Varroabestrijding
Re: Varroabestrijding
JP,
Mag ik uitleg?.
Wat hebben die mensen met etherische olie te maken?
Groet,
A-3
Mag ik uitleg?.
Groet,
A-3
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Door de geur van etherische olie kan het varroa vrouwtje de cel(len) niet vinden om daarin een aantal nakomelingen te creëren. Een bijna gesloten cel heeft een bepaalde geur en daar komt de varroa op af. Als dit wordt overstemd door een 'sterkere geur'kole.amj schreef:
JP, Mag ik uitleg?.
Groet, A-3
-
- Imker sinds: 1986
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica KI, f1
- Contacteer:
Hoi Zonnig
Begin dit jaar heb ik een aantal foto's op deze site geplaatst van een Duitse wartmebahandelingskast die eigendom is van een imker uit Belgie. Helaas zijn deze foto's niet meer beschikbaar op de site. Maar mijn conclusie ( en die van andere forumleden ) is de volgende.
De behandelingstemperatuur is bijna niet vol te houden voor de bijen, laat staan in combinatie met wintergreen olie.
De betreffende imker uit Belgie zegt dat het werkt, maar ik heb toch mijn twijfels hierover. En je moet een perfecte temperatuurregeling hebben, anders worden de bijen ingegoten in een soort wasblok.
Mocht je interresse hebben in de foto's dan stuur maar een mail.
Groetjes Henk.
Begin dit jaar heb ik een aantal foto's op deze site geplaatst van een Duitse wartmebahandelingskast die eigendom is van een imker uit Belgie. Helaas zijn deze foto's niet meer beschikbaar op de site. Maar mijn conclusie ( en die van andere forumleden ) is de volgende.
De behandelingstemperatuur is bijna niet vol te houden voor de bijen, laat staan in combinatie met wintergreen olie.
De betreffende imker uit Belgie zegt dat het werkt, maar ik heb toch mijn twijfels hierover. En je moet een perfecte temperatuurregeling hebben, anders worden de bijen ingegoten in een soort wasblok.
Mocht je interresse hebben in de foto's dan stuur maar een mail.
Groetjes Henk.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
The three man, which rediscovered the greatest discovery in biology that has been made in the last five hundred years; Albert didn't knew them........Albert never never heard of them.
Thomas Hunt Morgan
American geneticist
Thomas Hunt Morgan
American geneticist
-
Omgekeerd JP,
dingen waar Albert weet van heeft...zullen jou totaal onbekend zijn !
dingen waar Albert weet van heeft...zullen jou totaal onbekend zijn !
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dag criticus (Frans)
Als ik heel eerlijk ben.........dit is toch een bepaalde basis die je moet weten, ongeacht de achtergond van elke forumer. De herontdekkers van Mendel's erfelijkheids wetten. De belangrijkste doorbraak in de biologie van de laatste 500 jaar.
J.P.
Als ik heel eerlijk ben.........dit is toch een bepaalde basis die je moet weten, ongeacht de achtergond van elke forumer. De herontdekkers van Mendel's erfelijkheids wetten. De belangrijkste doorbraak in de biologie van de laatste 500 jaar.
J.P.
JP,
wat een onzin. Mijn vakgebied is niet biologie noch teel ik koninginnen of kruis ik fruitvliegjes. Derhalve hoef ik niet te weten wie de wetten van Mendel hebben her-ontdekt.
Je hebt (weer) iets te snel je oordeel klaar.
Moi
Erik
wat een onzin. Mijn vakgebied is niet biologie noch teel ik koninginnen of kruis ik fruitvliegjes. Derhalve hoef ik niet te weten wie de wetten van Mendel hebben her-ontdekt.
Je hebt (weer) iets te snel je oordeel klaar.
Moi
Erik
-
Gregor Mendel was een Augustijner monnik in Brunn(toen een Oostenrijkse stad). In de kloostertuin deed hij proeven met kruisingen van erwtensoorten teneinde vast te stellen op welke wijze de eigenschappen der soorten overerven. Hij ontdekte op deze wijze een strenge wetmatigheid in de erfelijkheid en publiceerde zijn bevindingen.
Maar..de wetenschappelijke wereld schonk er geen aandacht aan. Toen Mendel in 1884 stierf, 62 jaar oud, had nauwelijks iemand van hem of zijn werk gehoord. Na 1900 werden dezelfde wetten door anderen ontdekt en eerst toen kreeg Mendel de erkenning die JP hem toekent.
Maar..de wetenschappelijke wereld schonk er geen aandacht aan. Toen Mendel in 1884 stierf, 62 jaar oud, had nauwelijks iemand van hem of zijn werk gehoord. Na 1900 werden dezelfde wetten door anderen ontdekt en eerst toen kreeg Mendel de erkenning die JP hem toekent.
Frans,
Mo i uigelegd maar Erik heeft toch wel gelijk dat niet iedereen dat
kan en hoeft te weten?
Bovendien de manier waarop zou voor velen de aanleiding zijn om MENDEL te verwensen.Ikzelf vond het MENDELEN erg leuk en zo ook heb ik meegewerkt om van een eenvoudige plant,vergelijkbaar met fruitvlieg,de genenkaart te ontrafelen.Ik meen dat op het onderwerp
de Prof Erfelijkheidsleer in Wageningen gepromoveerd is.
Maarten Koornneef was en is zijn naam.
Met die achtergrond was en blijf ik van mening dat er in de bijenhouderij geen sprake nog kan zijn van zuivere Carnica,s etc.
Piet heeft het compromie gevonden door het selecties te noemen.
Maar nogmaals Erik hoeft dat niet te weten en gaat hij ooit zijn bijen
homogeniseren dan zal hij zich in dat onderwerp zeker verdiepen en
de vragen die dan bovenkomen zien we graag in het forum terug.
Groet,
A-3
Mo i uigelegd maar Erik heeft toch wel gelijk dat niet iedereen dat
kan en hoeft te weten?
Bovendien de manier waarop zou voor velen de aanleiding zijn om MENDEL te verwensen.Ikzelf vond het MENDELEN erg leuk en zo ook heb ik meegewerkt om van een eenvoudige plant,vergelijkbaar met fruitvlieg,de genenkaart te ontrafelen.Ik meen dat op het onderwerp
de Prof Erfelijkheidsleer in Wageningen gepromoveerd is.
Maarten Koornneef was en is zijn naam.
Met die achtergrond was en blijf ik van mening dat er in de bijenhouderij geen sprake nog kan zijn van zuivere Carnica,s etc.
Piet heeft het compromie gevonden door het selecties te noemen.
Maar nogmaals Erik hoeft dat niet te weten en gaat hij ooit zijn bijen
homogeniseren dan zal hij zich in dat onderwerp zeker verdiepen en
de vragen die dan bovenkomen zien we graag in het forum terug.
Groet,
A-3
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Maar Adri kennis kom niet uit de toekomst maar uit het verleden en....wij maken verleden[;)]kole.amj schreef:
Frans,Mooi uigelegd maar Erik heeft toch wel gelijk dat niet iedereen dat kan en hoeft te weten? Groet, A-3
~~~~~~
25-11 Alles wat je aan kennis verzameld geef je door aan de toekomst en de toekomst ziet jou als verleden. Neen aan dat jij en ik over 50 jaar verleden zijn.............! Dus wij maken verleden!
Hans.