open cellen met bijna rijpe werksterpoppen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

open cellen met bijna rijpe werksterpoppen

Bericht door Astrid Schoots »

Gisteravond verhuisde ik de inhoud van een kernvolkje, in grootte tussen apidea en drieramer in (zelf geknutseld) naar een drieramertje. Het moertje (zwermcel van eigen bijen) was goed aan de leg, er was gesloten werksterbroed maar ook nog wat ruimte voor eitjes, er was redelijk stuifmeel en nog wat apifonda. Alles leek dus in orde.
Des te vreemder om dan te zien dat een aantal cellen open waren, en waarin werksterpoppen met al verkleurde ogen verder netjes schoon en wit zaten te zijn, een vreemd gezicht. Was ik hier getuige van schotbroed wat bezig was geruimd te worden? De celwanden hadden inderdaad iets opstaande randen, keurig rond verder. Er zit geen varroa in, dus die reden van kreukvleugelvirus is er niet. Zou het vanwege afgekoeld broed zijn, door de lichte temperatuurterugval? Er leken me nog wel genoegbijen in te zitten. Wie heeft er een idee?
Astrid Schoots.
heidecap
Contacteer:

Re: open cellen met bijna rijpe werksterpoppen

Bericht door heidecap »

hallo, Astrid,

waarschijnlijk heb je baldbrood te pakken.
Als verklaring worden of wasmottenbesmetting gegeven (hier geloof ik zelf niet zo in) of een genetische afwijking :

http://www.csl.gov.uk/science/organ/env ... #baldbrood

Voor de rest vrij onschuldig gelukkig.

Groeten, Thomas
Astrid Schoots
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Bedankt Thomas, voor je speurwerk. De foto die je meestuurt lijkt inderdaad veel op wat ik zag. Ik kende deze ziekte 'baldbrood' niet. Is dat Engels voor 'kaalbroed'? Wel een logische naam. De verklaring van wasmottenvraat is natuurlijk flauwekul met kernvolkjes; maar als het inderdaad om kaalbroed gaat blijft volgens jouw site alleen de genetische verklaring over. Dat vind ik dan weer vreemd, omdat ik van deze moer nu al de derde generatie aan huis heb en nooit wat heb gezien. Maar goed, je ziet niet alles wat zich in de kast afspeelt, en de genen spelen soms kiekeboe over de generaties heen. Maar ik ben een leek op dit gebied: is er niet iemand met ervaring in deze ziekte of symptomen?
met dank, Astrid.
Erik Speksnijder
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Als verklaring worden of wasmottenbesmetting gegeven (hier geloof ik zelf niet zo in)
Groeten, Thomas
Waarom niet? Ik neem aan, gelet op de beschrijving, dat het kastje al meerdere weken oud is. Een eitje van de kleine wasmot doet er om en nabij een week over om rupsje te worden en valt niet 1,2,3 op in de raat - de larve/rups van de grote wasmot wel - bij deze laatste is het een kwestie van het genoemde verschijnsel volgen en je hebt de larve te pakken. Je ziet hem makkelijk. De larve van de kleine wasmot wil zich nog wel eens iets beter verstoppen en dan zie je alleen het genoemde verschijnsel van openliggende cellen.
Groet,

Erik
Plaats reactie