Patsboem, twee broedafleggers

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
heidecap
Contacteer:

Patsboem, twee broedafleggers

Bericht door heidecap »

Vandaag was het mijn bedoeling om naast het verwijderen van darrenraat (zie ook : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3474) mij volk (op 3 broedkamers) te splitsen.
Al doende stootte ik op een mooi aantal doppen en ik kon het niet laten om tussendoor ook nog even een 3-ramer te voorzien van broed doppen en bijen.
Dit is het resultaat :

Afbeelding

De 3-ramer beschikt over 2 doppen, de gele broedkamer over 4.
Moet ik nu, met name in de gele broedkamer bang zijn dat er een zwerm afkomt, of zal het volk te klein zijn om te zwermen ???

Alvast bedankt !

Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Re: Patsboem, twee broedafleggers

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,

Waarom laat je twee doppen in de drieramer zitten ? Wil twee volken, splits ze dan gelijk.
Als je ze bij elkaar laat zitten dan blijven er volgens mij twee situaties over die allebei ongewenst zijn.
Ze gaan zwermen of de moeren gaan vechten. Als ze gaan vechten dan blijft de beste vechtster leven. Wil je stekerige bijen ?

groet,
Hennie
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, denk je werkelijk dat ik deze akelige steekster laat zitten ?? De F1-tjes laten me niet met rust, laat staan F2 bijen.
Nee, hoor, in juni vervang ik al mijn 4 leggende moeren door prachtige jonge F1 moeren.

Vandaag vliegen de bijtjes, in de 2 bovengetoonde bakken al weer vrolijk orientatievluchten. Ik heb dus zeer goede hoop. Vandaag of morgen zullen de doppen wel uitlopen.

Afbeelding

Mijn enige (resterende) vraag is of het volk in de 10-ramer met meerdere gesloten doppen en veel meegegeven gesloten broed zou kunnen gaan zwermen?? De 3-ramer is te zwak om te gaan zwermen, maar die 10-ramer? Ik heb echt geen idee, maar ben wel razend benieuwd !!

Enig idee ???

Thomas
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Ze gaan zwermen of de moeren gaan vechten. Als ze gaan vechten dan blijft de beste vechtster leven. Wil je stekerige bijen ?
Hennie, bedoel je dat bijen stekerig worden als moeren uitvechten wie er mag blijven?
Dat lijkt me geen gevolg van zo'n strijd. Wat bedoel je?
Groet!,
Henk
Hennie Peters
Contacteer:

Ik meen me te herinneren dat ze gaan zwermen wanneer er meer dan 2000 bijen in de kast zitten.
Ik stel voor: "Schud de tienramer leeg en tel ze even". :D:D

groet,
Hennie
Hennie Peters
Contacteer:

Henk,

Als je de moeren laat vechten blijft dan de beste moer in leven ? Wat vinden wij "de beste moer" ? De kleinste en meest wendbare, of de trage logge legmachine die veel nakomelingen en dus veel honing produceert ?
Zeggen jullie het maar !
Ik weet niet of er een relatie bestaat tussen stekerig gedrag naar mensen toe en het steekgedrag tussen moeren onderling maar ik neem dit voor het gemak wel even aan.

groet,
Hennie
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

(excuses Thomas, jouw onderwerp neemt even een andere wending):
Hennie, ik weet niet of er relatie bestaat. Laatst kwam een dergelijke veronderstelling ook al ter sprake, ik herinner nu even niet in welk bericht. Koniginnen proberen de concurrentie nou eenmaal af te steken*. Stekerigheid van een volk heeft volgens mij met een ander 'mechanisme' te maken. bijv. met welke darren gepaard is. Een volk dat alles van een imker accepteert zonder te steken zou dus een koningin hebben die andere koininginnen met rust laat? Ik weet het ook niet, maar vraag me het wel af.
Groet!,
Henk

*gecorrigeerd (Met dank aan Jan Trip)
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

heidecap schreef:
Mijn enige (resterende) vraag is of het volk in de 10-ramer met meerdere gesloten doppen en veel meegegeven gesloten broed zou kunnen gaan zwermen?? De 3-ramer is te zwak om te gaan zwermen, maar die 10-ramer? Ik heb echt geen idee, maar ben wel razend benieuwd!! Enig idee ???Thomas
Weet het ook niet meer. Als dit het volk wat zo moeizaam starten en al eerder een dop heeft aangezet -stille moer wisseling - zou het niet zwermen. Het is zeer moeilijk om voor het beeldscherm de woorden van het probleemgeval als dit op zijn juiste waarde in te schatten. Als er geen leggende moer meer in deze tienramer zit en je weet ..... wanneer de doppen zijn gesloten, kun je gaan luisteren naar tuten of kwaken. Als dit zo is krijg je een zwerm, dus dan doppen breken. Hoor je niets..... -je moet weten wanneer de doppen rijp zouden zijn geworden - hebben de bijen het zelf opgelost.
Er loopt een moer uit en zij mag verder alle moeren in dop dood steken. Dit is in een observatiekast mooi te zien!
Hans.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ho, Ho, Hans, sorry voor het misverstand, deze afleggers zijn beide gemaakt van mijn STERKSTE volk. Niet van het achterblijvende volk. Dit volk laat ik voorlopig met rust. Je had het hier toch over stille moerwisseling (= met rust laten) ?
Het volk waar ik nu over praat stond een week geleden nog op 3 broedkamers. Nu dus nog op slechts 2.
Ik heb 6 ramen gesloten broed, 1 raam open broed met doppen, 1 strookje nog niet uitgebouwd darrenraat en 2 ramen voer/stuifmeel afgelegd in de 10-ramer.

Hennie, jij schrijft :
Ik meen me te herinneren dat ze gaan zwermen wanneer er meer dan 2000 bijen in de kast zitten.
Ik stel voor: "Schud de tienramer leeg en tel ze even"
"

Hennie, ik heb 6 ramen gesloten broed meegegeven. We praten volgende week dus over grofweg 6 keer 5000 = 30.000 !!!! bijen.
Misschien ook iets minder vanwege leguitval.
Maar, is dit een graadmeter voor wel of niet zwermen ?? Van jouw stelregel begrijp ik echter helemaal niets.

Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Thomas,

Ik citeer je even
Moet ik nu, met name in de gele broedkamer bang zijn dat er een zwerm afkomt, of zal het volk te klein zijn om te zwermen ???
We praten volgende week dus over grofweg 6 keer 5000 = 30.000 !!!! bijen.
Eerst dacht ik dat je het over de drieramer had, waarschijnlijk door de uitspraak, "te klein om te zwermen". Daarom begon ik over 2000 bijen.
Nu heb je het over DERTIGDUIZEND bijen, waarom zouden die NIET gaan zwermen ?

groet,
Hennie
Plaats reactie