Honing en propolis potten vullen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Honing en propolis potten vullen

Bericht door apiario »

Beste Uitvinders.

Het vullen van potten honing gaat hier gewoon met een snijkraan op het honingvat Niets bijzonders. Arno zegt Pa als ik om de paar weken elke keer die potten moet vullen daar gaat nog al wat tijd in zitten. Weet jij niet een manier om het wat efficenter de doen? Ook de kleine potjes met propolis vullen zou wel verbeterd kunnen worden.
de vraag is nu:
is er een betere manier om honing potten te vullen?Heeft iemand daar ervaring mee?

Bertus
Jan de Graaf
Contacteer:

Re: Honing en propolis potten vullen

Bericht door Jan de Graaf »

Goeie morgen Bertus,
In 1991 heb vakantiewerk uitgevoerd in een fabriek waarin een automatische weegschaal werd gebruikt, in combinatie met een transportband.
Een grote silo, door Arno te vullen met honing, wordt bedient door de weegschaal. Wanneer er een lege pot honing onder de snijkraan is aangekomen, opent de snijkraan. Wanneer de pot vol honing is, geeft de weegschaal een signaal door aan de snijkraan onderaan de silo en zal sluiten. Pot wordt getransporteerd en de volgende pot komt eraan.

Het ziet er volgens mij naar uit dat Arno moet gaan automatiseren...

Groeten, Jan

PS. De foto's van gisteren komen naar je toe. Gisteravond laat heb ik de camera op de computer aangesloten. Er moesten zo'n slordige 300 foto's worden gedownload. De foto's waar jij een zeefdruk op maakt zijn erg leuk. De familie vind het erg interessant. En, "de grote kerk" ligt netjes te drogen. Bedankt!
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Mogge Jan,

We hebben een leerzame middag gehad en veel "schik" gehad En ik hoop dat je er wat aan gehad hebt, eens ronddraaiende bijen te hebben gezien want die zijn er niet veel die dat nog kunnen zeggen.

Geniet van de ets van de Grote markt en dat je er met familie stok oud mee mog worden

Ja Arno zag dat daar ook maar als echte hollander( wie benne zuinig he)
vond de prijs daarvoor te duur. Bijna een maandloon daar. Dus dan wordt Pa gevraagd En soms zitten er onder de imkers hele slimmerikken.

Let op Nederland er komt onweer aan. Zie http://www.buienrader.nl hier plenst het
Jan de Graaf
Contacteer:

Bericht door Jan de Graaf »

Inderdaad Bertus,
We hebben een leuke middag gehad! Fantastisch te zien hoe jij de drie kasten hebt gekoppeld aan een ruitenwissermotortje en daarmee de varoa goed weet te behandelen. Tijdens de inspectie inderdaad geen varoa geconstateerd, laat staan beschadigde bijen. Ik zal nog eens kritisch naar de foto's kijken, maar er was echt niets te vinden.
Ook mooi om te zien hoe de toekomstige koninginnen in hun doppen liggen! De natuur past zich verbluffend goed aan! Als we jouw situatie bekijken, lijkt het erop dat het volk alleen koninginnecellen aanzet als er aanleiding is. Bij jouw is de koningin dood, dus goede reden om cellen aan te zetten. Misschien gaan we er wel naartoe dat we om de drie jaar de koningin uit de kast halen, een nieuwe invoeren en van het hele zwermgebeuren af zijn. Zoals je gisteren al opperde zal er dan voor de imker in de dorpskernen of stadswijken weer mogelijkheden zijn om bijen in de tuin te houden.

Zelf vind ik het leuker om op een biologische manier de varoa te bestrijden. Gisteren vertelde ik je al dat rabarberblad onder de dekplank enig resultaat geeft. M'n vader heeft repen rabarberstengel op de vliegplank gelegd. Daar moeten de bijen overheen lopen. Op die manier nemen ze oxaalzuur mee naar binnen. Ik ben benieuwd naar de resultaten. (ik snap niet zo goed waarom hij het doet, hij geeft immers aan dat hij nog nooit varoa heeft gezien:D).
En 1 citroen uitknijpen in één liter wintervoer schijnt ook te helpen. Maar die test moet nog een paar maand wachten. Eerst hopen op een beetje lindehoning en een mooie nazomer!
Succes vanmiddag met de werkzaamheden in de kasten. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Groeten Jan
Plaats reactie