Aantal imkers in nederland

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door apiario »

Als ik zelf een groter erf had zou ik misschien ook geen lid zijn, zeker nu er zoveel sites zijn waar je info weg kunt halen met dit Forum als topper.
Ben het met je eens Ik heb geen kachten. (3000 vierkante meter)
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

apiario schreef:
Als ik zelf een groter erf had zou ik misschien ook geen lid zijn, zeker nu er zoveel sites zijn waar je info weg kunt halen met dit Forum als topper.
Ben het met je eens Ik heb geen kachten. (3000 vierkante meter)
Maar Jelte, Ik schat je sterk inoverend in. Je denkt helder. Het moet toch mogelijk zijn Maartens zegje uit te bouwen en De "ENIB.com" te beginnen. De eerste nederlandse internet bijenwinkel (zoiets als BOL.com)met hier aan gekoppeld een goed doelmatig informatieforum centrum (een soort forum)Kees van Holland weet wel een plekkie. 10 000 potenciele klanten, moet kunnen zou ik zeggen.[;)][;)]
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Hier in de buurt zijn naar verhouding redelijk wat Bewust-Wilde-Imkers
met ieder 2 tot 10 min of meer gedomesticeerde bijenvolken.
meer dan 10 procent is niet aangesloten

Per subvereniging is dit goed (privacy-anoniem)te inventariseren.
Want imkers komen elkaar altijd wel ergens tegen. (Ik ken ze eigenlijk allemaal wel)
Tel daarbij op de Braaf-Aangesloten-Imkers en maak er een digibestandje van.

:D flauw grapje JP : Kan natuurlijk ff duren als het via de super democratische 'op zijn elfendertigste' methode gaat.
(in een ver verleden toegepast en inmiddels afgeschaft in Friesland,
de afgevaardigden van de 11 steden en 30 grietenijen(dorpen) hielden eindeloos ruggespraak)
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Piet je hebt je gemiddelde weer naar beneden geschroefd. Lekker is dat[:p]

jp
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Eind-conclusie: in het actieradius gebied van 1 bijenvolk [een 'weiland' (drachtgebied) van 2800 hectare (= 28 km2)] vliegen in Nederland gemiddeld 35 volken van 7 bijenhouders
Beste Piet,

leuk rekensommetje. Maar gaat dez evlieger wel op? Imkers zetten hun kasten natuurlij kbij elkaar en niet verspreid over deze 28 km2). Wat dat betreft is het aanemelijk dat je hele stukken nederland van bijen zijn verstoken.

jp
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Van morgen met roel ten klei gebeld. De vereniging heeft zo'n 7000 georganiseerde leden. Zal vbbbn wel zijn.

jp
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Nee Jelte, die 7000 zijn de ABTB en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging samen. Daarbij moet je nog de leden van de ANI tellen en de ongeorganiseerden.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Globale schatting (dus niet geheel betrouwbaar!): ca 7.500 georganiseerde imkers (= 80%) + nog ca 1.875 (= 20%) ongeorganiseerde imkers = ca 9.375 bijenhouders in Nederland.

9.375 x gemiddeld 5 volken = ca 46.875 volken op een land-oppervlakte van ca 36.000 vierkante kilometer = een gemiddelde dichtheid van 1,3 volk per vierkante kilometer.

Conclusie: gemiddeld 1 bijenhouder per 4 km2 met gemiddeld 5 volken.

Elk bijenvolk heeft een maximale actieradius van ca 3 km rond de kast = ca 28 km2 beweiding.

Daarop bevinden zich dus gemiddeld 28 : 4 = 7 imkers met gemiddeld 5 volken = 35 volken per per 2800 hectare = 1 volk per 80 hectare beweiding = 1 volk per 0,8 km2 beweiding

Eind-conclusie: in het actieradius gebied van 1 bijenvolk [een 'weiland' (drachtgebied) van 2800 hectare (= 28 km2)] vliegen in Nederland gemiddeld 35 volken van 7 bijenhouders

Jelte, dat rekensommetje is gebaseerd op een gemiddelde en niet op clusters

!Piet
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ben het met je eens. Helaas zijn er ook nog genoeg dubbele leden. Vele ANI'ers zijn denk ik ook lid van de vbbn. Zelf bemn ik gene lidvan de Vlaamse imkerbopnd, maar ben wel geaboneerd (vast verkeerd gespeld)op hun blad.

jp
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

In 2003 is op het forum ook het aantal imkers in Nederland aan de orde geweest. (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1835) . Gezien het ruime aantal dubbellidmaatschappen bij bv de ANI en in mindere mate de ABTB lijkt mij dat het aantal georganiseerde imkers in 2006 zeker niet boven de 7000 uit zal komen. Vergeet daarbij niet dat sinds 2003 het aantal imkers met 9% is afgenomen.
Het is volkomen nattevingerwerk om het aantal ongeorganiseerden te schatten. Ik vraag er bijna altijd naar als ik bij een afdeling een verhaal houd. Op basis daarvan denk ik dat het minder dan 10% is. Maximaal 7500 imkers in 2006, daar houd ik het op. Gemiddeld 6 volken, dan is een veilige schatting maximaal, 40.000 - 45.000 volken in Nederland. Een landelijk gemiddelde per oppervlakte-eenheid is weinigzeggend, omdat de bijdichtheid in de gebieden met intensieve veehouderij veel lager ligt dan in de veenweidegebieden of op de zandgrond. Ik zal over een tijdje een kaartje produceren met bijdichtheden op basis van de uitwinteringsscan 2006 en de monitoring van 2003 en 2004.
Als de vergrijzing van de imkerij en de afname van het aantal imkers zich met dezelfde snelheid doorzet, dan zal in 2010 het aantal volken gedaald zijn tot 25.000 a 30.000.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
Plaats reactie