Middelste wesp

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Erik
Contacteer:

Re: Middelste wesp

Bericht door Erik »

Henk,

de wesp zat op de muur dus als ik de wesp van voren zou moeten fotograferen zou ik dus aan een soort touw vanaf de zolder mijzelf moeten laten zakken. Dit is mij iets teveel van het goede.

Ik heb de wesp inmiddels laten vliegen, het was gistermiddag prachtig weer. Wel heb ik nog enkele foto's kunnen nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien, is de wesp wel enigszins verfomfaaid. Ze zal het nodige al wel hebben meegemaakt. Maar ze vloog wel kwiek en monter weg op een gegeven moment. Met oorverdovend gezoem. Al met al een bijzondere ontmoeting vond ik.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Mooie waarneming Erik. Het is hier een bijzondere wesp denk ik, ondanks dat de boeken zeggen dat deze redelijk algemeen is, want je leest er weinig vondsten van. Bij deze middelste wesp (Dolichovespula media) zou volgens sommige gidsen alleen de koningin de rode kleuren (naast geel en zwart) op de zijkanten van de thorax hebben. Andere bronnen, waaronder de gelinkte Duitse hoornaarsite, zeggen dat ook de werksters soms deze kleuren hebben. Dan blijft het dus de vraag of je een jonge koningin had of een werkster. De koninginnen zijn tot maximaal 22 mm lengte. Jij had het over 2 cm en dat lijkt er veel op.
Groetend, Albert
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Albert,

zou het een jonge koningin kunnen zijn ? Ik bedoel, ze ziet er verslten uit. Die kale plekken op haar rug. En het lijkt of iets haar heeft aangevallen, want er zit een beginnend gat in haar borststuk
Plaats reactie