Els, Je slaat de spijker op z,n kop(maar ik weet dat je goed kan timmeren) Precies in het midden doen ze dat. Ik hou je op de hoogte hoe dat afloopt. De combinatie eendagseitjes doppen en een doode moer was wat vreemd. Het lost zich zelf wel opEls Kleijnendorst schreef:
.....een raam met in het midden enkele doppen van jonge koninginnen .....
Is logisch Bertus, het volk zal immers, zonder ingreep van de imker (jonge moer van elders) geen voortbestaan meer hebben. En in het centrum is de invloed van het draaien het minst. Zaten de doppen waaruit moeren zijn voortgekomen ook op deze plek?
Hollandse test roterende kasten 2006
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Hollandse test roterende kasten 2006
-
- Contacteer:
Bertus; eerder schreef je cellen met eendagslarven. In je laatste bericht blijken het eendags-eitjes te zijn - én de kon.doppen in pap én een dode moer.
Die eitjes in dop zijn door een werkster gelegd.
Zelf heb ik jaren mijn hoofd gebroken als ik weer eens eieren in een dop tegenkwam aan de onderzijde van de raat, maar vlak boven het moerrooster. Terwijl die daar onmogelijk door de moer geplaatst konden zijn. Dacht dan altijd dat de bijen met zo'n eitje aan het slepen waren geweest. In de begintijd van het forum hebben anderen mij van dit waanidee afgeholpen. Er blijken nl altijd in ieder volk werksters aanwezig te zijn die eieren leggen. Eieren die in een later stadium weer worden verwijderd. [B)]
Die eitjes in dop zijn door een werkster gelegd.
Zelf heb ik jaren mijn hoofd gebroken als ik weer eens eieren in een dop tegenkwam aan de onderzijde van de raat, maar vlak boven het moerrooster. Terwijl die daar onmogelijk door de moer geplaatst konden zijn. Dacht dan altijd dat de bijen met zo'n eitje aan het slepen waren geweest. In de begintijd van het forum hebben anderen mij van dit waanidee afgeholpen. Er blijken nl altijd in ieder volk werksters aanwezig te zijn die eieren leggen. Eieren die in een later stadium weer worden verwijderd. [B)]
- apiario
- Contacteer:
Weer wat geleerd
Inderdaad een fout, moeten eendageitjes zijn.
Wat laat gereageerd , zit een nieuw dak op de schuur te timmeren.
Droog maar bloed heet.
Inderdaad een fout, moeten eendageitjes zijn.
Wat laat gereageerd , zit een nieuw dak op de schuur te timmeren.
Droog maar bloed heet.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Hoi Hennie,Kroese schreef: , leuk zo'n expirimentele kast. Kun je niet eens een foto maken? Ik ben erg benieuwd hoe dat er nou uitziet, zowel buiten als binnen.
Groet,
OK, enkele foto's, maar met flink wat schroom. De huidige kast is duidelijk nog een tussenresultaat. De verbeteringen zitten al weer in m'n hoofd.
Eerst een beeld van voren:

Sorry voor de rommel bovenop. ik wist bij het nemen van de foto niet dat ik deze foto zou publiceren. Dat bruine plankje voor-boven wordt het vlieggat zodra de boel op de kop staat. Draaien doe ik pas over een tijdje als de ramen zijn uitgebouwd en de kast thuis staat. Ik hang de kast dus gewoon aan die bouten en zorg dan dat het stabiel hangt. De ventilatie zit aan de achterkant.
Dan een foto van achter en naar binnen:

Je ziet de tussenwand waar de bijen langs kunnen als ik bijvoorbeeld in het achtergedeelte een pot met suikerwater zet. De dekplank bestaat trouwens uit twee stukken zodat de bijen, als ik alleen de achterplank oplicht, nauwelijks het voeren in de gaten hebben. Ik mors dan ook expres wat voer op de bodem zodat ze het gemakkelijker in de gaten hebben. De volgende dag is het potje geheid leeg.
Aan die propolisstrepen kun je zien dat ik de bijenruimte boven (onder?) de raat in de dekplank heb verwerkt. Bovendien moeten de raten niet naar beneden (boven?) vallen als de boel op de kop gaat.
- apiario
- Contacteer:
Beste Albert,
Knap stukje timmerwerk. Aan de buitenkant zitten dus twee assen die later op een standaard eventueel kunnen draaien.Maar als ik het goed begrijp zou dit eerst met de hand kunnen. Ga je hem dan alleen bewegen als de bijen in een zwermfase(zoals nu) komen?en voor de rest van het jaar gewoon stil?
In dat geval hebben de bijen integenstelling met hier de raat gewoon uitgebouwd. Al met al toch ook een manier om eens uit te proberen.
We horen nog meer van je?
Bertus
Knap stukje timmerwerk. Aan de buitenkant zitten dus twee assen die later op een standaard eventueel kunnen draaien.Maar als ik het goed begrijp zou dit eerst met de hand kunnen. Ga je hem dan alleen bewegen als de bijen in een zwermfase(zoals nu) komen?en voor de rest van het jaar gewoon stil?
In dat geval hebben de bijen integenstelling met hier de raat gewoon uitgebouwd. Al met al toch ook een manier om eens uit te proberen.
We horen nog meer van je?
Bertus
- apiario
- Contacteer:
Goedemorgen Els,een raam met in het midden enkele doppen van jonge koninginnen .....
Belofte maakt schuld. Ik had beloofd je op de hoogte te houden
Kast No2 De eerste die ik gemaakt heb, bouwd de doppen wat meer begrijpbaar uit. Alhoewel ze ook verschillende kanten uit staan is de richting toch bijna allemaal horizontaal.
Slecht 1 raam vertoond dit spektakel. Ik vond nog wel wat andere doppen maar daar zat geen leven in. Soms zit er niets in. Als ik hier niets aan doe dan zwermt de hele boel.

Dus verticaal(Lange meid)

- Albert Stoter
- Contacteer:
Inderdaad, en als het allemaal een beetje klopt, dan moet het links-rechts-evenwicht in de kast zo zijn dat het draaien nauwelijks moeite kost. (een bijkomend voordeel van warmbouw hoop ik).apiario schreef: Aan de buitenkant zitten dus twee assen die later op een standaard eventueel kunnen draaien.
Dat is de bedoeling. Zoals je op de fotoos ziet geef ik alleen een strookje kunstraat. Dat zou fout lopen als ik direct ga draaien. Ik probeer op "rechtbouw" aan te sturen door niet alleen boven, maar ook zijstroookjes kunstraat te geven. Er zitten verder dus ook geen draadjes in het raam.Maar als ik het goed begrijp zou dit eerst met de hand kunnen. Ga je hem dan alleen bewegen als de bijen in een zwermfase(zoals nu) komen? en voor de rest van het jaar gewoon stil?
Het volk dat er nu in zit is een vlieger van een paar weken geleden. De noodzaak tot draaien is er voorlopig nog niet.
Ik ga er vanuit dat gemiddeld de meeste honing-nectar-cellen dicht zitten. De nog open honing-nectar-cellen zullen onderling verschillen in stroperigheid zodat ook daarvan, hoop ik, een groot gedeelte gewoon in de cellen blijft zitten. Bij het inspecteren van ramen houden we de boel toch ook wel eens op de kop zonder dat dit direct gevolgen heeft. De eerst draaing zal ik wel zo voorzichtig mogelijk doen.In dat geval hebben de bijen, in tegenstelling met hier, de raat gewoon uitgebouwd. Al met al toch ook een manier om eens uit te proberen.
Akkoord, maar aangezien het volk dus zoals gezegd een vlieger van een paar weken geleden is kan het nog wel even duren voordat ik ga draaien en het dus wat dat betreft interessant wordt.We horen nog meer van je?
- apiario
- Contacteer:
Toe ik hier vorig jaar mee begon heb ik de kast gelijk laten draaien ,daardoor werden de cellen horzontaal gebouwd. Als je hem nu stil laat staan worden de cellen schuin naar boven gebouwd,en dat doen ze niet voo niets. Al je na langere tijd daar mee gaat draaien staan de cellen soms 12 uur schuin naar beneden. Als mens ben ik daar dan benieuwd na. Voor een bij misschien geen probleem.
Roel Jonker heeft dat ook gedaan en het gaat prima maar die heeft er een honing kamer er boven ,en die word goed volgesleept.
Maar het aandurven van een experiment strekt jou tot ere. Van daar dat we ook van die kant veel kunnen leren.En ik zou zeggen (Tinneke Schouten)......KWAK HET OP HET NET.......Dan hebben wij er ook wat aan.
Bertus
Roel Jonker heeft dat ook gedaan en het gaat prima maar die heeft er een honing kamer er boven ,en die word goed volgesleept.
Maar het aandurven van een experiment strekt jou tot ere. Van daar dat we ook van die kant veel kunnen leren.En ik zou zeggen (Tinneke Schouten)......KWAK HET OP HET NET.......Dan hebben wij er ook wat aan.
Bertus
- apiario
- Contacteer:
Beste Els,En andere koning en Innen
We tuteren wat af hier, maar wat is je mening over het volgende:
Als je dingen verkeerd doet weet je dat het zo niet moet, kan een voordeel zijn.
Als ik de laatste tijd zie wat die bijen aan koninginnen produceren das niet mis.Bijna allemaal in het midden van het raam Dit gaat zwermen.
Het is dan contra wat Anivet beweerd. Toen ik het verhaal van Albert las dacht ik zou ik er wel goed aan doen de kast continu te laten draaien.
Daar trekken de bijen hun geen sier van aan. Ze zetten ze in het midden en horizontaal en hupsakee, ze gaan gewoon verder.Ze zeggen wel "Een slimme meid is op alls voorbereid" maar deze kunnen er ook wat van
Is het niet verstandiger de tussen pozen grote te maken (denk aan dagen) om zodoende een beter resultaat te krijgen.
Wat de opbrengst voor de honing betrefd zeker niet dat gaat precies zo als Anivet beweerd. En ik krijg ook de indruk dat het voor mij hier althans de varoa onder het aanvaarbare houd(weinig last)
Jammer dat de andere roterendeimkers zich afzijdig houden. Ik zou graag horen hoe het daar gaat.
We tuteren wat af hier, maar wat is je mening over het volgende:
Als je dingen verkeerd doet weet je dat het zo niet moet, kan een voordeel zijn.
Als ik de laatste tijd zie wat die bijen aan koninginnen produceren das niet mis.Bijna allemaal in het midden van het raam Dit gaat zwermen.
Het is dan contra wat Anivet beweerd. Toen ik het verhaal van Albert las dacht ik zou ik er wel goed aan doen de kast continu te laten draaien.
Daar trekken de bijen hun geen sier van aan. Ze zetten ze in het midden en horizontaal en hupsakee, ze gaan gewoon verder.Ze zeggen wel "Een slimme meid is op alls voorbereid" maar deze kunnen er ook wat van
Is het niet verstandiger de tussen pozen grote te maken (denk aan dagen) om zodoende een beter resultaat te krijgen.
Wat de opbrengst voor de honing betrefd zeker niet dat gaat precies zo als Anivet beweerd. En ik krijg ook de indruk dat het voor mij hier althans de varoa onder het aanvaarbare houd(weinig last)
Jammer dat de andere roterendeimkers zich afzijdig houden. Ik zou graag horen hoe het daar gaat.
Bertus, als je met de huidige draaisnelheid moet besluiten dat het volk toch volwaardige doppen aanzet en moeren uitlopen, valt de proef met deze kasten negatief uit. Vraag blijft dan nog of deze moeren niet minderwaardiger zijn. Eén van de pluspunten zou juist zijn dat doppen geen kans zouden krijgen door het draaien.
Ik zie ook geen heil in andere draaisnelheden, sneller draaien zou horizontaler doppen betekenen, langzamer zou doppen van grilliger vormen geven, maar beide vormen kom je nu ook al tegen op het raam.
Er moeten toch al imkers zijn (geen verkopers...) die ervaring hebben met de Hongaarse kast met veranderlijke snelheid, hoe zit het daar ?
Ik zie ook geen heil in andere draaisnelheden, sneller draaien zou horizontaler doppen betekenen, langzamer zou doppen van grilliger vormen geven, maar beide vormen kom je nu ook al tegen op het raam.
Er moeten toch al imkers zijn (geen verkopers...) die ervaring hebben met de Hongaarse kast met veranderlijke snelheid, hoe zit het daar ?