Aantal imkers in nederland
Moderator: Hans van der Post.
Re: Aantal imkers in nederland
Ter aanvulling op de 7000 leden van Roel. De ABTB Heeft 350 leden en de ANI ook nog 450
-
- Contacteer:
Welke 7000 leden van Roel?arnokok schreef:
Ter aanvulling op de 7000 leden van Roel. De ABTB Heeft 350 leden en de ANI ook nog 450
De VBBN, LLTB, ZLTO hebben op dit moment samen ongeveer 6000 leden.
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Beste R. en anderen,
Nog even dit: de RUG heeft zo'n tien jaar geleden een mini-onderzoek uitgevoerd naar de bijendruk in Drenthe. Zo'n beetje alle imkers aldaar zijn in kaart gebracht. De conclusie kwam hierop neer. Heel Drenthe is in theorie onder het bereik van honingbijen. Met een afnemend bijenbestand zou dit resultaat verleden tijd kunnen zijn. factor was trouwens niet meegenomen.
jp
De vorige discussie lag een beetje verscholen tussen de uitwinteringsenquete 2003. Blijf met de vraag zitten hoe kom je op 9% afname aan imkers sinds 2003?? (zou toch 6% maximaal moeten zijn? (2*3). Overigens lijkt mij de 1 tot 2% ook een beetje aan de krappe kant.In 2003 is op het forum ook het aantal imkers in Nederland aan de orde geweest. (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1835). Gezien het ruime aantal dubbellidmaatschappen bij bv de ANI en in mindere mate de ABTB lijkt mij dat het aantal georganiseerde imkers in 2006 zeker niet boven de 7000 uit zal komen. Vergeet daarbij niet dat sinds 2003 het aantal imkers met 9% is afgenomen.
Mee eens, maar aan de andere kant geeft het voor Europa aan dat er per land wel erg grote verschillen kunnen zijn. Neem bijv. Griekelnad en Noorwegen of Finland. Het is duidelijk dat dat voor dichtheid van bijen en indirect voor de bestuivingscapaciteit gevolgen zal hebben. Ook moeten kaartjes met bijendichtheden zorgvuldig worden geinterperteerd. Zo reis ik vanaf juli naar groenbemesters. Vele imkers met mij reizen massaal naar drachtvelden. Plaatselijk en tijdelijk (bijvoorbeeld op zandgronden) vind dus een leegloop plaats.Het is volkomen nattevingerwerk om het aantal ongeorganiseerden te schatten. Ik vraag er bijna altijd naar als ik bij een afdeling een verhaal houd. Op basis daarvan denk ik dat het minder dan 10% is. Maximaal 7500 imkers in 2006, daar houd ik het op. Gemiddeld 6 volken, dan is een veilige schatting maximaal, 40.000 - 45.000 volken in Nederland. Een landelijk gemiddelde per oppervlakte-eenheid is weinigzeggend, omdat de bijdichtheid in de gebieden met intensieve veehouderij veel lager ligt dan in de veenweidegebieden of op de zandgrond. Ik zal over een tijdje een kaartje produceren met bijdichtheden op basis van de uitwinteringsscan 2006 en de monitoring van 2003 en 2004.
Nog even dit: de RUG heeft zo'n tien jaar geleden een mini-onderzoek uitgevoerd naar de bijendruk in Drenthe. Zo'n beetje alle imkers aldaar zijn in kaart gebracht. De conclusie kwam hierop neer. Heel Drenthe is in theorie onder het bereik van honingbijen. Met een afnemend bijenbestand zou dit resultaat verleden tijd kunnen zijn. factor was trouwens niet meegenomen.
Tja het blijft natuurlijk gissen. Opmerkelijk is dat nog niemand heeft gereageerd op mijn voorstel om een telefoonische enquete te houden. Wat betreft de privacy: voor de uitwinteringsenquete is er ook gebruik gemaak van telefoonnummers van leden neem ik aan. Dat zou nu dus weer kunnen. Trouwens wat te doen met leden die geen bijen meer hebben maar nog wel lid zijn. Volgens mij zijn dat er ook velen!Als de vergrijzing van de imkerij en de afname van het aantal imkers zich met dezelfde snelheid doorzet, dan zal in 2010 het aantal volken gedaald zijn tot 25.000 a 30.000.
Romée
jp
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Mijn vraag ligt nu bij het secretariaat van de VBBN. Ondanks dat daar ziekte heerst hoop ik toch nog snel een antwoord te krijgen. Roel ten Klei (hij is in feite de enige die over recente gegevens kan beschikken)zei dat de nieuwe ver. over 7000 leden beschikt. Geen 6000 dus.Welke 7000 leden van Roel?
jp
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Even iets anders. Wie weet om aan te gegevens te komen van Engeland??
jp
jp
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Een enquete onder georganiseerde imkers kan inzicht geven in het gemiddeld aantal volken per georganiseerde imker en daardor ook een ruwe schatting van het totaal aantal volken in Nederland. Maar eigenlijk hebben we daar al een indruk van door het goede werk van Romee.
Zolang we niet een nauwkeuriger schatting hebben van het aantal ongeorganiseerde imkers worden de cijfers niet nauwkeuriger.
Voor de meeste soorten hobbyhuisdieren ligt de organisatiegraad onder de 10%.
Postduiven en bijen zijn de uitzondering. Voor postduivensport is organisatielidmaatschap onvermijdelijk. Voor bijen is dat pas 'verplicht' als de imker gericht is op een specifiek ras, of op wat meer professionele manier doet aan reizen, honingverkoop etc..
Ik ken b.v. iemand die voor de lol een paar kasten bijen achter het huis heeft. Hij doet geen volken splitsen, wint geen honing en laat zwermen gewoon wegvliegen, tenzij ze spontaan terugkomen in een kast die toevallig leeg staat. En natuurlijk niet ergens lid van.
Als we het echt willen weten moeten er een paar vragen 'meelopen' in een landelijk enquete van enkele tienduizenden huishoudens. En dat kost.
Zolang we niet een nauwkeuriger schatting hebben van het aantal ongeorganiseerde imkers worden de cijfers niet nauwkeuriger.
Voor de meeste soorten hobbyhuisdieren ligt de organisatiegraad onder de 10%.
Postduiven en bijen zijn de uitzondering. Voor postduivensport is organisatielidmaatschap onvermijdelijk. Voor bijen is dat pas 'verplicht' als de imker gericht is op een specifiek ras, of op wat meer professionele manier doet aan reizen, honingverkoop etc..
Ik ken b.v. iemand die voor de lol een paar kasten bijen achter het huis heeft. Hij doet geen volken splitsen, wint geen honing en laat zwermen gewoon wegvliegen, tenzij ze spontaan terugkomen in een kast die toevallig leeg staat. En natuurlijk niet ergens lid van.
Als we het echt willen weten moeten er een paar vragen 'meelopen' in een landelijk enquete van enkele tienduizenden huishoudens. En dat kost.
-
- Contacteer:
Het blad "Bijen" is een uitgave van de Imkersbond ABTB en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (VBBN, LLTB, ZLTO) met een oplage van 7.300 in juni 2006.
Bij die 7.300 abonnementen zitten en aantal ex-imkers, wetenschappenlijk georienteerde belanghebbenden, gerelateerde instanties en ANI-leden. Laten we zeggen totaal ca 300 abonnementen. Dan blijven er anno juni 2006 nog 7000 over. De ANI telt ca 450 leden. Dan kom ik uit op 7.450 leden Hierbij komen dan nog de niet-georganiseerden. Ruime inschatting van 20% = 1862 bijenhouders. Totaal kom ik dan uit op: ca 9.312 bijenhouders.
Laten we het veiligheidshalve naar beneden afronden op: ca 9.000 bijenhouders.
!Piet
Bij die 7.300 abonnementen zitten en aantal ex-imkers, wetenschappenlijk georienteerde belanghebbenden, gerelateerde instanties en ANI-leden. Laten we zeggen totaal ca 300 abonnementen. Dan blijven er anno juni 2006 nog 7000 over. De ANI telt ca 450 leden. Dan kom ik uit op 7.450 leden Hierbij komen dan nog de niet-georganiseerden. Ruime inschatting van 20% = 1862 bijenhouders. Totaal kom ik dan uit op: ca 9.312 bijenhouders.
Laten we het veiligheidshalve naar beneden afronden op: ca 9.000 bijenhouders.
!Piet
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Maarten, als je nu laat zeggen 80% van de imkers van alle verenigingen in Nederland gaat ondervragen met hoeveel bijenvolken zij de winter zijn ingegaan. Je vraagt hun tevens om namen en postcodes van ongeorganiseerde imkers die zij kennen. Volgens mij krijg je dan een erg goed beeld van het aantal ongeorganiseerde imkers. Veder denk ik dat we als vereniging ook maar eens goed moeten nadenken over de vraag of we ook niet meer moeten registreren. Ik weet dat helaas organisatiedrift van de Nederlandse regering veel joden in de WOII fataal is geworden. Gemakkelijker kon het de nazi's niet worden gemaakt. Echter bij ziekte uitbraak is het tegenovergestelde waar. Snel en metterdaad optreden kan dan erger voorkomen. Ik pleit voor een tien jaarlijks onderzoek.
jp
jp
jp
jp
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
JP, ik vrees dat het belangrijkste kenmerk van de ongeorganiseerde imkers is dat wij hun niet kennen. Ik ken er een paar, maar van geen van hen weet ik naam en adres.
-
- Contacteer:
Nou, dat is vreemd. Roel deelde mij op 27 juni mee dat VBBN, LLTB, ZLTO samen 6005 leden hadden.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Mijn vraag ligt nu bij het secretariaat van de VBBN. Ondanks dat daar ziekte heerst hoop ik toch nog snel een antwoord te krijgen. Roel ten Klei (hij is in feite de enige die over recente gegevens kan beschikken)zei dat de nieuwe ver. over 7000 leden beschikt. Geen 6000 dus.Welke 7000 leden van Roel?
jp
Romée
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org