Een beter beeld krijgen van wintersterfte?
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Een beter beeld krijgen van wintersterfte?
Beste beginners en oude rotten.
Een vraag die me al een tijdje bezig houd is het volgende:
Regeren is vooruit zien.
We hebben het prachtige werk van Romee gezien over de wintersterfte, en dat was dit jaar niet mis. Wat bijgebleven is , is de volgende zin. WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN.
Ik weet het niet. Maar............toch een hersenspinsel en die zou ik graag hier eens willen lanceren.
Om de wintersterfte in beeld te brengen moet je in de zomer beginnen. Zoals de Belgische onderzoeker ook de vraag naar voren brengt wat doet de imker.
Op plaatsen waar de sterfte groot was,dus daar waar vereniginen hun aantal hebben op gegeven. Als deze imkers vanaf nu eens duidelijk en CONTROLEERBAAR aangeven wat de handelingen zijn die ze gedurende de tijd tot aan de sterfte(of niet)verrichten. Aangevuld met gegevens van de vereniging over concetratie, plaats enz enz.
En dit ook eens doen waar de sterfte het kleinst is. Zou men dan een beter beeld krijgen van de wintersterfte?
Of raak ik nu een heikel punt.
Bertus
Een vraag die me al een tijdje bezig houd is het volgende:
Regeren is vooruit zien.
We hebben het prachtige werk van Romee gezien over de wintersterfte, en dat was dit jaar niet mis. Wat bijgebleven is , is de volgende zin. WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN.
Ik weet het niet. Maar............toch een hersenspinsel en die zou ik graag hier eens willen lanceren.
Om de wintersterfte in beeld te brengen moet je in de zomer beginnen. Zoals de Belgische onderzoeker ook de vraag naar voren brengt wat doet de imker.
Op plaatsen waar de sterfte groot was,dus daar waar vereniginen hun aantal hebben op gegeven. Als deze imkers vanaf nu eens duidelijk en CONTROLEERBAAR aangeven wat de handelingen zijn die ze gedurende de tijd tot aan de sterfte(of niet)verrichten. Aangevuld met gegevens van de vereniging over concetratie, plaats enz enz.
En dit ook eens doen waar de sterfte het kleinst is. Zou men dan een beter beeld krijgen van de wintersterfte?
Of raak ik nu een heikel punt.
Bertus
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Re: Een beter beeld krijgen van wintersterfte?
Ik denk persoonlijk niet, dat het iets te maken heeft met de wijze waarop de bijen gehouden worden, wel met het uitwisselen van materiaal. De imkers die hier in de omgeving getroffen zijn, verschillen onderling sterk in werkwijze (materiaal en bestrijdingsmethode, tijdstip van handelen etc.), maar zijn naar mijn mening imkers, die materiaal uitgewisseld/binnengehaald hebben in de afgelopen jaren.Of raak ik nu een heikel punt.
Bertus
Het heeft niets te maken met de werkwijze - hiervan ben ik zeer overtuigd - ik ben tenslotte zelf ook getroffen en ken maar weinig betere imkers

Ik denk dat we de oorzaak van het probleem extern zullen moeten zoeken, niet in de werkwijze, bijenras, kasttype etc., maar in de aanwezigheid van één of ander virus o.i.d.
Erik
-
- Contacteer:
Hallo Erik,
Dat het de werkwijze niet is, ben ik ook vrij zeker van. Vorige jaren net hetzelfde gewerkt en nu ook bij de ongelukkigen. [:(]
Wat het uitwisselen van materiaal betreft. Ook daar zie ik weinig raakpunten met collega's. Ik heb zelf geen "vreemd" materiaal ingevoerd. Het enige dat extern werd aangetrokken was een reinteelt van Fehrenbach die ik pas in september kreeg. Die zal op dat ogenblik wel niet veel schade meer aangericht hebben.
2 collega's kregen gelijktijdig, met dezelfde zending, ook een reinteelt. Geen van beide heeft noemenswaardige verliezen (1 of 2 volken op meer dan 30). Mocht het probleem via die weg zijn binnen geslopen, hadden zij waarschijnlijk ook gedeeld in de brokken.
Deze 2 collega's kregen elk ook enkele jonge gepaarde F1 moeren van mij. Ook dit had blijkbaar geen gevolgen voor hun volken. Al deze F1 moeren overleefden de winter.
Een andere collega kwam hier 5 ongepaarde moeren halen. Hij winterde er 2 van in. Afgelopen weken ben ik ze terug gaan scheppen als zwerm. Dus ook zij overleefden de winter.
Ik denk dat het moeilijk zal zijn een lijn te vinden in de sterftes.
mvg
Theo
Dat het de werkwijze niet is, ben ik ook vrij zeker van. Vorige jaren net hetzelfde gewerkt en nu ook bij de ongelukkigen. [:(]
Wat het uitwisselen van materiaal betreft. Ook daar zie ik weinig raakpunten met collega's. Ik heb zelf geen "vreemd" materiaal ingevoerd. Het enige dat extern werd aangetrokken was een reinteelt van Fehrenbach die ik pas in september kreeg. Die zal op dat ogenblik wel niet veel schade meer aangericht hebben.
2 collega's kregen gelijktijdig, met dezelfde zending, ook een reinteelt. Geen van beide heeft noemenswaardige verliezen (1 of 2 volken op meer dan 30). Mocht het probleem via die weg zijn binnen geslopen, hadden zij waarschijnlijk ook gedeeld in de brokken.
Deze 2 collega's kregen elk ook enkele jonge gepaarde F1 moeren van mij. Ook dit had blijkbaar geen gevolgen voor hun volken. Al deze F1 moeren overleefden de winter.
Een andere collega kwam hier 5 ongepaarde moeren halen. Hij winterde er 2 van in. Afgelopen weken ben ik ze terug gaan scheppen als zwerm. Dus ook zij overleefden de winter.
Ik denk dat het moeilijk zal zijn een lijn te vinden in de sterftes.
mvg
Theo
-
- Contacteer:
ra ra. Een collega imker uit Zuid Limburg nam vorig jaar in de late zomer van een overleden imker uit Noord Limburg 5 grote volken over. Had er zelf een stuk of 10.Allrs behandeld en ingewinterd. De 5 overgenomen volken allemaal dood. Van zijn eigen volken een.
Dit geeft aan dat het mogelijk al in een vroeg stadium het probleem zich zonder dat we het beseffen, voordoet.
Dit geeft aan dat het mogelijk al in een vroeg stadium het probleem zich zonder dat we het beseffen, voordoet.
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Maar in wezen zit dat toch ook in het onderzoek van Romeé? Als zij voldoende deelnemers heeft, kunnen er conclusies worden getrokken over het verband tussen werkwijze en wintersterfte.Als deze imkers vanaf nu eens duidelijk en CONTROLEERBAAR aangeven wat de handelingen zijn die ze gedurende de tijd tot aan de sterfte(of niet)verrichten.
-
- Contacteer:
Hallo Bertus,
Mijn gedacht is ,mocht men de getroffenen en de niet getroffenen in kaart brengen zal men een beter overzicht hebben en men zal merken dat het eerder streken of gebieden zijn die er mee te maken hebben gehad,lijkt eerder zoals winterse bijenpest
i.p.v.vogelpest. peter
Mijn gedacht is ,mocht men de getroffenen en de niet getroffenen in kaart brengen zal men een beter overzicht hebben en men zal merken dat het eerder streken of gebieden zijn die er mee te maken hebben gehad,lijkt eerder zoals winterse bijenpest
i.p.v.vogelpest. peter
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zoem Zoem, "Goed gedacht jochie" [:)]De volgende vraag is dan wat gebeurd er dan in zo,n locatie.
Maar voor we verder kletsen de volgende vraag. Wat is een bacterie en wat is een virus om het duidelijk te houden?
Bertus
Maar voor we verder kletsen de volgende vraag. Wat is een bacterie en wat is een virus om het duidelijk te houden?
Bertus
Hallo,
Volgens vormen een hele boel bacterie,en een virus samen:D
B.Speet
Volgens vormen een hele boel bacterie,en een virus samen:D
B.Speet
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Kort en generaliserend:
Bacterie: 1-cellig organisme met celkern (voor DNA) en organellen (de hele eiwitmachinerie om zichzelf te reproduceren).
Virus: heel "primitief" "organisme" dat vooral bestaat uit een mantel van eiwitten en DNA/RNA zonder kern. Reproduceert alleen via een gastheercel want mist eiwitmachinerie om zichzelf te reproduceren.
L
Bacterie: 1-cellig organisme met celkern (voor DNA) en organellen (de hele eiwitmachinerie om zichzelf te reproduceren).
Virus: heel "primitief" "organisme" dat vooral bestaat uit een mantel van eiwitten en DNA/RNA zonder kern. Reproduceert alleen via een gastheercel want mist eiwitmachinerie om zichzelf te reproduceren.
L