Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
dank. Hij lijkt er inderdaad erg op. Grappig, nog nooit een hoornaar gezien en nou zit er 1 in mijn gang. En dat in het hoge noorden. Moet ik hem naar buiten doen of zoekt hij een plekje om te overwinteren ?
In één van de kranten van deze week (Dagblad van het Noorden) stond een artikel van een imker die een Hoornaarnest had verwijderd.
Dit was zelfs te beluisteren via Radio Noord. (regionale zender)
Dit jaar heb ik zelf zeker een drietal nesten waargenomen.
De hoornaar is volgens mijn eigen waarneming reeds een 5-tal jaren terug in het Noorden van Nederland. Sinds die tijd zweven er namelijk elk jaar een paar voor mijn bijenstal en doen zich te goed aan bijen.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
De tekening klopt niet met die van een hoornaar. Het betreft een middelste wesp, ook wel "kleine hoornaar" genoemd. Het is niet bepaald een algemene soort in ons land en derhalve zeker zo'n leuke verschijning als zijn grotere broer de hoornaar.
Het opvallende van deze wesp is zijn nestlokatie. De meeste wespen bouwen hun nest op zeer beschutte (verborgen) plaatsen, maar de middelste wesp bouwt zijn nest vaak in de openlucht, in heggen, onder afdakjes etc, vaak zeer opvallend. Hierdoor heeft deze niet-lastige wesp veel te lijden onder de verdelgwoede van ons mensen en zal hij tot in lengte van dagen een weinig algemeen soort zijn. Helaas.
Groetjes,
Ik denk dat ze dat zelf het beste weet. Zit ze tegen de ruit te fladderen op zoek naar een uitgang of is ze in donkere gaatjes aan het kruipen, op zoek naar een slaapplaats.
Als je nog wilt afwachten totdat je een antwoord van de kenners krijgt zou ik in ieder gaval iets te eten regelen, op je foto ziet ze er niet echt gelukkig uit. Dat kan natuurlijk ook aan de momentopname liggen.
Op de foto van Romee zie je dat ze op een rottende/overrijpe appel zitten, probeer in ieder geval zoiets te regelen om te voorkomen dat ze verhongert.
Mooie wesp! Morgen wordt het mooi weer. Als je haar nog hebt zet ze dan morgenochtend op een zonnig plekje in de tuin en de natuur doet de rest.
Maak dan voor dat ie weg is nog even een foto in het zonlicht. Laag van voren en laag van opzij geeft heel mooie foto's. Als ze niet gelijk wegvliegt.
ik was zo vrij de foto van internet op te halen, om hem omgekeerd te bekijken. Ik vond het er zo vreemd uitzien. Gekeerd kijkt het insect je teminste aan. Volgens mij heb je de foto omgekeerd. Waarom?
'Aankijkend' geeft een veel beter beeld.