginnen vol te raken.Soms gaat het even boven de pet.
Vandaag ook enkele keer met een groot glas geluisterd. Maar niks bijzonders.
Darren
Als in een normaal vierkant raam gebouwd wordt dan "prutsen" ze vaak in de hoeken darreraat. Nu de bijen boven in de rechte lijn volgen tot ze bij een hoek komen merken ze dat die er niet is en zijn al het ware terug zonder een hoek tegen gekomen te zijn.
Op het moment dat je de kunstraat er niet al te zuiver er in doet,dus een stukje vergeet ,dan heb je gelijk darreraat.
Vandaar dat ik in de roterende bijna geen darren heb.
Mijten
Nu doe ik al bitter weinig aan bestrijding van de varoa,het is niet nodig hier, daardoor heb ik geen mierezuur,oxzaalzuur ,of iets van dat spul, alleen heb ik nog een potje Tymo staan. Want ik ben wel benieuwd naar de mijten.Zou ik daar ook resultaat mee hebben?

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Maar interessante is wat gaan de ander twee "draaiers" doen zetten die zwermcellen aan?!
Morgen ga ik de andere twee even open maken om te kijken wat daar aan de hand is.
(Misschien zitten al die meiden wel in bikinie met dat moeie weer ,ik zal voorzichtig zijn.:D)
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Hans,

Het is de volgende dag, dus kast nagekeken. Geen afwijkingen
kiekje gemaakt van zo,n brugje dat is dan wel gelijk darreraat
Goed opgelet op het aantal darren zeer wenig.
verders een prima volk niks mis mee.
Afbeelding
Vollebak bijen
Wat op valt is dat nu er gelijktijdig geslingerd is ,de draaiers meer honing in de boven kamer hebben dan de gewone kasten (zover het beschikbaar is) Bij goede productie volken zie ik nu dat de Hongaar wel gelijk heeft wat de opbrengst betreft. Ik meen dat hij zegt 30%
We blijfen draaien.
Afbeelding
hier zie je zo,n brugje buitenkant raam
garrit
Contacteer:

Bericht door garrit »

Ja Bertus,
Dertig procent!De uitvinder heeft het over tot 100 kg per draaikast per jaar.Normaal haalt een ouderwetse Hongaarse bijenkast 60 kg honing per jaar.

Groet Garrit.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Garrit

Ja, Langzaam, nu het proces vorderd kom ik steeds meer tot de voorzichtige conclusie dat er van het antie zijn niet veel meer over blijft.En nu spreek ik uit ervaring.Geen loos gelu.....in de ruimte
Maar,let wel ik ben een hobbyist. Anivet kijk met beroepsogen dat is heel andere koek.Als ik daar meet heeft deze meneer een heel goed keus gedaan.Dat zit verrekt goed in elkaar.

Het is jammer de fotos van die uitlopende moer grotendeels wazig waren.
Ik heb er wat tedicht er op gezeten. Maar de jonge koninging kwam horizontaal uit haar cel. En dat had niemand verwacht.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

apiario schreef: Maar de jonge koninging kwam horizontaal uit haar cel. En dat had niemand verwacht.
Bertus, Toch vreemd dat die dames het overleven.

Zo horizontaal lijkt me in die situatie de veiligste positie voor de pop. De kwetbare periode is tussen de 6e dag na het omlarven, (als de dop net gesloten is) en de 10e dag. (pop stadium) Als de vette larve zich aan het inspinnen is, kunnen ze ook geen kleine stootjes hebben. De larve valt dan onderin de cel, en gaat dood. Er ligt dan een klein donker propje onderin de dop (snotdop) Maar als ze horizontaal liggen, kunnen ze wel eens veel meer hebben. uiteindelijk gebeurt het wel vaker dat er een dop bijna horizontaal tussen de raat en de onderlat gebouwd wordt.

Vanaf de 10e dag zijn ze redelijk veilig, als je ze niet op het achterlijf zet, daar kunnen ze blijkbaar minder tegen. Zeker als ze zoals met een korf op de kop gebotst worden.
Maar horizontaal rollen ze alleen maar op hun andere zij. (doe ik ook wel eens:D)

Misschien moet je in je draaisysteem een nokkenstelsel opnemen, zodat de trommel even getilt wordt, en met een schok weer naar beneden valt.
[:)]

Misschien kan ik hier wel wat van leren. Als ik op de 6e dag de doppen uit de pleegvolken haal en naar de broedstoof breng, kan ik misschien beter het raam met doppen horizontaal vervoeren. Is mogelijk veiliger voor de larven.
Wie weet Bertus heb jij met je draai systeem een ontdekking gedaan [?]

Groet,
Hennie....
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

duidelijkheid

Anders halen we verschillende dingen door elkaar
Ik heb 3 draaiers genummerd, simpel 1 2 3
3 Heeft inmiddels een jonge moer en heeft kunststof ramen 11 stuks
2 Is de eerste en heeft houten (kleine)ramen.Zie vollebak
1 Heeft kunstoframen en een trommel en 10 ramen.

Zo nou weten we waar we het over hebben Zoals al eerder omschreven no2
geen bijzonderheden weinig darren, groot volk wat ik hans heb meegedeeld.Zie foto

Op zoek naar een systeem om te kijken hoe ik die mijten kan traceren heb ik bij 2 de bodem er even uit gehaald en vervangen door een ander
toen die er in zat vond ik op de grond een dode koningin.
Ja daar sta je dan met hier en daar een vraagteken in het hoofd Vermoedelijk van de uitgehaalde bodem gevallen. Is het de oude?
Maar goed even laten bezinken Ik heb nog 3 oude(1jaar)in voorraad en aan nog doppen in een ander kast Maar ik wil wel graag in deze draaier een jonge Queen. Ik zal er een nachtje over slapen. t,Kan verkeren sprak Brederode.
Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Misschien moet je in je draaisysteem een nokkenstelsel opnemen, zodat de trommel even getilt wordt, en met een schok weer naar beneden valt.
Een bevriende bouwvaker die betonkoppensnelt wil mij een plunmatische
hammer lenen die bouw ik in en via een printplaatje laat ik heb op gezette tijden een riedeltje draaien :D:D
Wie weet Bertus heb jij met je draai systeem een ontdekking gedaan
Ja, Hennie ik krap met soms ook wel even achter de oren. Er zijn soms vreemde dingen aan de gang. En zulke mensen als jij, die het toch op de voet volgen en beter deskundig zijn als ik zullen ook het zijne denken

Ik zie als illustrator ook wel weer zitten Ga een boekje schrijven en illusteren Nieuw imkeren met Joost de draaier........of bertus de dr.... we zien het wel.:D

Maar even zonder gekheid. Nu misschien de oude koningin van kast twee de pijp aan maarten gegeven heeft, nu kan ik het nog ees proberen.
Wat denk jij daar nou van?
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Als de vette larve zich aan het inspinnen is, kunnen ze ook geen kleine stootjes hebben.
Het in beweging gaan van het draaisysteem gaat zeer gelijdelijk, door op de ketting wat ruimte te laten wordt het geheel langzaam op spanning gebracht. Het is soms met het blote oog nauwelijks waarneembaar dat hij begind te draaien.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ik ben in de bijenstal van de vereniging bezig met de opbouw van een volk in een draaibare kast en volg op dit forum de verrichtingen van Bertus (apiario) met spanning. Zodra de raten goed zijn uitgebouwd gaat deze kast naar huis en ga ik (zodra ik de noodzaak voorzie) ook regelmatig omdraaien.
Van harte welkom, bij de draaiers en succes toe gewenst.
Plaats reactie