Hollandse test roterende kasten 2006
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Hollandse test roterende kasten 2006
Geen zwermen
- apiario
- Contacteer:
De bovenkant hebben we nou al zo vaak gezien nu maar een de onderkant
het witte gedeelte is een stukje van de trommel.
het witte gedeelte is een stukje van de trommel.

- Albert Stoter
- Contacteer:
Dankjewel Bertus. In je serie van vorig jaar had ik al eens gereageerd.Van harte welkom, bij de draaiers en succes toe gewenst.
Ik heb "gewoon" een draaibare vierkante kast gemaakt.
Ik hoop nieuwe koninginnen helemaal tegen te houden door:
- minder frequent te draaien zodat de doppen helemaal afgebroken kunnen zijn voordat de volgende 180 graden rotatie weer plaats vind? Maar wel de tijd krijgen om de volgende(n) weer gewoon vertikaal te bouwen? In de test gepubliceerd in " Bijen" werd slechts wekelijks gedraaid met als "enige" - maar voor mij het beoogde - effect zwermverhindering.
- expres wat schokkeriger te draaien zodat de jonge koninginnen los raken van het voedsel? Conform de opmerking van Els Kleijnendorst dat "Jouw experiment toont aan dat het bij de korfteelt niet het omdraaien is, maar het paar maal tegen de grond stoten (botsen) dat de poppen nekt".
- apiario
- Contacteer:
Beste allemaal,
Nu de ochtend nog vers is,stil met zon overgoten. Ach laat maar zitten ook.
Als je zo met die R. kasten aan het experimenteren bent en toch verschillende mensen dat volgen,moet ik toch wel constateren dat er veel positieve dingen naar voren zijn gekomen.Waren er dan geen andere geluiden? Nou nee, maar ik ben ook altijd bereid de toptien van ellende op te stellen. Ondanks dat ik beter kan tekenen dan schrijven zal ik het toch proberen die dingen eens onder de loep te nemen.
Nu ik bijna een jaar rond begin te komen en dit de tijd is waar het om draait zie ik ook andere tekortkomingen .Je zou het in tweeen moeten splitsen A. wat de bijen betreft. B de constructie De bijen hebben we aardig gevolg de laatste tijd Ik merk wel dat andere regels zijn dan bij het huidige imkeren Er word gigantisch minder gerotsooid in de kast Anivet beweerd geloof ik een uur in een jaar. Dat is wel heel weinig Maar we gaan aardig die richting op. Wil men in de toekomst dit verder ontwikkelen dan zal het een en ander toch herzien moeten worden. En ja hoeveel mensen zijn er met het huidige systeem in de weer. Die zullen zich denk ik daar tegen verzetten tot de laatste snik. Die kijken dan de andere kant op.
Wat de constructie betreft ,ja door de ontwikkeling de laatste dagen is er wel wat veranderd.
De eerste kast(2) was van houten ramen met een doorsnee 32 . 10 ramen op rij in een trommel
Deze kast is nu overvol. Men kan niet zeggen ik zet er een bak onder (ruimte geven) andere mogelijkheden zijn er niet. De trommel is redelijk dicht om het draaigedeelte gebouwd. Met een volk dat groot is komen de bijen tegen die trommel aan als er gedraaid word. Dus deze kast is zonder meer te klein gemaakt Een goed werkende kast kan dus niet in een Segerberger of simplexkast Er is zo als Anivet allang wist een aparte afmeting voor nodig. Toen ik met Roel van het bijenhuis dit zware kreng naar binnen droeg ,dacht ik moet dat nou zo. Ja het is beter dan dat ik gemaakt heb. Ook heb ik me verzet tegen de grote ramen nu ik de overbevolking zie kom ik daar ook op terug. De andere twee hebben meer ruimte en werken uitstekend en een zonder trommel ,maar als ze door blijven groeien ja, dan is het afwachten. Bij een groot volk heb ik gemerkt dat er voldoende ruimte tussen het draaigedeelte en de bodem moet zijn. Dat heb ik hier en daar ook verkeerd gedaan.
Dan zijn mijn drie volken verbonden met een as die aangedreven word door 1 krachtbron
Nu ik af en toe wat vaker in de kasten kijk om het proces te volgen ( wat in normale tijd volstrekt overbodig is) merk ik daar ook een hiaat. Om bij de ramen te komen moet een afstandreep verwijderd worden ,die moet precies boven aanstaan . Alle drie draaien dan mee
en zitten niet altijd op de goede lijn om er bij te komen Dus moet er bijgedraaid worden
Anivet heeft op iedere kast een apart aandrijf systeem (en dat wist hij allang) Dat is beter.
Voor imkers in spee , die in een druk bevolk gebied wonen,en niet graag zwermen zien,
denk ik dat hier wel toekomst in zit. Niet iedere buur is er van gediend dat er bijen in de buurt zijn en zeker niet als er nog veel in gerommeld word.
Bertus
PS. Die 10 ramen zijn ervolgens mij 9
Nu de ochtend nog vers is,stil met zon overgoten. Ach laat maar zitten ook.
Als je zo met die R. kasten aan het experimenteren bent en toch verschillende mensen dat volgen,moet ik toch wel constateren dat er veel positieve dingen naar voren zijn gekomen.Waren er dan geen andere geluiden? Nou nee, maar ik ben ook altijd bereid de toptien van ellende op te stellen. Ondanks dat ik beter kan tekenen dan schrijven zal ik het toch proberen die dingen eens onder de loep te nemen.
Nu ik bijna een jaar rond begin te komen en dit de tijd is waar het om draait zie ik ook andere tekortkomingen .Je zou het in tweeen moeten splitsen A. wat de bijen betreft. B de constructie De bijen hebben we aardig gevolg de laatste tijd Ik merk wel dat andere regels zijn dan bij het huidige imkeren Er word gigantisch minder gerotsooid in de kast Anivet beweerd geloof ik een uur in een jaar. Dat is wel heel weinig Maar we gaan aardig die richting op. Wil men in de toekomst dit verder ontwikkelen dan zal het een en ander toch herzien moeten worden. En ja hoeveel mensen zijn er met het huidige systeem in de weer. Die zullen zich denk ik daar tegen verzetten tot de laatste snik. Die kijken dan de andere kant op.
Wat de constructie betreft ,ja door de ontwikkeling de laatste dagen is er wel wat veranderd.
De eerste kast(2) was van houten ramen met een doorsnee 32 . 10 ramen op rij in een trommel
Deze kast is nu overvol. Men kan niet zeggen ik zet er een bak onder (ruimte geven) andere mogelijkheden zijn er niet. De trommel is redelijk dicht om het draaigedeelte gebouwd. Met een volk dat groot is komen de bijen tegen die trommel aan als er gedraaid word. Dus deze kast is zonder meer te klein gemaakt Een goed werkende kast kan dus niet in een Segerberger of simplexkast Er is zo als Anivet allang wist een aparte afmeting voor nodig. Toen ik met Roel van het bijenhuis dit zware kreng naar binnen droeg ,dacht ik moet dat nou zo. Ja het is beter dan dat ik gemaakt heb. Ook heb ik me verzet tegen de grote ramen nu ik de overbevolking zie kom ik daar ook op terug. De andere twee hebben meer ruimte en werken uitstekend en een zonder trommel ,maar als ze door blijven groeien ja, dan is het afwachten. Bij een groot volk heb ik gemerkt dat er voldoende ruimte tussen het draaigedeelte en de bodem moet zijn. Dat heb ik hier en daar ook verkeerd gedaan.
Dan zijn mijn drie volken verbonden met een as die aangedreven word door 1 krachtbron
Nu ik af en toe wat vaker in de kasten kijk om het proces te volgen ( wat in normale tijd volstrekt overbodig is) merk ik daar ook een hiaat. Om bij de ramen te komen moet een afstandreep verwijderd worden ,die moet precies boven aanstaan . Alle drie draaien dan mee
en zitten niet altijd op de goede lijn om er bij te komen Dus moet er bijgedraaid worden
Anivet heeft op iedere kast een apart aandrijf systeem (en dat wist hij allang) Dat is beter.
Voor imkers in spee , die in een druk bevolk gebied wonen,en niet graag zwermen zien,
denk ik dat hier wel toekomst in zit. Niet iedere buur is er van gediend dat er bijen in de buurt zijn en zeker niet als er nog veel in gerommeld word.
Bertus
PS. Die 10 ramen zijn ervolgens mij 9
- apiario
- Contacteer:
Beste Albert,
Ik ben al blij dat je bereid ben het eens van de andere bandere kant te bekijken .Gebruikje de standaard ramen of precies vierkante? En hoe ga je het aandrijven Eerst nog met de hand?
Wat het schokken betreft: Dat zei Maarten ook iets met een nok of simpeler de ramen iets ovaal maken dan zullen ze bij het draaien het laaste stukje vallen. Door dat ik het "fout" deed ondekte ik dat.
Bertus
Ik ben al blij dat je bereid ben het eens van de andere bandere kant te bekijken .Gebruikje de standaard ramen of precies vierkante? En hoe ga je het aandrijven Eerst nog met de hand?
Wat het schokken betreft: Dat zei Maarten ook iets met een nok of simpeler de ramen iets ovaal maken dan zullen ze bij het draaien het laaste stukje vallen. Door dat ik het "fout" deed ondekte ik dat.
Bertus
- apiario
- Contacteer:
Beste Koninginnen telers,
Mag ik gebruik maken iets van u kenneis op dit gebied?
Van de week een dooie moer zie foto onderde kast.(2)
nu heb ik in die kast een raam met in het midden enkele doppen van jonge koninginnen gevonden met larven redelijk ver in de snot. Maar vlak daarnaast cellen met eendagslarven. Wordt het draaien hen teveel?s[:)]
Bertus
Mag ik gebruik maken iets van u kenneis op dit gebied?
Van de week een dooie moer zie foto onderde kast.(2)
nu heb ik in die kast een raam met in het midden enkele doppen van jonge koninginnen gevonden met larven redelijk ver in de snot. Maar vlak daarnaast cellen met eendagslarven. Wordt het draaien hen teveel?s[:)]
Bertus
-
- Contacteer:
.....een raam met in het midden enkele doppen van jonge koninginnen .....
Is logisch Bertus, het volk zal immers, zonder ingreep van de imker (jonge moer van elders) geen voortbestaan meer hebben. En in het centrum is de invloed van het draaien het minst. Zaten de doppen waaruit moeren zijn voortgekomen ook op deze plek?
Is logisch Bertus, het volk zal immers, zonder ingreep van de imker (jonge moer van elders) geen voortbestaan meer hebben. En in het centrum is de invloed van het draaien het minst. Zaten de doppen waaruit moeren zijn voortgekomen ook op deze plek?
- Albert Stoter
- Contacteer:
Eigenlijk kom ik als imker pas net kijken. "Normaal" bestaat voor mij nog helemaal niet.Ik ben al blij dat je bereid bent het eens van de andere kant te bekijken.
Ik maak ze zelf, te weten 37 hoog x 29 breed. Dat is bewust redelijk groot, maar verder is het formaat bepaald door de grootte van de timmerpanelen bij de bouwmarkt (en dat ze daar tussen moeten passen). In de kast zitten er 22 ramen in warmbouw. Op dit moment zit er een vulblok tussen het 10e en 11e raam. Ik ben van plan om telkens vooraan een nieuw uit te bouwen raam in te hangen, en achter - hopelijk met honing - weg te nemen.Gebruikje de standaard ramen of precies vierkante?
Ik ga het eerst met de hand doen. Deze kast - met hopelijk dus zwermverhindering - is juist bedoeld voor thuis. Alleen in de vakanties is "automatisch" de oplossing voor een probleem. Dat motortje lijkt me best nog wel ingewikkeld, dus ik wacht liever eerst de resultaten af.En hoe ga je het aandrijven Eerst nog met de hand?
- apiario
- Contacteer:
Ik heb ook altijd voor de lol een paar kastjes bijen gehouden. Niet te veel net genoeg voor onzelf van honing te voorzien.Wat van de bijen genieten en verders geen poespas. Enzo zijn er vele.Eigenlijk kom ik als imker pas net kijken
Pas toen Arno beroepsimker werd en naar Brasil verhuisde, werd ik mee gesleept
Ik ben benieuwd hoe het er mee zal gaan met de vierkanteronddraaiende kast. Wat het aandrijven betreft mijn buurjongetje heeft het in de vakantie wat rond gedraaid en dat ging ook goed.
Kijk anders een keertje bij Ab Blikman in Loenen die weet alles van aandrijven het lijk moeilijker dan het is.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dag Albert, leuk zo'n expirimentele kast.Albert Stoter schreef: Ik maak ze zelf, te weten 37 hoog x 29 breed. Dat is bewust redelijk groot, maar verder is het formaat bepaald door de grootte van de timmerpanelen bij de bouwmarkt (en dat ze daar tussen moeten passen). In de kast zitten er 22 ramen in warmbouw. Op dit moment zit er een vulblok tussen het 10e en 11e raam. Ik ben van plan om telkens vooraan een nieuw uit te bouwen raam in te hangen, en achter - hopelijk met honing - weg te nemen.
Kun je niet eens een foto maken? Ik ben erg benieuwd hoe dat er nou uitziet, zowel buiten als binnen.
Groet,
Hennie...