Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

heynske
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door heynske »

als ik nog eens hout teveel heb ga ik er eens eentje maken ziet er wel een interresante bijenkast uit,alleen langs waar komen de bijen binnen?(door die gaatjes dat je ziet op die tekening ofzo)en kan iemand de afmetingen geven van de ramen??? ezn hoeveel er ingaan???
alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

de kruiwagen heeft een nieuwe functie gekregen.
reisproblemen voorgoed voorbij:

de TT-bar-Hive [:)]

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansh ... arHive.jpg[/img]
© haho 2006
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Hans,
mooie tekening; één probleem: als je ermee gaat rijden, klatsen de raten tegen elkaar, zij staan dwars op de richting. Je zult de hive dwars op de kruiwagen moeten zetten. Handig ? [?] ? :D
hennie oes

Afbeelding
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="Oude Essink"]

.. klatsen .. raten dwars op de richting .. dwars op de kruiwagen zetten. .. Handig ? [?] ? :D[/quote]antw: :D .. [:I] .. [:o)] .. nee

heel goed opgemerkt Hennie !
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Ik zit zelf al een tijdje te fantaseren over een kleine TLK die je aan de toplatten van reguliere ramen bevestigd. Zodra de boel goed is uitgebouwd, en het volk voldoende gegroeid, verwijder je de TLK ombouw en hang je de ramen over in een reguliere kast.
Ik ga beslist nog weer eens een TLK maken, maar deze zal dan smallere toplatten krijgen. De de onderlinge afstand tussen de latten (om hart op hart op 35 mm te komen) wil ik dan verkrijgen door aan die toplatten afstands nokjes te monteren. Hierdoor zit ik natuurlijk wel weer vast aan een dekplank.
Inmiddels heb ik e.e.a. in elkaar geknutseld. Zie onderstaande foto's.

Afbeelding
Je moet er natuurlijk aan denken dat het kastje kleiner moet zijn dan de helft van de binnenhoogte van een raam want anders kun je dat raam niet meer weg krijgen zonder gesloop van de raat (terwijl het juist de bedoeling is dat alles ongerept met de moer meegaat naar een volgende reguliere kast).

Afbeelding
De zijwaartse afdichting tussen de toplatten gebeurt door de nokjes die ook de onderlinge afstand tussen de latten reguleren.

Afbeelding
De bijenruimte boven de latten zit in dekplank.

Het geheel wordt weer afgedekt door een deksel maar daar heb ik geen foto meer van genomen.

Helaas dat ik dit kastje niet meer dit jaar uitproberen. Ik ben erg benieuwd of de bijen daadwerkelijk niet aan de schuine wanden zullen bouwen.
bugs
Contacteer:

Bericht door bugs »

Dag allemaal,

ik heb de berichten over dit onderwerp volgens mij allemaal goed gelezen, maar heb nergens iets gezien waarom de honing uit TLK's beter is dan uit andere bijenbehuizingen.

Piet, waarom is honing uit TLK's volgens jou beter?

Arne

Bugs are a joy forever
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Albert,

Waarom zitten er in deze kast van die ingewikkelde ramen aan de toplatten? Heeft dat een functie?

Ik heb ik Kameroen ook een keer een TBH gemaakt met de mogelijkheid er een honingkamer op de zetten. In de toplatten werd een deel weggefreesd.

Ik zorgde er echt wel voor dat de oren van de kast binnen de wanden van de kast bleven anders wordt het deksel een ingewikkeld verhaal.

Tieme
Albert Stoter
Contacteer:

Tieme schreef: Waarom zitten er in deze kast van die ingewikkelde ramen aan de toplatten? Heeft dat een functie?
Hallo Tieme. Zoals ik in de citaten aanhaal, gaan de ramen later - als het volkje groot genoeg is - in zijn geheel over naar een reguliere kast.
Ik zorgde er echt wel voor dat de oren van de kast binnen de wanden van de kast bleven anders wordt het deksel een ingewikkeld verhaal.
Eens, als het maken van een TBH mijn doel was. In dit geval is een klein TBH-tje een middel om met een heel klein volkje ("vreemde" bijen met een onbevruchte koningin) te kunnen starten en dan na verloop van tijd deze in zijn geheel over te zetten naar een (afgezien van de maten wegens zelfbouw) reguliere kast.
Nu houd ik die oren dus gewoon en zorgen de zijlatten er juist voor dat de toplat op zijn plaats blijft.
Groet, Albert
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Albert,

Ik zal morgen de foto even opsnorren met de TBH waar een honingkamer op kan.

Ik heb wel eens zitten filosoferen over de mogelijkheid om de latten van een TBH zo te maken dat je de raampjes uit het Kirchhainerbevruchtingskastje er zo in kan hangen. Je kunt dan een volkje met bevuchte moer zonder veel gedoe over zetten. De voordelen zijn legio, minder kans op verlies moeren, je hoeft geen broed weg te gooien etc.

Je start natuurlijk wel met een kleiner volk, maar door te voeren heb je dat zo op formaat.

Tieme
Albert Stoter
Contacteer:

Tieme schreef: Ik heb wel eens zitten filosoferen over de mogelijkheid om de latten van een TBH zo te maken dat je de raampjes uit het Kirchhainerbevruchtingskastje er zo in kan hangen. Je kunt dan een volkje met bevuchte moer zon veel gedoe over zetten. De voordelen zijn legio, minder kans op verlies moeren, je hoeft geen broed weg te gooien etc.
Hoi Tieme. Ik heb eens ramen uit een spaarkast gewoon met wat ijzerdraad onder de toplatten van een TBH gehangen. Helaas heb ik dat ijzerdraad een tijd later toch nog te vroeg weggetrokken. Dat moet je dus gewoon niet doen.
De voordelen die jij noemt, daar gaat het ook mij inderdaad om.
Plaats reactie