M'n haren staan van jouw verhaal rechtovereind. Je schrijft:
Je haalt een aantal zaken in deze regel door elkaar.Maar ik kan mij voorstellen dat mijten na 3-4 jaar geen Apistan gezien te hebben weer wel te bestrijden zijn met Apistan.De bio-imker heeft mij geleerd in juni/july de bestrijding uit te voeren.
- Na 3 of 4 jaar kan je inderdaad weer 1 jaar op Apistan teruggrijpen. Maar wel pas in het najaar, de afbreektijd is nl 6 maanden (en dan blijven er nog residuen in de was achter). Doe je het eerder in het seizoen of heel vroeg in het voorjaar dan kan er van honing oogsten dat jaar geen sprake meer zijn. (En dat wilde Heidecap juist)
- Een bio-imker die je verteld heeft Apistan te gebruiken ???????
- Hij zal je verteld hebben bijv. de darrenraatmethode toe te passen. Daarmee kan je in de juni/juli periode heel effectief de mijten wegvangen. Vooral als je dit gedurende een broedloze periode doet, alle mijten zitten dan immers op de bijen? Je krijgt ze nooit allemaal weg.
Verder schrijf je:
Stinkende wonden? Zeg maar gerust dat je dan moedwillig aan dierenmishandeling zou doen. En van door de winter heen halen van Heidecap's volkje was al helemaal geen sprake. Hij schreef:Het geven van honing zou ik van minder belang vinden dan
het door de winter halen van het volk.
Maar misschien is dat de zachte heelmeester die toch stinkende wonden maakt.
- het volkje bezet nog maar 4 raampjes en een beetje broed.
- Hij heeft bestreden met mierenzuur, eerst in de Nassenheiderverdamper en daarna nogmaals 30 ml 60% mierenzuur over 3 viltjes verdeeld.
- Hij ziet ondanks deze extreme hoeveelheden nog mijten op de bijen zitten.
- Veel van de bijen die er nog waren, bezaten geen vleugels meer.
Waarom ik hem adviseerde om dit volkje maar uit zijn lijden te verlossen?
- een volkje met 4 raampjes kan je door de winter heenhalen, mits goed ingepakt en gezond. Maar het volkje was niet gezond, en zou het nooit gehaald hebben.
- Ondanks de dubbele bestrijding met mierenzuur toch nog mijten op de bijen, d.w.z. extreem zware besmetting.
- De zuren geven allemaal in meer of mindere mate een aantasting van het chitinepantser van de bijen, hierdoor kunnen andere virussen het bijenlichaam binnendringen.
- De bijen met misvormde vleugels zullen nooit kunnen vliegen, wandelen ze voor de winter niet de kast uit (in een poging toch te kunnen vliegen), dan gebeurt dit wel in het voorjaar. Gevolg: nog minder bijen op de wintertros en in het voorjaar kan er niet voldoende vers stuifmeel worden gehaald. Dus van een goede voorjaarsontwikkeling kan geen sprake zijn.
- Door het stuifmeelgebrek in het late najaar en voorjaar krijgt nosema een kans, een kans die deze spore gebruikt zou hebben. (Nosema is altijd latent aanwezig).
Het volkje was er dus onherroepelijk aangegaan de komende winter. Maar erger: het was een grote besmettingsbron voor zijn andere volk geworden.
Met vriendelijke groet,
Els