Beste Thomas,
Ik sta zelf te trappelen om een inspectie uit te voeren, zeker omdat dit mijn eerste "echte"bijenjaar is. Met respect voor de natuur en temperatuur zou ik zeggen: Hoe eerder hoe beter, alhoewel ik mij zeker kan voorstellen dat een te sterke daling een sterfte kan opleveren bij de larven.
Toch denk ik ook aan ingrijpen in vroeg stadium wanneer er schimmel geconstateerd wordt of ander ongerief. Hoe eerder men dan ingrijpt hoe beter en des te meer tijd een volk heeft om te herstellen.
Wanneer dit weekeinde de temp goed is zal ik voor het eerst mijn volken induiken.[;)]
Uitwintering 2005
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Uitwintering 2005
Vanmiddag bij 14 graden in mijn 4 kasten gekeken (de 6-ramer op mijn dakterras heb ik overgeslagen)
3 volken ingewinterd op 2 10ramers.
2 hiervan hadden 5 ramen broed, 1 volk had 6 ramen broed.
1 volk had ik ingewinterd op 10 ramen.
Dit volk had 6 ramen broed.
Koploper dus !
Alleen het voer begon reeds op te raken. Ik heb dan ook een raam voer uit een ander volk overgehangen.
Conclusie voor mij : dit jaar alle volken inwinteren op slechts 10 ramen. Voor de voorjaarsontwikkeling is dit geen nadeel. Bovendien heb je geen last van schimmelramen ...
Groeten, Thomas
3 volken ingewinterd op 2 10ramers.
2 hiervan hadden 5 ramen broed, 1 volk had 6 ramen broed.
1 volk had ik ingewinterd op 10 ramen.
Dit volk had 6 ramen broed.
Koploper dus !
Alleen het voer begon reeds op te raken. Ik heb dan ook een raam voer uit een ander volk overgehangen.
Conclusie voor mij : dit jaar alle volken inwinteren op slechts 10 ramen. Voor de voorjaarsontwikkeling is dit geen nadeel. Bovendien heb je geen last van schimmelramen ...
Groeten, Thomas
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Uitwintering 2005
Dus ik kan het ook zo doen? Of wil je ons uit de tent lokken? Zoek eens in het archief.[:)]Conclusie voor mij : dit jaar alle volken inwinteren op slechts 10 ramen. Voor de voorjaarsontwikkeling is dit geen nadeel. Bovendien heb je geen last van schimmelramen ...
Groeten, Thomas
Hans.