Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door Oude Essink »

.. plan bijstellen want ik wilde het om 17.00 uur doen en om 21.00 de koningin erin.
17.00 moer eruit; 19.00 j.m. erin kan ook. Om de moer te vinden, zul je goed licht nodig hebben. Wat wellicht beter is:: moer eruit als het goed uitkomt; uurtje later nieuwe moer in gesloten kooitje op de raten leggen; om 21 u. vervolgens propje suikerdeeg inzetten;zodat de moer 's nachts kan uitlopen.
oes
jellehulzinga
Contacteer:

Bericht door jellehulzinga »

moer eruit als het goed uitkomt; uurtje later nieuwe moer in gesloten kooitje op de raten leggen; om 21 u. vervolgens propje suikerdeeg inzetten;zodat de moer 's nachts kan uitlopen.
Oké Hennie. Is goed te doen zo. Het plaatje lijkt nu compleet. En nog bedankt voor al je moeite.
Jelle
jellehulzinga
Contacteer:

Hans, Hennie

BEDANKT!

N.a.v. een ander artikel over "wisseldoppen" ben ik vandaag toch maar eens (10e dag) bij mijn nieuwe Schiermoer gaan kijken. Wel geen 2 weken, maar wilde niet het risico lopen van een stille moerwisseling of zo. Er is de laatste dagen behoorlijk gevlogen maar de stuifmeel viel mij wat tegen.
Aan de buitenkant van de 10-ramer (gewone broedkamer) werden de kunstraten al aardig uitgebouwd. In het midden trof ik een 3-tal ramen aan vol met moerdoppen (stuk of 20). Uitgelopen, doorgeknaagd en gesloten.
Daar schrok ik enorm van.
Verder gekeken en m'n gedachten eens laten werken. Op de 10e dag kan er geen volwaardige nieuwe moer uitgelopen zijn toch?
Klopt. Alle moerdoppen waren doorgeknaagd evenals de gesloten moerdoppen (Had ik niet zo goed naar gekeken.) Daar trof ik uitsluitend dode moeren in aan.
Mijn conclusie: De bijen hebben de Schiermoer na een paar dagen toch volledig geaccepteerd en hebben de nieuwe moeren in de redcellen vervolgens radicaal opgeruimd.
Ja Hans, ja Hennie, zag hare majesteit inderdaad rustig rond lopen en zij heeft nu 4 ramen (grote plakken) met deels gesloten broed en 2 raampjes met eitjes. Volop aan de leg dus. Voor zo'n jonge moer eigenlijk een heel fors broednest toch?
Nogmaals dank voor jullie bijdrage. Heeft me heel wat werk en hoofdpijn bespaard. hahaha
Jelle
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Jelle,
gefeliciteerd met de geslaagde operatie "leggende moer invoeren".
Het lijkt mij zinvol een korte evaluatie van je handelingen te maken; het zal niet de laatste keer zijn en het is handig een vaste eigen methode te hebben.
Jij volgde in grote lijnen mijn methode: Schiermoer halen van station-
moer uit volk verwijderen-na korte tijd schiermoer in afgesloten kooitje (zonder begeleidende bijen) op het volk leggen- en weer wat later deze met suikerdeegmethode laten inlopen.
In mijn verhaal komen geen doppen voor en ik vraag mij dus af, waarom jij die doppen had. waren zij al met vervangen moer bezig toen jij de moer weghaalde? zo niet: hebben zij zich na het weghalen van de moer te lang moerloos gevoeld en zijn doppen gaan aanzetten voordat zij het Schiertje te ruiken kregen. Dit laatste moet wel haast. In dat geval is ofwel de tijd tussen weghalen moer en neerzetten nieuwe moer te lang geweest ( jij nam er anderhalf uur voor; volgende keer dus korter!) ofwel jij blies zoveel rook in, dat zij te lang zonder moergeur bleven en dus doppen gingen aanzetten.
Die doppen hebben zij pas in een laat stadium weer verwijderd en daar zat een risico voor de nieuwe moer. Gelukkig is het goed gegaan!!.
Misschien heb jij zelf een reden, waarom het niet helemaal "volgens boekje" ging.
met groet,
hennie oes

Afbeelding
jellehulzinga
Contacteer:

Voordat het een heel lang verhaal wordt Hennie: Bij het invoeren van de jonge moer bevond zich uitsluitend uitlopend broed in de kast. . Nieuw commentaar: Klopte dus niet! Zie mijn nieuwe stuk op de volgende bladzijde.Plus 2 voerramen en een stuk of 3 kunstraten.
Of ik moet dat uitlopend broed niet goed bekeken hebben, of ze hebben die moerdoppen op de nieuwe larfjes van deze moer gezet.
Dit laatste kan niet want dan hadden er geen gesloten doppen in kunnen zitten.
Dus....ik heb er toch raampjes met eitjes of larfjes bij gehad. Niet goed gecontroleerd.
Blijft dat andere verhaal over. Dat ze de moer niet geroken hebben. Een andere factor die mogelijk een rol heeft gespeeld is de haalbijen. Vanaf de 1e dag had ik direct haalbijen. Op de één of andere manier hebben die de kast weer terug kunnen vinden. Nu begint het nog beter tot mij door te dringen. Er werd ook direct veel stuifmeel aangevoerd. Larfjes! Ook vanaf de eerste dag veel stertselende bijen. Snapte ik ook al niet goed.
Kennelijk wel heel veel geluk gehad dat deze moer het nu toch "doet".
Over 2 jaar maar eens weer kijken hoe ik het dan ga doen. In ieder geval bevald mij jouw methode goed. Geen extra kasten, geen gedoe! (dag Hans[:)])
Hennie, ben benieuwd wat jij van deze nieuwe gegevens vindt en of jij er iets van snapt.
Jelle
Heb even de verwarrende zinssneden rood gemaakt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bij het invoeren van de jonge moer bevond zich uitsluitend uitlopend broed in de kast
Hier klopt het niet. Uitsluitend uitlopend broed betekent, dat de aanwezige moer al niet meer functioneert; al twee weken geen eitjes meer legt; daags vóór de nieuwe moer heb je het volk bekeken en wist je zeker, dat er geen zwerm- of doppentoestanden waren! bovendien, waarom waren er geen haalbijen? had je die af laten vliegen of zo?
Mijn methode werkt voor 99,99% bij een volwaardig en goed functionerend volk; je wisselt de ene moer voor de ander; zorgt voor een goede "geurovergang" voordat het volk uit gevoel van moerloosheid aan doppen begint. Of jouw verwijderde moer presteerde al niet goed meer en het volk reageerde daarop met vervangende maatregelen ( in dat geval kan mijn methode werken maar kleven er risico's aan) of je hebt eitjes, larfjes, over het hoofd gezien.
Ik vraag mij ook af, waarom jij kunstraat hebt ingezet? Toch met het idee, dat de nieuwe moer zoiets als een zwerm voorstelt?
Gelukkig is alles goed gegaan en meestal gaat het ook goed; maar toch heb je een risico ingebouwd door van twee methoden ( Hans en mij?) elementen te kiezen die jou veilig voorkwamen.De methode Hans werkt uitstekend en veilig maar is omslachtig; mijn methode werkt ook uitstekend en is minder omslachtig, maar veronderstelt een wisseling van moeren in een een goed functionerend volk. Beide methodes door elkaar halen lijkt mij minder geslaagd.
Misschien beoordeel ik jouw acties verkeerd; maar dat hoor ik dan wel.
met gropet,
hennie

Afbeelding
jellehulzinga
Contacteer:

Dag Hennie.
Heb dit bericht veranderd omdat alles een beetje te verwarrend werd. Opnieuw:

Vorig jaar was het een F1 volk, dit jaar veger van gemaakt begin mei. Veger (met oude moer dus) mij te stekerig. Wilde dus de moer opruimen.
Nieuwe Schiermoer opgehaald van station. Die veger(F1) met 14 ramen bijen uit de rij gezet. (afvliegen)
F1 moer gezocht en gedood. Min of meer alle ramen eruit gehaald op 4 ramen met broed na, waarvan ik dacht dat er geen eitjes of larven inzaten. (Uitlopendbroed dus) Verder 2 volle ramen voer en stuifmeel ingehangen. Ook 2 uitgebouwde ramen en 2 kunstraat aan de buitenkant. Totaal 10 ramen.

1,5 uur later jonge moer in huisje op de ramen gelegd. Bijen konden door een kier haar wel voeren maar niet afsteken.
s'Avonds (6 uur later) kurk eruit en suikerprop er in.
10 dagen later een stuk of 20 doppen in alle stadia. Allemaal uitgebeten. 4 ramen (vers) broed en 2 ramen eitjes gevonden. Moer zien lopen. De z.g. uitlopendbroedramen moeten dus toch eitjes en larfjes bevat hebben. Gewoon niet goed gekeken.
Nu wel duidelijker?
Heb eigenlijk alleen maar jouw methode toegepast met misschien als afwijking het af laten vliegen. (om de vliegbijen weg te krijgen)
Jelle
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

F1 moer gezocht en gedood. Min of meer alle ramen eruit gehaald op 4 ramen met broed na, waarvan ik dacht dat er geen eitjes of larven inzaten.
Volgende keer dus volgens mij niet weer het hele volk overhoop halen; door die onrust zij ze doppen gaan aanzetten, voordat de nieuwe moer haar opwachting kon maken. Misschien inzetten moerkooitje iets vervroegen naar b.v. een uur; verder heeft het denk ik uitstekend gewerkt en hebben zij vrij vlot alsnog de nieuwe moer aangenomen.
Nu maar hopen, dat zij voldoende Augustus bijen krijgen om een lange winter door te komen.
hennie oes

Afbeelding
jellehulzinga
Contacteer:

Nu maar hopen, dat zij voldoende Augustus bijen krijgen om een lange winter door te komen.

Dat hoop ik ook. En heel wat septemberbijen. Ik heb vorig jaar 270 Herfstasters in die tuin gezet en er staat dan ook een paar honderd m2 Phacelia te bloeien. Niet een echte DRACHT natuurlijk maar misschien genoeg om een extra stimulans te geven aan de moeren.
En ik ga ook nog helpen (uiteraard) als het over een week wat tegenvalt. Uitlopend broed van mijn andere volken "opofferen" om dit volk te versterken. Want over een maand wil ik ze toch wel op 2 complete broedbakken hebben, wat grootte betreft.
Intussen al weer voorzichtig begonnen ze terug "in de rij" te plaatsen. Ook dat zal wel een maand in beslagnemen.
Nogmaals dank voor je uitleg Hennie.
Jouw methode is me toch heel best bevallen.
jellehulzinga
Contacteer:

Na 20 dagen niets gedaan te hebben het volkje weer opnieuw bekeken.
6 ramen broed (planken) waarvan 2 ramen bias. Het volk reageerd al veel minder stekerig en heeft genoeg voer. Dit lijkt me dan ook het laatste bericht van mijn eerste "moeren-avontuur".
Iedereen die mij heeft geholpen, gerustgesteld en gekalmeerd, nogmaals hartelijk dank!
Jelle
Plaats reactie