Heren,
Dan zou het betekenen dat tijdens of dorect na de paring het sperma
ingekapseld wordt,maar om het dan selectief te gebruiken lijkt mij
zeer ingewikkeld.
Hoe vindt volgens jullie dan de bevruchting van het eitje plaats waaruit
de werkster ontstaat?
Groet,
A-3
Najaarskleur-Bijen?
Re: Najaarskleur-Bijen?
JP,
Spermacompetitie ontstaat toch als als er een schot sperma vrijkomt
dan moet iedere spermatosode(IS DAT GOEDE WOORD) zijn eigen
plan trekken. In dit geval wordt er geselecteerd en gedoseerd.
In dergelijke gevallen spreken we niet van de normale door jou
bedoelde competitie,dach ik.
Groet,
A-3
Spermacompetitie ontstaat toch als als er een schot sperma vrijkomt
dan moet iedere spermatosode(IS DAT GOEDE WOORD) zijn eigen
plan trekken. In dit geval wordt er geselecteerd en gedoseerd.
In dergelijke gevallen spreken we niet van de normale door jou
bedoelde competitie,dach ik.
Groet,
A-3
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Volgens de laatste onderzoeksinzichten wordt het zaad van de 15 tot 20 darren waarmee de moer heeft gepaard, niet gescheiden maar juist gemengd opgeslagen in het spermathecum.
Maar daartegenover staat, dat er een duidelijke waarneming is van vele imkers, dat er gedurende het jaar, na elkaar verschillende zustergroepen met verschillende uiterlijke kenmerken zichtbaar zijn, varierend van effen grijs tot bruin, met of zonder gele ringen. Hoe dat toch te rijmen is met de gemengde zaadopslag, is voorzover ik weet nog niet bekend.
Maar de kaalheid die ik eerder beschreef geeft een heel ander beeld: vooral bij oudere werksters is dat soms te zien: een prachtig strak glanzend achterlijf, effen bruin tot zwart (en niet verpieterd ofzoiets, zoals iemand beschreef bij natte kuikentjes of in honing druipende bijen). Als je goed kijkt waar die ogenschijnlijk nieuwe kleur vandaan komt, zie je dat de haren, die normaal ringvormig aansluiten aan de achterlijfsringen en deze deels bedekken, er niet of nauwelijks meer zijn: kaalheid dus. Je ziet dat gebeuren rond juli-augustus, als de dracht stilligt, en dan komen er van die gewiekste oudere haalbijen, die overal proberen binnen te piepen, en van al dat zoekend gekruip (en soms roven en vechten) worden ze kaal. Als je dat ziet is het oppassen geblazen. Later in het jaar, rond oktober zie je ook zoiets, maar dan is het gewoon rustig haalgedrag van de oudste haalbijen, die gewoon oud en versleten zijn van het harde werken (en Adri, dus niet in het voorjaar weer fris uit de kast komen, maar in de herfst buiten sterven).
Maar daartegenover staat, dat er een duidelijke waarneming is van vele imkers, dat er gedurende het jaar, na elkaar verschillende zustergroepen met verschillende uiterlijke kenmerken zichtbaar zijn, varierend van effen grijs tot bruin, met of zonder gele ringen. Hoe dat toch te rijmen is met de gemengde zaadopslag, is voorzover ik weet nog niet bekend.
Maar de kaalheid die ik eerder beschreef geeft een heel ander beeld: vooral bij oudere werksters is dat soms te zien: een prachtig strak glanzend achterlijf, effen bruin tot zwart (en niet verpieterd ofzoiets, zoals iemand beschreef bij natte kuikentjes of in honing druipende bijen). Als je goed kijkt waar die ogenschijnlijk nieuwe kleur vandaan komt, zie je dat de haren, die normaal ringvormig aansluiten aan de achterlijfsringen en deze deels bedekken, er niet of nauwelijks meer zijn: kaalheid dus. Je ziet dat gebeuren rond juli-augustus, als de dracht stilligt, en dan komen er van die gewiekste oudere haalbijen, die overal proberen binnen te piepen, en van al dat zoekend gekruip (en soms roven en vechten) worden ze kaal. Als je dat ziet is het oppassen geblazen. Later in het jaar, rond oktober zie je ook zoiets, maar dan is het gewoon rustig haalgedrag van de oudste haalbijen, die gewoon oud en versleten zijn van het harde werken (en Adri, dus niet in het voorjaar weer fris uit de kast komen, maar in de herfst buiten sterven).
Astrid,
Niet fris,maar vrolijk/fris gekleurd omdat ze dan niet meer gebruik hoeven maken van een gedektere kleur.
Maar ik weet het niet.
Hoe heet nu het spermazakje van de koningin en wat is het meervoud?
Groet,
A-3
Niet fris,maar vrolijk/fris gekleurd omdat ze dan niet meer gebruik hoeven maken van een gedektere kleur.
Maar ik weet het niet.
Hoe heet nu het spermazakje van de koningin en wat is het meervoud?
Groet,
A-3
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Adri, een interessante vraag. Het enkelvoud lijkt 'spermatecum' te moeten zijn. Het meervoud is dan 'spermateca'. Hoewel de koningin maar 1 zaad(bewaar)blaasje heeft wordt praktisch altijd gesproken over de spermateca.Hoe heet nu het spermazakje van de koningin en wat is het meervoud?
Het is denk ik foutief gebruik van een niet Nederlands woord, wat je wel meer ziet. Zo ben ik geïnteresseerd in Art Deco glas. De unieke objecten zouden 'Unicum' moeten heten, maar in de volksmond en ook in officiële veilingcatalogi wordt bijna steeds 'Unica' gebruikt voor enkelvoudige unieke stukken.
Een taalpurist zou hier liever 'spermatecum' gebruiken denk ik, als waar is wat ik vermoed, maar ik weet het niet zeker.
Groetend, Albert