Beste allemaal,
Ik heb een week geleden (3-6) een broekaflegger gemaakt met daarbij een net uitgekomen koningin. Wat ik graag zou willen weten is hoeveel dagen het duurt voordat een jonge koningin op bruidsvlucht gaat en hoelang duurt het voor ze aan de leg is. Dag 1 is de dag dat ik hare koninklijke hoogheid een 3-ramer heb laten inlopen.
groetjes Nico
koningin aan de leg
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: koningin aan de leg
Nico welkom op het forum!
Je vragen;
1.- hoeveel dagen het duurt voordat een jonge koningin op bruidsvlucht gaat
dit gebeurd, afhankelijk van het weer, tussen drie en vijf dagen na de geboorte van de moer.
2.- hoelang duurt het voor ze aan de leg is
Soms al na drie dagen van de bruidsvlucht kan de moer aan de leg zijn.
Ze zal zeker een dezer dagen "buiten" zijn geweest. Het weer kan niet mooier!
Kijk maar het einde van deze week.
Hans
Je vragen;
1.- hoeveel dagen het duurt voordat een jonge koningin op bruidsvlucht gaat
dit gebeurd, afhankelijk van het weer, tussen drie en vijf dagen na de geboorte van de moer.
2.- hoelang duurt het voor ze aan de leg is
Soms al na drie dagen van de bruidsvlucht kan de moer aan de leg zijn.
Ze zal zeker een dezer dagen "buiten" zijn geweest. Het weer kan niet mooier!
Kijk maar het einde van deze week.
Hans
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Wees echter wel voorzichtig. Een jinge moer loopt de kans te worden ingebald (raar woord) als je het volk verstoord voordat er gesloten broed is.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Dank jullie wel.
Jan: Ik heb een raampje net gesloten broed in de 3-ramer gedaan voor jonge bijen voor de koningin. Ik neem aan dat ze dan niet ingebald gaat worden.
Hans: Bedankt! Ik ga zeker kijken vrijdag ik ben heel benieuwd
:DNico:D
Jan: Ik heb een raampje net gesloten broed in de 3-ramer gedaan voor jonge bijen voor de koningin. Ik neem aan dat ze dan niet ingebald gaat worden.
Hans: Bedankt! Ik ga zeker kijken vrijdag ik ben heel benieuwd
:DNico:D
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Als ik het goed heb kan de jonge koningin van de 3e tot de 5e dag op oriënteringsvlucht gaan, na de 5e dag is ze bronstig, en kan van de 6e tot de 21e levensdag op bruidsvlucht gaan en bevrucht worden.
Hans heeft hier al een correct antwoord op gegeven maar soms kan het leggen uitgesteld worden tot alle broed van een vorige moer uitgelopen is.helmsing schreef:
Beste allemaal,
Ik heb een week geleden (3-6) een broekaflegger gemaakt met daarbij een net uitgekomen koningin. Wat ik graag zou willen weten is hoeveel dagen het duurt voordat een jonge koningin op bruidsvlucht gaat en hoelang duurt het voor ze aan de leg is.
Marco
Joepie in ieder geval 1 nieuwe koningin.
Ik heb zondag de 2 kleine kastjes bekeken en in de eerste zat een prachtige leggende koningin. in de 2e was ze niet meer te vinden, nog waren er eitjes te zien. De bijen in die kast waren ook een beetje aggressief zoals ze kunnen zijn als ze moerloos zijn. Ik heb de beide 3-ramers verenigd tot een 10 ramer met 2 extra stuifmeel ramen en 2 honing ramen.
groeten Nico
Ik heb zondag de 2 kleine kastjes bekeken en in de eerste zat een prachtige leggende koningin. in de 2e was ze niet meer te vinden, nog waren er eitjes te zien. De bijen in die kast waren ook een beetje aggressief zoals ze kunnen zijn als ze moerloos zijn. Ik heb de beide 3-ramers verenigd tot een 10 ramer met 2 extra stuifmeel ramen en 2 honing ramen.
groeten Nico