Patsboem, twee broedafleggers

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
heidecap
Contacteer:

Re: Patsboem, twee broedafleggers

Bericht door heidecap »

Hennie, die 30.000 klopt natuurlijk niet. De ramen zijn immers niet volledig bezet. Laten het er de helft, 15.000 zijn.

Ik probeer nu juist te doorgronden waarom het volk NIET zou gaan zwermen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de bijen 1 moer de kans willen geven om het volk in stand te houden. Al die jonge bijtjes, zouden die meteen willen gaan zwermen ? Nee, toch! Ze kunnen amper vliegen! Die willen een moer, broed verzorgen , bouwen enzovoorts. En dan ...
...geef ik een tweede broedkamer ..., dan hebben ze ruimte ...
En zals de moer het goed gaat doen, wie weet kan er dan dit jaar ook nog een honingbak op ?
Wat ik hier schrijf kan ook opportunisme of gebrek aan ervaring zijn, maar ik laat me graag verbeteren.

Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,

Ik heb niet meer ervaring dan jij maar ik zou zodra er een moer is uitgelopen de rest van de doppen slopen.
Of als de doppen over twee ramen verdeeld zijn de kast nog een keer splitsen en in beide kasten slechts een dop overlaten. Later kun je dan de beste moer overhouden en de volken eventueel weer verenigen. Waarom kies ik voor zo'n oplossing, mijn bijen staan niet bij huis en ik kan ze dus niet dagelijks in de gaten houden.
In ieder geval zou ik het niet op een gevecht tussen moeren aan laten aankomen. Dat is volgens mij geen natuurlijke situatie.

groet,
Hennie
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, ik probeer argumenten te vinden om de boel vooralsnog (niet) te verstoren. Zouden de bijen zichzelf niet redden (zie hierboven)?
Verder staan de bijen bij mij ook op 8 km afstand, maar ik ga wel bijna elke dag kijken.
Het "Arena-argument" neem ik voor kennisgeving aan, omdat het me niet uitmaakt welke moer uit het strijdtoneel tevoorschijn komt. Volgende maand wordt ze toch vervangen.

Thomas
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Thomas,

Voor die drieramer hoef je niet bang te zijn dat ze gaan zwermen, zodra er een moer aanwezig is worden de resterende doppen afgebeten dus lekker met rust laten en over drie weken pas kijken of de moer zaadvast is. Bij de tienramer zou ik nadat er een moer is uitgelopen de resterende doppen weg halen, eventueel rijpe moeren laat ik gewoon inlopen en de wet van de sterkste lost de rest op. Wil je eventueel nog een drieramer vullen dan is dit het moment om nog een drieramertje op te zetten met een jonge moer.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

ik probeer argumenten te vinden om de boel vooralsnog (niet) te verstoren.
Hoi Thomas,

De drang om bijna dagelijks een bijenvolk van binnen te observeren/in te grijpen, herkent iedere imker vanuit zijn beginperiode. Ook ik was bijna om de dag met mijn volkje in de weer. Hoe zou het gaan, moest ik niet nog een raampje met kunstraat inhangen... etc. In de avond nam ik oude jaargangen van het Groentje door (bij de imkerles kreeg je een paar jaargangen groentjes mee). Daar las je dan omtrent het met rust laten van een bijenvolk, niet teveel in grijpen etc. Elke ingreep betekent meer stress voor het bijenvolk.

Wellicht is dat een argument om eens afstand te nemen. Zelf nam ik een klein verrekijkertje mee naar mijn bijenkasten in het duin en ging op een heuveltje op zo'n 10 meter afstand zitten kijken. Hoe ze elkaar begroeten, hoe ze krabben, hoe ze wegvliegen, hoe ze neerploffen... en dat kijken deed ik bijna dagelijks (nu niet meer).

groet
Huib
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

In ieder geval zou ik het niet op een gevecht tussen moeren aan laten aankomen. Dat is volgens mij geen natuurlijke situatie.
Hallo Hennie,
Het gevecht tussen de uitgelopen moeren in nu net wél de natuurlijke situatie; als je de doppen wegbreekt, verhinder je dat en creëer je als imker een onnatuurlijke situatie ( meestal om door teveel nazwermen het kaalzwermen te verhinderen of het ontstaan van kleine volkjes te voorkomen.) De natuurlijke situatie is, dat bij redelijk weer de tuter vertrekt en dan misschien nog een; daarna worden de doppen afgebeten en de eventueel volgende uitgelopen moer gaat het gevecht aan met haar rivaal.
Als ik de tuter hoor, ga ik de volgende dag in de namiddag het volk door op doppen; ik laat steeds nog een paar moeren inlopen en breek dan de rest weg; als er geen kwakers meer zijn wordt er niet nagezwermd, maar vechten de moeren het uit; je gaat ervan uit dat de meest capabele wint.
Dat een rivaal-stekende moer een meer stekerig volk zou voortbrengen lijkt mij een redenering die wel erg kort door de bocht is. stekerigheid hangt met genen samen, die het defensief vermogen van het volk bepalen. iedere moer, die een rivaal tegenkomt probeert haar met steken uit te schakelen, hetgeen een ander mechanisme is.
hennie oes

Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Vandaag ben ik na werktijd als de bliksem naar de twee afleggers wezen kijken.
Het was prachtig om te zien dat in de 3-ramer stuifmeel werd gehaald. Dit precies 8 dagen na het maken van 2 afleggers met in beide afleggers meerdere gesloten doppen. Vanuit en naar de 10-ramer werd ook gevlogen, maar ik heb geen stuifmeel gezien.

Dennis, om de boel niet te verstoren heb ik in de 3-ramer niet gekeken.
Huib, ik heb recentelijk redelijk vaak in mijn sterkste volk gekeken en het viel me op dat de bijen steeds agressiever werden. Ik kon de stress die je beschrijft nu letterlijk ervaren.

Betekend het halen van stuifmeel nou voor 100% zeker dat de jonge moer aan de leg is ???? Ik zou het graag zeker willen weten.

Wel heb ik kort in de 10-ramer gekeken, maar het was voornamelijk om te kijken of het volk wel voldoende voer had. Er was nog een miniem restje voer aanwezig in deze 10-ramer. Blijkbaar hebben de afgevlogen bijen goed onthouden waar iets te halen valt !!!
Goed voorbereid had ik een verzegeld raam honing bij me. Ik heb het een beetje opengekrabt en ingehangen. Voorlopig kunnen ze dus vooruit !
Trouwens, ondanks de meerdere doppen heeft dit volk beslist niet gezwermd. De bijen waren redelijk raatvast. Ik denk dat hun hoofd meer staat naar een leggende moer dan naar een sprong in het diepe...

groeten, Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, de afleggers zijn 7 dagen oud en met gesloten doppen gemaakt. Een uitgelopen moer is dus hoogstens 7 dagen oud, doch waarschijnlijk nog iets jonger. Moeren zijn bronstig op zijn vroegst vanaf ongeveer de 5e dag. Het is de laatste dagen beslist geen weer geweest voor darren uitvluchten. Het was veel te koud. Daarvoor heb je 20 graden nodig. De moer heeft dus vermoedelijk wel voorgevlogen ter oriëntatie maar nog niet gepaard.

Ook daarna gaat ze niet gelijk aan de leg. Als er geen uitlopend broed meer is duurt het meestal niet langer dan een paar dagen.
Vermoedelijk is er in jouw afleggers nog een restant gesloten broed dat nog moet uitlopen. Daarop wacht de moer (= het volk). Het zal dus nog een aantal dagen duren voordat er eitjes worden gelegd. Het halen van stuifmeel is daar echt geen bewijs van. Het is meer een teken dat er een moer aanwezig is denk ik, hoewel dat ook niet 100% zeker is.

Het kijken in dergelijke volkjes kan het inballen van de moer tot gevolg hebben. Ik houd als regel aan dat ik een volk met jonge moer niet eerder bekijk dan na 17 dagen, dus twee en een halve week.
Nog beter is 3 weken aanhouden. Je bent dus veel te vroeg. Dat kun je nooit op een bijencursus zo geleerd hebben.

Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, ik schreef dat ik in de 3-ramer NIET gekeken heb. Waarschijnlijk heb je iets te snel gelezen.
Gelukkig heb ik in de 10-ramer WEL gekenken want het voer is hier op.
Een cursus heb ik nooit gehad, dus daar kan ik geen foute dingen geleerd hebben...
Wel erg bedankt voor je info. Daar steek ik wel veel van op !

Groeten, Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Een cursus heb ik nooit gehad, dus daar kan ik geen foute dingen geleerd hebben...
Zou je dan niet eerst eens een goed bijenboek bestuderen? Je keek in de aflegger veel te vroeg. Het is geen excuus om te kijken, omdat je twijfel hebt over de hoeveelheid voer. Afleggers moet je correct maken en redelijk veel voer meegeven, bijv. 4 kg suikerwaarde. Daar behoor je achteraf niet aan te twijfelen. Verstoring is dan ook niet nodig. Als je zo maar wat aan rommelt krijg je probleem na probleem.
Groetend, Albert
Plaats reactie