Albert,Piet, wat is dat voor methode? Daar heb ik nog nooit van gehoord
Zelf heb ik er ook nog nooit van gehoord, want het is van mezelf en volgens mij nog geen vaste methode, waar je blind op kunt varen. Het is bij meerdere waarnemimgen uit noodmaatregelen geboren, omdat een drieramen niet met de krantenmethode op een zesramer past en ik een pas aan de leg geraakte moer in de zesramer niet met Thymiangeist wilde storen.
Als je aan koninginnenteelt doet, doe je wel eens iets buiten het boekje om. Voor mijn huis stond een klein korfje ter grootte van een kleine bloempot. Hierin zaten de restanten van 4 Einwabe-kastjes met een gemerkte moer voor reserve. Op zeker moment kwam er iemand voor die reserve moer. Raatjes uit gebroken en moer meegegeven. In het lege korfje dus een volkomen moerloos vokje. Na ca 20 minuten was het druk vliegen van zoekende bijen. Vijf meter verderop, op zij van mijn huis, stond de wassmelter en hier ook druk zoekende en rondvliegende bijen. Nog weer 5 meter verderop, verscholen in de border op een afgezaagde boomstam, stond een soort Apideakastje. Na verloop van tijd was het overal weer rustig, geen rondvliegende bij meer te bekennen. Wel iets meer drukte vlak voor het vlieggat van de Apidea. Toen ik goed keek, zag ik tegen de boomstam een lange baan bijen voorzichtig naar boven kruipen. Ja, toen begreep ik wat er gaande was. Gelukkig konden ze er allemaal nog in en na ca 20 min. was alles weer rustig.
Een andere keer even snel 2 Apidea's gevuld met bijen en een jonge moer toeggevoegd en naast elkaar op de plank gezet. Tegen de avond het vlieggat maar ge-opend, want dat gezoem is ook niet om aan te horen. Mis natuurlijk, want het ene kastje liep snel over naar het andere. Toen het zo goed als leeg was, zat de jonge moer met een 20- tal bijen er nog in. Ja, had je het ook maar eerst een paar dagen een volkje moeten laten worden of niet naast elkaar op de plank moeten zetten.
Zo zijn er meerdere keren dingen gebeurd, die mij op deze gedachte hebben gebracht. Maar methode?????
Zoals je misschien weet verdragen ongelijknamige zwermen elkaar niet.
Een voorzwerm en een nazwerm kun je niet verenigen. Ik zie nog een prachtige voorzwerm bij mij in de hoogstam-appelboom hangen. Gelijktijdig kwam er echter ook een nazwerm af, welke dicht in de buurt ging hangen en even later op de voorzwerm vloog.
Kijk dan maar niet naar de grond, want dat is binnen een mum van tijd een groot kerkhof van ineen krimpende bijen.
Ik denk dat het met een oude moersvolk en een jonge moersvolk misschien moeilijkheden zal geven. Dus probeer het maar niet te gauw uit, want je moet met heel wat factoren rekening houden, wil het goed verlopen. Kleinigheden tellen hier als grootheden
Misschien hoort deze manier zelfs niet thuis in het rijtje probleemloos verenigen en ben ik achteraf wat te voortvaren geweest met mijn ontdekking en het al te gauw als probleemloos heb bestempeld omdat het gistermiddag allemaal zo natuurlijk en probleemloos verliep. Mijn buurman en ik hebben er met bewondering naar staan te kijken. Vandaar!
Er kennis van nemen kan echter nooit kwaad!
Hennep en Henk,
Over die doppen kan ik niets zinnigs zeggen!
Wel weet ik uit ervaring, dat de pas toegevoegde bijen in een ander volk zich in dat volk nog geruime tijd als een afzondelijk geheel gedragen, al dat niet met hun eigen meegegeven ramen.
!Piet