Rendement t/m 21 juni

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
de vos roger
Contacteer:

Re: Rendement t/m 21 juni

Bericht door de vos roger »

Hallo Piet,je zegt of schrijft daar een broedkamer en twee honingkamers zonder moerrooster.
Waarschijnlijk werk je met simplexkasten ?
Als je dan maar met één broedkamer simplex werkt en zonder rooster dan veronderstel ik dat ze ook een van je honingkamers gebruiken als broedkamer,of toch zeker gedeeltelijk.Dan is het toch normaal dat je deze aan de bijen laat want broed ga je niet slingeren.Of heb ik het verkeerd voor? [;)]

roger
Piet Jager
Contacteer:

Re: Rendement t/m 21 juni

Bericht door Piet Jager »

Roger,

Dat kun je zelf een beetje sturen.
April 1 BK onder en 1 HK boven.
Bij volop dracht gaan ze in de HK broeden, maar ook een prachtige honingkoepel maken. Dan pas kun je de 2e HK opzetten, omdat die honingkoepel in de 1e HK nu fungeert nu als een natuurlijke moerrooster. De 1e HK met broed en veel honing mogen ze houden en de 2e (veelal zonder broed) en eventueel 3e HK is voor mij.

Als de voorzwerm af is duurt het ca 21 dagen voor de jonge moer aan de leg is. Ook doet ze dat pas als al het oude broed is uitgelopen. Van dat moment kun je in 'noodgevallen' ook nog gebruik maken.

Je hoeft/moet dus eigenlijk nooit ramen met honing en broed slingeren. Ik heb nu van 3 volken reeds ca 100 kilo honing en de volken zelf zitten ook nog dik in de honing. Dat geeft hen en mij een goed gevoel. Bijen worden niet vervelend, geen noodzaak tot roof en hun programma kunnen ze verder zelf ongestoord verder invullen.

That's all!

!Piet
Plaats reactie