Bij het invoeren van de jonge moer bevond zich uitsluitend uitlopend broed in de kast
Hier klopt het niet. Uitsluitend uitlopend broed betekent, dat de aanwezige moer al niet meer functioneert; al twee weken geen eitjes meer legt; daags vóór de nieuwe moer heb je het volk bekeken en wist je zeker, dat er geen zwerm- of doppentoestanden waren! bovendien, waarom waren er geen haalbijen? had je die af laten vliegen of zo?
Mijn methode werkt voor 99,99% bij een volwaardig en goed functionerend volk; je wisselt de ene moer voor de ander; zorgt voor een goede "geurovergang" voordat het volk uit gevoel van moerloosheid aan doppen begint. Of jouw verwijderde moer presteerde al niet goed meer en het volk reageerde daarop met vervangende maatregelen ( in dat geval kan mijn methode werken maar kleven er risico's aan) of je hebt eitjes, larfjes, over het hoofd gezien.
Ik vraag mij ook af, waarom jij kunstraat hebt ingezet? Toch met het idee, dat de nieuwe moer zoiets als een zwerm voorstelt?
Gelukkig is alles goed gegaan en meestal gaat het ook goed; maar toch heb je een risico ingebouwd door van twee methoden ( Hans en mij?) elementen te kiezen die jou veilig voorkwamen.De methode Hans werkt uitstekend en veilig maar is omslachtig; mijn methode werkt ook uitstekend en is minder omslachtig, maar veronderstelt een wisseling van moeren in een een goed functionerend volk. Beide methodes door elkaar halen lijkt mij minder geslaagd.
Misschien beoordeel ik jouw acties verkeerd; maar dat hoor ik dan wel.
met gropet,
hennie