Varroabestrijding
Varroabestrijding
Hallo allemaal,
Surfend over het internet kwam ik deze webside tegen van Marco de Paul:
http://www.ping.be/honingbijen/bio.htm
Het beschrijft een methode om varroa te bestijden op een biotechnische manier.
Het is een combinatie van wintergroenolie (=berkenbastolie) en het verwarmen van de bijenkast met behulp van een veredelde verwarming met thermostaat tot een temperatuur van wel 60 graden Celsius voor 30 minuten.
Ik heb nog niet eerder gezien dat hierover in het forum werd geschreven.
Heeft iemand hier ervaring mee? 60 Graden lijkt mij zo een hoge temperatuur.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
Surfend over het internet kwam ik deze webside tegen van Marco de Paul:
http://www.ping.be/honingbijen/bio.htm
Het beschrijft een methode om varroa te bestijden op een biotechnische manier.
Het is een combinatie van wintergroenolie (=berkenbastolie) en het verwarmen van de bijenkast met behulp van een veredelde verwarming met thermostaat tot een temperatuur van wel 60 graden Celsius voor 30 minuten.
Ik heb nog niet eerder gezien dat hierover in het forum werd geschreven.
Heeft iemand hier ervaring mee? 60 Graden lijkt mij zo een hoge temperatuur.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Varroabestrijding
[V][V] Bijenwas smelt bij 64 graden C.!! Ga maar na welk een puinhoop je aanricht als je die temperatuur benadert.De was wordt week en houdt de o.a. de honing niet meer vast. Bijen kunnen overigens die hitte niet meer afvoeren om het nest op de ideale temperatuur van iets boven de 30 gr, te houden. Niet doen dus! [V][V]
hennie oes

hennie oes

- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wintergroenolie is etherische olie van 1 van de soorten wintergroen die in Noord Amerika groeit. Wordt gebruik,t als ontsmetter bij schoonmaken: allerlei huiselijk ongedierte kan er slecht tegen; in snoep en kauwgom te bestrijding van bacterieen die een slechte adem geven. Ook varroamijten hebben er een hekel aan. Wintergroenolie wordt ter bestrijding van varroa gebruikt op dezelfde manier als tijmolie. Sommige imkers zweren erbij. Vooral op Texel heb ik erover gehoord. Mischien kan iemand met ervaring hierover berichten.
De temperatuur opjagen lijkt mij niet zinvol, zoals Hennie al uitlegde.
De etherische olie verdampt bij kamertemperatuur. Daar is het ook 'etherische' olie voor.
De temperatuur opjagen lijkt mij niet zinvol, zoals Hennie al uitlegde.
De etherische olie verdampt bij kamertemperatuur. Daar is het ook 'etherische' olie voor.
Maarten,
Is de temp van 60 graden niet nodig om de olie te verdampen?
Dus warmte bron dicht bij de olie en dusdanig dat de damp rondom de raten dwarrelt.
Groet,
A-3
Is de temp van 60 graden niet nodig om de olie te verdampen?
Dus warmte bron dicht bij de olie en dusdanig dat de damp rondom de raten dwarrelt.
Groet,
A-3
Hallo A3,
Het verhaal op de webside beschrijft niet dat de 60 graden alleen nodig is om de wintergroenolie te doen laten verdampen. Over het algemeen geldt: hoe hoger de temperatuur des te groter is de verdamping dat is dus mooi meegenomen.
Die 60 graden zou vooral nodig zijn, zo heb ik het begrepen, omdat de varroamijt van deze temperatuur dood gaat terwijl de bijen dat nog net niet doen.
In het verleden heb ik een aquarium gehad en af en toe had ik een parasiet in het aquarium, genaamd witte stip. Deze witte stip werd bestreden door het afregelen van de thermostaat op 30 graden. De vissen gaan dan net niet dood. Voor de witte stip, die een paar ontwikkelstadia doorloopt, is in een bepaald stadium deze temperatuur van 30 graden fataal.
Met dit in gedachte sprak de biotechnische methode mij wel aan.
Wanneer je echter de reactie van Oude Essink op de temperatuur leest leest zet je dat toch aan het denken.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
Het verhaal op de webside beschrijft niet dat de 60 graden alleen nodig is om de wintergroenolie te doen laten verdampen. Over het algemeen geldt: hoe hoger de temperatuur des te groter is de verdamping dat is dus mooi meegenomen.
Die 60 graden zou vooral nodig zijn, zo heb ik het begrepen, omdat de varroamijt van deze temperatuur dood gaat terwijl de bijen dat nog net niet doen.
In het verleden heb ik een aquarium gehad en af en toe had ik een parasiet in het aquarium, genaamd witte stip. Deze witte stip werd bestreden door het afregelen van de thermostaat op 30 graden. De vissen gaan dan net niet dood. Voor de witte stip, die een paar ontwikkelstadia doorloopt, is in een bepaald stadium deze temperatuur van 30 graden fataal.
Met dit in gedachte sprak de biotechnische methode mij wel aan.
Wanneer je echter de reactie van Oude Essink op de temperatuur leest leest zet je dat toch aan het denken.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Els K. schreef ooit al eens iets over varroa bestrijding door middel van warmte. Lees haar bevindgen op dit forum (ergens) en je weet er veel meer erover.
J.P.
J.P.
Erik,JP EA,
In het artikel wordt naast de temp. ook over een toegevoegde stof
gespoken.Als alleen de temp. verhoging afdoende is zou ik als milieu-
bewuste fruitteler niet een toxische stof extra toevoegen.Dat extra ook als Zeeuw.En naar ik uit ervaring weet zijn ook de inwoners uit
de 3 noordelijke provincies geleerd zuinig en spaarzaam te zijn.
Dus als de temp.verhogen voldoende is dan niets extra,is de temp.verhoging niet afdoende dan en toxische olie toevoegen.De werking
van die olie interesseert mij.Heeft het een direct dodend effect of
werkt het indirect.
En JP soms is een directe discussie ook verhelderend en steeds terug-
wijzen naar eerdere publikaties werkt verlammend op de levendigheid
van dit FORUM,immers per saldo zal er weinig echt nieuw zijn alleen
moet het doorverteld worden (meerdere malen) opdat anderen op dat moment geinteresseerden,dus ontvankelijken,zich de kennis eigen kunnen maken. In wetenschap noemenm ze dat toch PERCEPTIE?
Groet,
A-3
In het artikel wordt naast de temp. ook over een toegevoegde stof
gespoken.Als alleen de temp. verhoging afdoende is zou ik als milieu-
bewuste fruitteler niet een toxische stof extra toevoegen.Dat extra ook als Zeeuw.En naar ik uit ervaring weet zijn ook de inwoners uit
de 3 noordelijke provincies geleerd zuinig en spaarzaam te zijn.
Dus als de temp.verhogen voldoende is dan niets extra,is de temp.verhoging niet afdoende dan en toxische olie toevoegen.De werking
van die olie interesseert mij.Heeft het een direct dodend effect of
werkt het indirect.
En JP soms is een directe discussie ook verhelderend en steeds terug-
moet het doorverteld worden (meerdere malen) opdat anderen op dat moment geinteresseerden,dus ontvankelijken,zich de kennis eigen kunnen maken. In wetenschap noemenm ze dat toch PERCEPTIE?
Groet,
A-3
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
En wat te denken van het werk van Hugo de vries, Carl Correns en Erich von Tschermak???? Was hun werk ook verlammend???En JP soms is een directe discussie ook verhelderend en steeds terug-
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ja, waarschijnlijk wel, want ik heb er nog nooit van gehoord![:o)]En wat te denken van het werk van Hugo de vries, Carl Correns en Erich von Tschermak???? Was hun werk ook verlammend???
Groetend, Albert
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Kijk eens hier.wilde schreef:Ja, waarschijnlijk wel, want ik heb er nog nooit van gehoord![:o)]En wat te denken van het werk van Hugo de vries, Carl Correns en Erich von Tschermak???? Was hun werk ook verlammend???
Groetend, Albert
ESP: Electronic Scholarly Publishing
Tschermak, along with Carl Corren and Hugo de Vries, is consideredto be one of the three co-discovers of Mendel's work in 1900.
http://www.esp.org/foundations/genetics ... e/chrono-l...
bron: google, yahoo
Hans.