Misvormde bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Misvormde bijen

Bericht door Els Kleijnendorst »

Adrie,

M'n haren staan van jouw verhaal rechtovereind. Je schrijft:
Maar ik kan mij voorstellen dat mijten na 3-4 jaar geen Apistan gezien te hebben weer wel te bestrijden zijn met Apistan.De bio-imker heeft mij geleerd in juni/july de bestrijding uit te voeren.
Je haalt een aantal zaken in deze regel door elkaar.
- Na 3 of 4 jaar kan je inderdaad weer 1 jaar op Apistan teruggrijpen. Maar wel pas in het najaar, de afbreektijd is nl 6 maanden (en dan blijven er nog residuen in de was achter). Doe je het eerder in het seizoen of heel vroeg in het voorjaar dan kan er van honing oogsten dat jaar geen sprake meer zijn. (En dat wilde Heidecap juist)
- Een bio-imker die je verteld heeft Apistan te gebruiken ???????
- Hij zal je verteld hebben bijv. de darrenraatmethode toe te passen. Daarmee kan je in de juni/juli periode heel effectief de mijten wegvangen. Vooral als je dit gedurende een broedloze periode doet, alle mijten zitten dan immers op de bijen? Je krijgt ze nooit allemaal weg.

Verder schrijf je:
Het geven van honing zou ik van minder belang vinden dan
het door de winter halen van het volk.
Maar misschien is dat de zachte heelmeester die toch stinkende wonden maakt.
Stinkende wonden? Zeg maar gerust dat je dan moedwillig aan dierenmishandeling zou doen. En van door de winter heen halen van Heidecap's volkje was al helemaal geen sprake. Hij schreef:
- het volkje bezet nog maar 4 raampjes en een beetje broed.
- Hij heeft bestreden met mierenzuur, eerst in de Nassenheiderverdamper en daarna nogmaals 30 ml 60% mierenzuur over 3 viltjes verdeeld.
- Hij ziet ondanks deze extreme hoeveelheden nog mijten op de bijen zitten.
- Veel van de bijen die er nog waren, bezaten geen vleugels meer.

Waarom ik hem adviseerde om dit volkje maar uit zijn lijden te verlossen?
- een volkje met 4 raampjes kan je door de winter heenhalen, mits goed ingepakt en gezond. Maar het volkje was niet gezond, en zou het nooit gehaald hebben.
- Ondanks de dubbele bestrijding met mierenzuur toch nog mijten op de bijen, d.w.z. extreem zware besmetting.
- De zuren geven allemaal in meer of mindere mate een aantasting van het chitinepantser van de bijen, hierdoor kunnen andere virussen het bijenlichaam binnendringen.
- De bijen met misvormde vleugels zullen nooit kunnen vliegen, wandelen ze voor de winter niet de kast uit (in een poging toch te kunnen vliegen), dan gebeurt dit wel in het voorjaar. Gevolg: nog minder bijen op de wintertros en in het voorjaar kan er niet voldoende vers stuifmeel worden gehaald. Dus van een goede voorjaarsontwikkeling kan geen sprake zijn.
- Door het stuifmeelgebrek in het late najaar en voorjaar krijgt nosema een kans, een kans die deze spore gebruikt zou hebben. (Nosema is altijd latent aanwezig).

Het volkje was er dus onherroepelijk aangegaan de komende winter. Maar erger: het was een grote besmettingsbron voor zijn andere volk geworden.

Met vriendelijke groet,
Els
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Collegae,

Ik ben er achter gekomen dat ik beter als titel voor dit onderwerp had kunnen nemen :

"Hoe kom ik van mijn misvormde bijen, ofwel (D)eferred (W)ing (V)irus af !"

Gelukkig heb ik wel geleerd dat het zinloos is om een ongezond (zeer zwaar besmet) volk op amper 4 ramen in te winteren.

Inmiddels weet ik ook dat het DWV virus altijd latent aanwezig is in bijen en versterkt wordt of zelfs een plaag wordt als de varroa mijt gaat overheersen.
eigenlijk heb ik nog nergens een antwoord gekregen op mijn vraag hoe het DWV te bestrijden is, of het moet wel de cinisch gemeende injectienaald van Frans zijn.
Het enige rake antwoord is echter : Voorkomen is beter dan genezen; ofwel zorg dat nooit de Varroa de overhand krijgt, dus doe aan integrale bestrijding.
Het DWV neemt ook weer snel af als de Varroa afneemt !!!
Als romanticus dacht ik in een vlaag van WZ ook even :
"zou ik dit volkje in de winter niet van Varroa kunnen ontdoen ?"
(kan dus blijkbaar niet) zodat het DWV verdwijnt en dan net als Zuster EVA een piepklein volkje inwinteren ?
Deze romantische droom blijft nog steeds een beetje hangen ...

Thomas (voor sommigen Heidecap)
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Els,

Voor je haren moet je zelf zorgen,ik zorg voor aanvullende info.
De BIO-imker gebruikt geen Apistan en dat heb ik ook niet gezegd.
Wel zei deze persoon tegen Apistan-imkers dat de beste tijd voor bestrijding Varroa de maanden juni en july waren.

Als je zegt dat Apistan na 3 jaar best zou kunnen werken was mijn
idee zeker niet verkeerd.Het was gebaseerd op praktijk ervaring en
toegepast op imkeren.

Als er 6 mnd. voor nodig zijn om af te breken,dan is de periode okt-juni
ruimschoots voldoende.
En beter een volk met mogelijkheden dan helemaal geen volk.

Tevens ben ik blij dat er ook kennis is over de schadelijke invloeden
van de diverse zuren op het chitine pantser.Immers als een middel
in staat is chitine op te lossen moet je het zeker niet in ogen
en/of longen krijgen lijkt mij.Ik geloof zelfs dat er in de natuur niet
zoveel dieren zijn die chitine kunnen benutten(ondanks,meen ik de
interessante eiwitten)

Maarten vertelde nog onlangs dat hij uit 200-300 overwinterde bijen
dit jaar een zeer goed volk had overgehouden wel zonder voorjaars-
honing maar toch wel een redelijke oogst later in het seizoen.

Maar ik kan jullie wel begrijpen dat je niet langer tobt met een geinfecteerd volk,maar een volk dat die handelingen allemaal overleefd
heeft: a-enorme levenskracht
b-bezoekers die hardnekkig zijn
c-misschien niet de juiste aanpak gekregen.
Met dat laatste wil ik niemand beschuldigen alleen aangeven dat het een
leerzaam volkje geweest kan zijn.Dit zeg ik omdat Heidecap al vroeg
het probleem signaleerde maar niet de ervaring had het juist aan te
pakken.

Groet,
A-3
Plaats reactie