Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door jellehulzinga » do 01 jul 2004, 11:44

Krijg binnenkort een jonge bevruchtte P Carnicamoer (In de volksmond ook wel onterecht F0 genoemd, heb ik onlangs geleerd) van Schiermonnikoog. Daarbij krijg je dan het advies om 9 dagen voordien een aflegger te maken, doppen te laten trekken en vervolgens op de de dag van aankomst vroegtijdig de doppen te breken en vervolgens een aantal uren later (halve dag) via een kooitje de jonge koningin in te voeren. Tot zover duidelijk genoeg. Maar ik zou dit zelfde willen doen in een bestaand volk. Dus 9 dagen voor de aankomst de moer (F1 of F2 Carnica) dood maken enz.
Wat is het bezwaar/risico om dit laatste te doen?
Jelle

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door Oude Essink » do 01 jul 2004, 12:36

Je voert in de beschreven procedure een bevruchte moer in in een volk dat op een onbevruchte moer zit te wachten. Bovendien vind ik de procedure nodeloos ingewikkeld; talloze moeren uit Schier vonden bij mij een onderkomen en altijd volgde ik de volgende procedure:
enige uren voor het invoeren haal ik de moer weg uit het betreffende volk; de schiermoer gaat zonder begeleidende bijen in een invoerkooitje, afgesloten met een prop suikerdeeg. Van de vele keren is het een keer mislukt, terwijl het ontvangende volk van een ander ras was. F1 F2 carnica's zijn geen probleem voor het invoeren van een raszuivere carnicamoer.
Als je het niet vertrouwt, laat haar een nacht tussen de raten staan, voordat je de suikerdeeg toevoegt; vergeet niet de begeleidende bijen weg te halen en contoleer pas na veertien dagen.
hennie oes

Afbeelding

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door jellehulzinga » do 01 jul 2004, 12:42

enige uren voor het invoeren haal ik de moer weg uit het betreffende volk; de schiermoer gaat zonder begeleidende bijen in een invoerkooitje, afgesloten met een prop suikerdeeg.

Dus gewoon op de dag van ontvangst de moer uit het volk halen en verder geen doppentoestanden en zo?
Dat is andere koek. Heel erg bedankt! Scheelt weer heel wat gedoe. En een kastje minder.
Jelle

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door Hans van der Post. » do 01 jul 2004, 13:50

Laat je ook nog weten of alles is gelukt?
Als je bijenhouden gedoe vind???[}:)]

Je kan gokken en dan doe je het zoals de ervaren Hennie Oes bespreekt. Als je minder evaren bent?? kun je overwegen om het volgende te doen:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3673
Hans.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door jellehulzinga » do 01 jul 2004, 17:22

Als je bijenhouden gedoe vind???

Dag Hans,
Bijenhouden niet maar dat werken met moeren van "vreemde rassen" vind ik wel een gedoe. Zeker als ze ook nog eens ver hier vandaan moet komen. Het liefst zou ik het doen zoals ik het vroeger deed. Hooguit een veger maken, wat honing slingeren en in het voorjaar verenigen. Maar dat kan ik me niet meer permitteren want ik zit op een volkstuin. Dus één keer een agressief volk en het is waarschijnlijk afgelopen met het imkeren daar. En dat omlarven via de Vereniging vind ik ook een gedoe. Veel liever gebruik ik een raampje BIAS om nieuwe moeren in te voeren of te "kweken".
Vandaar dus nu mijn eigen P Carnica. Kan ik het de komende 2-3 jaren net zo doen als ik het wil. Dus inderdaad, dit is m'n eerste keer.

Maar hoezo gokken als ik dezelfde handelingen verricht als Hennie Oes? Wat is dan het verschil tussen een ervaren iemand en mij? Dat snap ik dus niet helemaal.
Maar goed, heb nu 4 verschillende versies gehoord en gelezen dus ga er eens goed over nadenken. In ieder geval bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om mij voort te helpen.
Jelle

P.s,
Ik hou je op de hoogte!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door Oude Essink » do 01 jul 2004, 18:22

Hallo Jelle,
Ik kan mij de vrees van Hans wel voorstellen; als namelijk het volk waar je wilt invoeren al in zwermstemming is, dus al bezig is een nieuwe moer te regelen, kan er iets fout gaan. Je zult dus moeten beoordelen of er doppen zijn of andere duidelijke tekenen van zwermen; in deze tijd van het jaar is dat bij een normaal volk niet waarschijnlijk tenzij het een reeds gezwermde oude moer betreft. In die zin heb je derhalve ervaring nodig. Verder zie ik geen problemen; althans bij mij deden zich die niet voor.
hennie oes

Afbeelding

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door jellehulzinga » do 01 jul 2004, 18:40

In die zin heb je derhalve ervaring nodig. Verder zie ik geen problemen; althans bij mij deden zich die niet voor.
hennie oes

Oh, werd dat bedoeld. Nee, dat is niet het geval bij mij. Weliswaar een F1 van vorig jaar en nu "een Veger" maar die zit inmiddels op 2 broedkamers en volop ruimte. Maar ik zal het zeker controleren als die jonge koningin in aankomst is. Want jouw systeem slaat bij mij twee vliegen in één klap. Dat F1-volk is mij n.l. te stekerig en wil ik opruimen.
Bedankt voor de tip! Door mijn gebrek aan ervaring op dit gebied heb ik dat probleem inderdaad niet onderkend.
Nogmaals dank.
Jelle

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door jellehulzinga » do 15 jul 2004, 01:34

Verder zie ik geen problemen; althans bij mij deden zich die niet voor.
hennie oes

Dag Hennie,
Zaterdag gaat het dan gebeuren. Ik verlaat mij grotendeels op jouw manier (zonder dat je bang hoef te zijn dat ik je iets kwalijk zal nemen hoor) want die methode past mij toch het best.
In de loop van de namiddag zet ik het beoogde F1-volk "uit de rij" (Aalstermethode) en een meter of 10 naar achteren. Achter een struik.
Ben ik alvast de vliegbijen kwijt en versterk daarmee een honingvolk. Vervolgens haal ik de moer eruit en alle openbroed ramen totdat ik 3 ramen gesloten/uitlopendbroed overhou. Aan de ene kant een "plank" met stuifmeel en aan de andere kant een vol raam honing met nog een klein gedeelte niet verzegeld. Daarnaast een raam met kunstraat. (mochten ze zich eens vervelen.)
Dan tegen 21.00 uur de jonge moer, met een honingdeegballetje afgesloten in het kooitje, tussen het uitlopend broed. Vervolgens 2 weken niet meer kijken.
Lijkt mij de beste manier. Hoe lijkt dat jou? Of iemand anders?
Jelle

P.s,
Gisteren F1-volk (veger) gecontroleerd op zwermneigingen. Geen spoor te zien. Van de 20 ramen nog maar 16 bezet.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door Oude Essink » do 15 jul 2004, 09:41

Hallo Jelle,
Lijkt mij een goed plan; je geeft niet precies aan hoeveel tijd je laat verlopen tussen wegnemen moer en inzetten van het uitloopkooitje:
plm. twee uur is genoeg om gevoel van moerloosheid te bewerken, zonder dat ze aan redcellen beginnen.
Vervolgens 2 weken niet meer kijken.
Als er stuifmeel binnen komt, kun je aannnemen, dat "binnen" alles naar wens verloopt. good luck,
hennie oes

Afbeelding

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer van bevruchtingsstation in volk of aflegger

Bericht door jellehulzinga » do 15 jul 2004, 10:00

Lijkt mij een goed plan; je geeft niet precies aan hoeveel tijd je laat verlopen tussen wegnemen moer en inzetten van het uitloopkooitje:
plm. twee uur is genoeg om gevoel van moerloosheid te bewerken, zonder dat ze aan redcellen beginnen.
Dank je Hennie. Dan moet ik mijn plan bijstellen want ik wilde het om 17.00 uur doen en om 21.00 de koningin erin. Dan maar om 18.00 of iets later beginnen en om 21.00 de moer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten