Verenigen (probleemloos-)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Verenigen (probleemloos-)

Bericht door Piet Jager »

Probleemloos verenigen kan op verschillende manieren.

1. Met de krantenmethode
2. Met Thymiangeist naar Prof. Zander
3. Volgens onderstaande methode

Maak een van de twee kasten moerloos.
Schud van die moerloze kast alle bijen van de raten in die kast.
Hang alle ramen (zonder bijen) over in de andere kast(en).
Doe de dekplanken er weer op.
En .. zet de twee kasten strak tegen elkaar
Klaar is Kees!

Na ca 20 minuten beginnen de bijen van de 'lege' kast de moer te zoeken en gaan hevig op het voorfront stertselen.
Na ca 15 minten stertselen, lopen ze via het voorfront masssal over naar de andere kast.
Er wordt niet 1 bij afgestoken.

!Piet
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Verenigen (probleemloos-)

Bericht door wilde »

2. Met Thymiangeist naar Prof. Zander
Piet, wat is dat voor methode? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zelf verenig ik in het najaar met behulp van een separator (2 dagen) Dat gaat praktisch altijd goed.
Jouw beschreven methode van het inlopen bij het moergoede volk had ik spontaan dit jaar. Ik meldde dat eerder met een plaatje hier op het forum.
Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2048

Groetend, Albert
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Dat overhangen van de lege ramen is niet onbelangrijk. Uit onderzoek blijkt dat jonge bijen na een week nog de ramen uit hun eigen nest herkennen.
Romée
ps Op zichzelf ben ik geen voorstander van het overhangen van (ook lege) ramen vanwege het mogelijk verspreiden van ziektes.
Romée
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

ps Op zichzelf ben ik geen voorstander van het overhangen van (ook lege) ramen vanwege het mogelijk verspreiden van ziektes.
Deze logica ontgaat me even.
Als je volken verenigt zonder het overhangen van de ramen loop je dan minder kans op ziektes ?
Of ben je geen voorstander van verenigen ?

Hennie
Romée van der Zee
Contacteer:

Ik heb er uitgebreid over geschreven. (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=563) Zie met name de aanbevelingen in het een na laatste stukje in die reeks. Met name Amerikaans vuilbroed blijft in sporevorm vele jaren in de raat aanwezig.
Romée
Hennie Peters
Contacteer:

Romee,

Ik begrijp dat er ziektekiemen voor kunnen komen in de raten, maar de bijen zelf nemen deze ziektekiemen toch ook mee.

Hennie
Romée van der Zee
Contacteer:

Ja, daarom ben ik inderdaad niet voor verenigen. Maar ik wilde in dit geval alleen op de de raat wijzen. Maar laten we het verder over de methode van Piet hebben.
Hennie Peters
Contacteer:

Piet,

Methode twee heb ik een paar weken geleden toegepast.
Twee zesramers zijn gezamenlijk in een elframer gehangen. Alle ramen met een plantensproeier beneveld met thymolie en water en daarna om en om in een broedkamer gehangen. Binnen een week had ik 5 doppen.
Gelijktijdig heb ik een drieramer met een elframer verenigd. daarin vond ik een week later twee doppen. Ondertussen lijkt de rust te zijn weergekeerd maar heb jij enig idee waarom dit zo is verlopen ?
Is het een normaal verschijnsel dat er doppen worden aangezet na verenigen of heb ik mogelijk iets verkeerd gedaan ?

Hennie
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Twee weken geleden twee keer twee volken verenigd.
In een van twee verenigde volken vond ik na een week een speeldop. Vroeg mij ook af wat ze van plan waren. Misschien dat door de plotselinge vergroting van het volk het koninginneferomoon niet meer tot alle bijen reikte, en een klein restant zwermgevoel bij de bijen bovenkwam? Het erg mooie najaarsweer zal misschien ook wel meespelen. Ook enige tijd geleden darrenslacht gezien, een week later werden ze gewoon weer binnengelaten.

Henk

p.s. verenigd met de krantenmethode

Bijgewerkt door - hklok op 22/09/2003 17:10:04
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Piet,

heb je bij methode 3 geen probleem met terugkomende en dan hun kast missende bijen?
Is het niet zo dat deze methode bedoeld is voor 'buurvolken"? Dus net zoiets als het 'halfzetten' van volken?

Henk
Plaats reactie