Uitwintering 2005

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Uitwintering 2005

Bericht door heidecap » di 22 mar 2005, 21:37

Als richtlijn voor de uitwintering hield ik voor mezelf 1 april als streefdatum aan.
April nadert met rasse schreden maar vooral het (vlieg)weer is de komende dagen opperbest, namelijk rustig en zacht lenteweer :

Afbeelding

Het zou dus best eens kunnen dat ik komend weekend mijn eerste korte inspectie van de volken doe.

Ik ben dan ook benieuwd of er andere imkers zijn die al hun inspectie hebben uitgevoerd en iets kunnen vertellen over :
- al dan niet verdwenen volken
- hoeveel bezette straten ze per volk aantreffen
- hoeveel ramen broed er aanwezig is
- hoe het broed er uit ziet (aaneengesloten?, darrenbroed?)
- hoeveel voer er aanwezig is
of natuurlijk andere nuttige informatie.
Hoewel er grote geografische verschillen zijn lijkt mij elk vergelijkingsmateriaal nuttig.

Wie kan er al iets over zijn/haar uitwintering vertellen ...


Groeten, Thomas

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door Bart Maes » di 22 mar 2005, 21:53

Thomas, ik zou de volken nog niet direct openen.
Wat ik doe is mijn kasten wegen (met de hand) en vergelijken met elkaar qua gewicht. Bij de inwintering geef ik zo'n 12 tot 15 kg voorraad en eigenlijk hebben ze daar nog ieder jaar van over. In België hebben we nu al enkele dagen goed vliegweer gehad. Dan bekijk ik de vlieggaten en wanneer er grote stuifmeelklompen binnen gesleurd worden dan is:
1. moeder de vrouw aanwezig
2. er broed in de kolonie.
Ik laat ze zo rustig verder werken tot begin april om bij mooi weer een eerste inspectie uit te voeren.
vele imkersgroeten![:)]

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door patrick » di 22 mar 2005, 22:20

Thomas,
Afgelopen zondag heb ik mijn kasten nagekeken. Het was bij mij 19,6° en ik vond broed in alle stadia. Het gesloten broed in alle kasten was ongeveer 10 cm diameter. Verder vond ik op enkele kasten 3 pas belegde ramen en verder 2 ramen met een flinke stuifmeelgordel (in het forum te zien). Ik had mijn volken flink ingewinterd, ong. 20 kg suiker per kast, en heb er nu uit alle volken samen, 18 ramen uitgehaald om te gebruiken in mijn 3-ramers. Ik heb 8 volken in- en uitgewinterd, waarvan 3 hele goeie, 3 goeie en 2 mindere volken, maar te goed om verenigd te worden. Deze volken zullen klaar zijn volgens mij om vanaf mei produktief zijn.
Het is trouwens de eerste maal dat ik al mijn volken kan uitwinteren.
Mij is ook verteld geweest dat je vanaf 15° C je volken beperkt kan nakijken.
Groeten, Patrick

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Uitwintering 2005

Bericht door Frans vanTongeren » wo 23 mar 2005, 11:31

Dag Thomas,
Bij 15 graden in de schaduw, mag de kast open voor controle.
- Vier volken hadden 2 tot 3 ramen broed.
- Een volk had belegde koninginnendoppen ??? die ik verwijderd heb omdat er immers nog geen darren zijn. Over negen dagen ga ik weer kijken.
- Een volk had geen broed in de bovenbak; over 9 dagen ga ik ook daar kijken en tevens in de onderbak.
- Er was nog veel verzegelde suiker aanwezig.
Alles loopt achter...; maar inhalen gaat snel !

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door tory » wo 23 mar 2005, 14:05

Hallo Thomas,
De 2 volken doen het goed;de een trekt goed door, veel stuifmeel, broed in alle stadia en de ander komt er ook aan. Het sterkere volkje 2 kuntraten naast het broed gehangen om te bouwen. Bij het andere 2 uitgebouwde raten naast het broednest om wat te helpen. Koninginnen gemerkt, waarvan een wat veel typex. Ik zag een paar mijten, waarschijnlijk dode nog van afgelopen jaar. Bij controle met een dag api-life-var geen mijt gevonden. Nog veel verzegelde raten die ze gebruiken om te halen.
Groet,
Bert.

c.h.schomaker
Berichten:7
Lid geworden op:di 04 nov 2003, 17:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door c.h.schomaker » wo 23 mar 2005, 17:15

Beste colega's. Vorig weekeind heb ik vier volken na gekeken en een op twee bakken laten staan( stand bij mij thuis in het dorp, op het plat dak staan die in weer en wind staat, en altijd de sterkste is!).
In de IVN tuin was het rustiger, alles terug gezet op een bak, overtollig voer er uit gehaald of wat aangevuld tot twee ramen voer aan iedere kant, liefst nog met wat stuifmeel aan de binnen kant! Verder had ik thuis en op een derde lokatie twee jonge volkjes staan, maar op twee bakken ingewinterd, dit had ik beter niet kunnen doen
want ze hebben het niet gehaald. Al het werk voor niets, maar weer wat geleerd niet waar! Verder kijk ik van te voren naar de vliegplank
of er pollen binnen komen en dan probeer ik ze terug te zetten op een bak, let op het voer en dicht die kast. Die gaat pas weer open als het folie onder het matje om hoog komt en dan komt er een nieuwe bak onder
Gr. Carl Heinz Schomaker uit het bevoorrechte limburg qua temperatuur en dracht.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door heidecap » wo 23 mar 2005, 20:28

Frans vanTongeren schreef: Bij 15 graden in de schaduw, mag de kast open voor controle.
Goedenavond, Frans!
Hoe zit dat eigenlijk met die 15 graden?
Vorig jaar deed ik mijn eerste inspectie bij 9 graden.
Waarom zou een kast bij 9 graden niet open mogen en wel pas vanaf 15 graden. Er schiet me geen enkele reden te binnen. Kun je me misschien even op weg helpen ?

Groeten, Thomas

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door patrick » wo 23 mar 2005, 20:53

Thomas,
Als je je kasten open doet bij een temperatuur minder dan 15° dan komt er in het volk een te grote temperatuurdaling, immers in een kast met broed in alle stadia is het ongeveer 36°, met als gevolg dat je larven onderkoeld raken en afsterven. Daarom ook een beperkt nazicht bij lage temperaturen.
Groeten patrick[8D]

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Uitwintering 2005

Bericht door Frans vanTongeren » wo 23 mar 2005, 21:03

Dag Thomas,
Patrick geeft je al antwoord en ik kan er nog aan toevoegen dat het volk bij negen graden MEER op een kluitje zit dan bij 15 graden.
Hoe meer spreiding, hoe meer zicht voor de imker op de raampjes. Bovendien vliegen er meer bijen uit bij 15 graden dan bij 9 graden en heb je met minder bijen en dus met meer rust en zicht in de kast te maken.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2005

Bericht door heidecap » wo 23 mar 2005, 21:47

Ja, mannen, dit zijn inderdaad heel plausibele redenen.
Ik heb me door een andere bron echter ook laten vertellen dat het broed een hoop kan hebben en dat bij blootstelling bij lage temperatuur voor niet al te lange tijd het broed nauwelijks iets te lijden heeft. Ik ben van mening dat de bijen veeeel meer kunnen verdragen dan menigeen denkt.
Maar inderdaad, zoals Patrick al schrijft, het is maar de vraag hoe lang het duurt eer de bijen de kast weer op temperatuur hebben.
In ieder geval kan het geen kwaad een inspectie bij temperaturen rond de 10 graden in tijd te beperken.

Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten