Verenigen (probleemloos-)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Verenigen (probleemloos-)

Bericht door Piet Jager »

Piet, wat is dat voor methode? Daar heb ik nog nooit van gehoord
Albert,

Zelf heb ik er ook nog nooit van gehoord, want het is van mezelf en volgens mij nog geen vaste methode, waar je blind op kunt varen. Het is bij meerdere waarnemimgen uit noodmaatregelen geboren, omdat een drieramen niet met de krantenmethode op een zesramer past en ik een pas aan de leg geraakte moer in de zesramer niet met Thymiangeist wilde storen.

Als je aan koninginnenteelt doet, doe je wel eens iets buiten het boekje om. Voor mijn huis stond een klein korfje ter grootte van een kleine bloempot. Hierin zaten de restanten van 4 Einwabe-kastjes met een gemerkte moer voor reserve. Op zeker moment kwam er iemand voor die reserve moer. Raatjes uit gebroken en moer meegegeven. In het lege korfje dus een volkomen moerloos vokje. Na ca 20 minuten was het druk vliegen van zoekende bijen. Vijf meter verderop, op zij van mijn huis, stond de wassmelter en hier ook druk zoekende en rondvliegende bijen. Nog weer 5 meter verderop, verscholen in de border op een afgezaagde boomstam, stond een soort Apideakastje. Na verloop van tijd was het overal weer rustig, geen rondvliegende bij meer te bekennen. Wel iets meer drukte vlak voor het vlieggat van de Apidea. Toen ik goed keek, zag ik tegen de boomstam een lange baan bijen voorzichtig naar boven kruipen. Ja, toen begreep ik wat er gaande was. Gelukkig konden ze er allemaal nog in en na ca 20 min. was alles weer rustig.

Een andere keer even snel 2 Apidea's gevuld met bijen en een jonge moer toeggevoegd en naast elkaar op de plank gezet. Tegen de avond het vlieggat maar ge-opend, want dat gezoem is ook niet om aan te horen. Mis natuurlijk, want het ene kastje liep snel over naar het andere. Toen het zo goed als leeg was, zat de jonge moer met een 20- tal bijen er nog in. Ja, had je het ook maar eerst een paar dagen een volkje moeten laten worden of niet naast elkaar op de plank moeten zetten.

Zo zijn er meerdere keren dingen gebeurd, die mij op deze gedachte hebben gebracht. Maar methode?????

Zoals je misschien weet verdragen ongelijknamige zwermen elkaar niet.
Een voorzwerm en een nazwerm kun je niet verenigen. Ik zie nog een prachtige voorzwerm bij mij in de hoogstam-appelboom hangen. Gelijktijdig kwam er echter ook een nazwerm af, welke dicht in de buurt ging hangen en even later op de voorzwerm vloog.
Kijk dan maar niet naar de grond, want dat is binnen een mum van tijd een groot kerkhof van ineen krimpende bijen.

Ik denk dat het met een oude moersvolk en een jonge moersvolk misschien moeilijkheden zal geven. Dus probeer het maar niet te gauw uit, want je moet met heel wat factoren rekening houden, wil het goed verlopen. Kleinigheden tellen hier als grootheden

Misschien hoort deze manier zelfs niet thuis in het rijtje probleemloos verenigen en ben ik achteraf wat te voortvaren geweest met mijn ontdekking en het al te gauw als probleemloos heb bestempeld omdat het gistermiddag allemaal zo natuurlijk en probleemloos verliep. Mijn buurman en ik hebben er met bewondering naar staan te kijken. Vandaar!

Er kennis van nemen kan echter nooit kwaad!

Hennep en Henk,

Over die doppen kan ik niets zinnigs zeggen!
Wel weet ik uit ervaring, dat de pas toegevoegde bijen in een ander volk zich in dat volk nog geruime tijd als een afzondelijk geheel gedragen, al dat niet met hun eigen meegegeven ramen.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Heb je bij methode 3 geen probleem met terugkomende en dan hun kast missende bijen? Is het niet zo dat deze methode bedoeld is voor 'buurvolken"? Dus net zoiets als het 'halfzetten' van volken?
Henk,

Mijn experiment was een volkje, dat ik van mijn andere bijenstal naar huis had gehaald en twee dagen naast het ander volk had gezet om in te vliegen. Dus inderdaad 'halfzetten'

Dracht en weder dienende, ben ik van plan, als het zo uitkomt, om het ook nog eens te doen met een volk in dezelfde stal, dat niet een directe buurvolk is. De vliegbijen gaan binnen korte tijd hun onderkomen bij de andere volken zoeken in de stal. Ze bedelen zich daar wel in. Dit is echter minder aan te bevelen.

!Piet
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Piet, je antwoord van gisteren op mijn vraag over methode 2 is mij niet duidelijk. Ik heb de indruk dat je methode 3 beschrijft.

Het gaat mij om de Thymiangeistmethode van Zander. Mogelijk is dat iets met luchtjes. Zelf doe ik bij vereniging van kleinere volken ook wel eens zoiets. Dan besproei ik alle ramen, de kast en alle bijen met verdunde limonadesiroop of een ander nadrukkelijk luchtje. Ik heb ook wel eens een scheut azijn in mijn waternevelspuit gedaan. Dat ging ook goed. Is mijn interpretatie juist of is het toch wat anders?
Om wat voor spul gaat het bij die Geist?

Groetend, Albert
Piet Jager
Contacteer:

Albert, je hebt gelijk

'k Heb jouw aangehaalde citaat niet eens gezien!
'k Was denk ik teveel gefocust op mijn eigen experiment

Methode 2

Thymiangeist is een extract van thym en goed in water oplosbaar.
Prof. Zander werkte daar veelal mee.
In het Bijenhuis heet het nu in de prijslijst: 'Thymolie voor verenigen van volken'
Flesje van 50 ml voor 5,45 euro / prijslijstnummer 64100

10 druppels op een kwart liter water in een vernevelaar en je kunt de hele zomer vooruit. De ramen met bijen aan weerskanten 1 maal licht ' benevelen' en daarna de ramen met bijen van de twee volken 'om en om' in elkaar hangen. That's all!

Op een bijenmarkt, waar ik dat aan deze en gene vertelde, bleek dat het bij de meeste imkers tamelijk onbekend is. Behalve eentje, die zei: "Oh, dat doe ik met Aftershave" Zo zie je maar weer!

In plaats van vernevelen, kun je voor het verenigen ook een paar druppels op een filtreerpapiertje op de ramen leggen en een tijdje daarna omhangen.

Wat mij nu ineens te binnen schiet, werkt ook heel goed. Vroeger voerde ik voor het verenigen een jampotje suikerwater met daarin een(1) druppeltje anijsolie . Vooraf even flink schudden om het goed door het suikerwater te krijgen. Suikerwater ietsjes lauw maken werkt beter! Werkt perfect!!!!
Anijsolie voor 2,95 euro / VBBN prijslijst 64120

!Piet
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Piet,

Leuk om methode 3 te lezen, want deze truc heeft mijn mentor Ko Zoet deze zomer ook met een volk van mijn volken uitgehaald. Ik had een moerloos volk en alle bijen hebben we afgeslagen voor de moergoedekast. Bij alle ramen het darre broed/ bultbroed verwijderd en in de moergoede kast gehangen. De bijen van het moerloze volk gingen stertselen en liepen vervolgens moergoede kast binnen.
Ik was hier eigenlijk gezegd erg verbaasd over na alle literatuur over moerloosheid en verenigen te hebben gelezen.(maar ja het oog van de meester)
Ik heb het volk daarna twee weken met rust gelaten, en toen gekeken.
Alles was keurig opgeruimt en alles zag er prima uit.
Als ik hem binnenkort spreek zal ik nog een vragen waarom hij zo overtuigt was dat dit goed zou gaan.
Ik hou je op de hoogte

Groeten Harmen van der Ende
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

De foto: een kunststofkastje met een jonge moer met te weinig bijen wordt versterkt uit een houten drie ramer met gaasbodem zonder raten. De bijen in het houten kastje komen uit een honingkamer van een moergoed volk.(Zonder darren, moerrooster)Dit volk stond elders. De bijen hebben twee uur staan gonzen voordat ik ze in liet lopen. Dit gaat altijd goed!

[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_verenigen.jpg[/img]
Het idee 'uitvinding'
Piet Jager
Contacteer:

Dit volk stond elders
Ja, precies! Instructief, Hans!
Zo ging het ook bij mij.

Dat drieraams volkje stond dus oorspronkelijk niet binnen 25 meter van de kunststof kast?
Het idee 'uitvinding'
Wim Vos
Contacteer:

Bericht door Wim Vos »

Het omgekeerde heb ik ook eens meegemaakt.
Een moer zonder volk die naar de buren gaat.

Het was in maart, bij de eerste inspectie.
Een van mijn twee volken had die winter regelmatig bezoek gehad van een vogel. Ik kwam daar te laat achter. Bij de controle bleken er nog een stuk of 30 bijen in de kast te zitten, plus de moer. Een deel van die bijen vloog op en de moer zat moederziel alleen.
Ik heb de kast weer dichtgedaan om eerst even het andere volk te bekijken en daarna te besluiten wat ik met het eerste zou gaan doen.

In het tweede volk kwam ik daar residerende moer tegen in de bovenbak.
In de onderbak aangekomen zag ik een aantal bijen fanatiek op een andere bij gedoken.
Toen ik het kluitje uit elkaar haalde bleek het de moer zonder volk.
Plaats reactie