LWPisa schreef:We moeten even scherp hebben wat de 6/9e dag is, na het overlarven of na het onstaan als ei?
Misschien zit ik fout maar ik dacht altijd dat het grote transport risico rond de 5e dag na overlarven ligt, als de cel net gesloten is, omdat de larf dan nog bezig is te eten en door schokken uit/van het voer kan vallen. Rond de 9e dag na het overlarven is het al echt een volwassen insect en moeten alleen de vleugels ed nog oppompen en de rest uitharden.
L
Als we het over de vijde dag of tiende dag hebben is dat altijd na het overlarven.
De doppen zijn op de vijfde dag inderdaad gevoelig voor schokken. Maar mijn bijen staan in mijn tuin, dus dat is niet echt een probleem.
Op de tiende dag worden de vleugels gevormd. Voordat het Nicot systeem op de markt was werkten we met houten stopjes en wassen dopjes. Op de tiende dag werden de doppen dan losgesneden en in een kooitje gestoken. Deze kooitjes kwamen dan in een soort batterij en werden terug in het volk geplaatst. Dit betekende een hoop werk. Als dat nu op de tiende dag koud was, dan was het resultaat vaak misvormde vleugels.
Dus de vijfde dag zijn ze gevoelig voor schokken en de tiende dag voor afkoeling.