Raszuiver of F1?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Raszuiver of F1?

Bericht door Astrid Schoots »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: PS: maar ben jij (nog) aan het BD-imkeren?
Voor zover mogelijk in een woonwijk met een halve speeltuin pal achter de bijenstal :( werk ik zo veel mogelijk bijenvriendelijk.
Dus bijvoorbeeld kleine raatafstand, natuurbouw en/of raat van eigen waskringloop, op honing overwinteren, zwermcellen enz.
En ik zing voor ze.. :whistle:
Astrid
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En ik zing voor ze..
Ik zing ook voor ze: die van mij moeten naar Schubert luisteren. Wat is jouw repertoire?

En laat je ze ook zwermen?? Dat lijkt me pas echt BD. Voor een BD imker ben je best nog wel veel aan het ingrijpen? Of zie ik dat helemaal verkeerd??????????????????????????
JP
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

JP het ligt eraan wat je uitgangspunt is. Even goed lezen: (...) "werk ik zo veel mogelijk bijenvriendelijk."
Ik wil imkeren met respect voor de bijen èn met behoud van goede buurrelaties; daartussen manoevreer ik op een vruchtbare manier, en de bijen zijn er tevreden mee: ze tieren welig. Ik heb jaren lang alles laten zwermen, maar op een gegeven moment gingen ze steeds minder vaak in eigen tuin hangen maar bij voorkeur aan de schommelpaal van de buurkinders. Dit was niet welkom, zal ik maar zeggen..
Je kan dat beoordelen hoe je wil, maar dit is het maximum wat ik hier eruit kan halen.
Astrid
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Allemaal,

Omdat ik in 26 jaar nog nooit zo'n slechte uitwintering had gehad als nu (van 4 dikke nederlandse bastaardbijenvolken bleef maar 1 mager bijenvolkje over in eerste instantie dacht ik dat ze allemaal dood waren) heb ik na te hebben uitgehuild uiteindelijk van de nood een deugd gemaakt en een maand terug 2 F1 carnica bijenvolkjes elk op 6 ramen aangeschaft.
Zo kom ik dus na 26 jaar bastaards aan mijn eerste rasbijen :D.
Terugredenerend denk ik dat het toepassen vann alleen een winter varroa behandeling met oxaalzuur en geen zomer varroa behandeling de grootste oorzaak van de sterfte van mijn bastaardbijen is geweest -> dit ga ik dus proberen op te lossen middels een zomerbehandeling met mierenzuur, nu nog uitzoeken hoe precies.
Dit is mijn eerste ervaring met carnica bijen, maar wat ik wel merk is dat de F1 volkjes zeer zachtaardig zijn, toen ze nog op 6 ramen zaten heb ik ze nagelopen met als enige bescherming een pakje drum met vloei :D (dus geen kap en handschoenen). Nu zitten ze op 2 10 raams bakken (spaarkast) en alhoewel ze veel zachtaardiger zijn dan mijn eigen bijen en doordat het er zoveel zijn durf ik ze nu niet meer zonder kap te behandelen. Toch zijn ze veel rustiger dan mijn normale bijen.
Ze hebben enorme grote platen gesloten broed, en hebben zich snel ontwikkeld, en halen veel stuifmeel, snelle ontwikkeling mogelijk mede ook danzij het overvloedig aanwezig zijn van voer (wintervoorraad suiker van de volken die de winter niet overleefd hebben wordt benut door deze carnica bijen)

Een van de volken was gisteren echter onrustig, deze had zwermneigingen, ik heb daarop de koningin tezamen met 4 ramen broed en 6 ramen bijen in een tienramer (1 bak van een spaarkast) met verkleind vlieggat gehangen.
Het enig overgebleven volkje was inmiddels toch nog uitgegroeid tot een volk dat zo'n 12 ramen bezette.
Ik heb besloten er een Carnica ombouw project van te maken. Ik heb de koningin uit dit volk 11 dagen terug gedood, en eergisteren, dus 9 dagen na doden van de oude koningin, de doppen gebroken en een raam met eitjes ingehangen, gisteren bleek dat ze hier dopjes op aan het aantrekken zijn (al kleine schelpjes zichtbaar daarna kast snel weer gesloten, het 26 jaar oude bloed van mijn bijenvolken mixt dus nu symbolisch op in het Carnica project...).
Zo kom ik van een stand met 1 armzalig bastaard volkje over 4 weken op een stand met 2 Carnica F1 volken en 2 carnica F2 volken.
Ik heb begrepen dat het met de F2's wat afwachten is hoe ze "uitpakken" wat betreft zachtaardigheid (ik hoop dat het goed gaat).

Ik heb, nadat ik de 2 volkjes een maand terug gekocht had, direct ook een moer van Schier besteld, dit wordt dan denk ik volk no. 5 een raszuiver volk, als ik er in slaag om de moer in te voeren middels een krulspeld of een kooitje met suikerdeeg in een 3 ramer met huisbijen van een van de twee F1 volken.
Doel is hiermee na te telen en dus middels F1 materiaal te kunnen imkeren. Ben wel benieuwd hoe de zuivere Carnica is vergeleken met de F1 welke zich tot nu toe als een snel ontwikkelend volk heeft getoond.

Uit de posten van Astrid Schoots, proef ik een manier van werken welke mij aantrekkelijk lijkt, zo, met Carnica F1, en nu dan een paar F2's en een P volk hoop ik met zachtaardige bijen te kunnen imkeren. Wat ik wel heb gemerkt is dat een en ander voor mij tot nu toe relatief gemakkelijk gaat omdat ik al meer dan 25 jaar bijen houdt, en uit hun gedrag eigenlijk vaak al merk of er iets niet in de haak zit (ik merkte bijv. al dat er iets vreemd was bij het Carnica F1 volk dat zwermneigingen had, nog voordat ik de doppen aantrof). Als je begint met bijen is het houden van prikbijen(bastaards) misschien beter omdat dit makkelijker is, en vervolgens na 3 jaar overschakelen naar Carnica's of andere rasbijen.
Enfin over 12 dagen na vandaag de boel nalopen en kijken hoe de boel er voorstaat!

Groetende,

Freek
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Freek schreef:(wintervoorraad suiker van de volken die de winter niet overleefd hebben wordt benut door deze carnica bijen)
Als je de exacte doodsoorzaak van je eerdere volken niet kent, zou ik een beetje voorzichtig zijn met het gebruiken van ramen van die volken...
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

berend schreef
Als je de exacte doodsoorzaak van je eerdere volken niet kent, zou ik een beetje voorzichtig zijn met het gebruiken van ramen van die volken...
'T gaat goed, maar inderdaad dit was niet helemaal APK, ik zal de boel verder aanvullen met kunstraat en de overige oude raten maar vernietigen.

Groet,

Freek
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

marcv schreef:
Astrid Schoots schreef:Ik merk dat de F1-volken doorgaans sterke groei en haaldrift hebben, en de P-volken het meestal veel rustiger aan doen: die halen weinig en groeien heel rustig.
Dat heb ik nog gehoord. Dat wil dan zeggen dat je een teeltmoer niet kan beoordelen aan het eigen volk maar moet wachten tot je F1 moeren ervan hebt en dan die beoordelen?

En geldt dit voor alle rassen (over welk ras gaat het hier)?
als regel is de eerste kruising (F1) (ras x bastaard, ras x ander ras) altijd vitaler dan de het oorspronkelijk ras.
Dit komt door het hetrosis efect iets wat ook in de land en tuinbouw en bij het houden van vee vaak wordt toegepast.
het komt neer op een toegenomen vitaliteit door meer variatie in de genen en sexallen.

Dit efect heb je alleen in de eerste generatie in de volgende generaties zie je dat de volken in verschillende richtingen (bv wat betreft stekerigheid) uiteen vallen in verschillende groepen.
bv bij een f2 zal het nog gaan, maar ik merk op mijn stand dat bij de f3 de stekerigheid bij somige volken alweer gelijk is aan bastaard bijen.
dit geld ook voor bv de zwermtraagheid.

je kunt voor productiemoeren het best 1 zuivere moer hebben en daar je f-jes van kweeken, als was het maar uit financiële overwegingen.
1 rasmoer - 50,-- = 20 f1 moeren volgend jaar
20 f1 moeren = 20 x 25,-

ps. ik heb buckfastbijen.

vriendelijke groet

Sermar(Dominique)
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Sermar,

Leuk je ervaringen te lezen.
Enfin ik hoop dat het goed gaat met de F2's, kon gewoon nu wat moeilijk aan zuivere eitjes komen zo snel omdat ik nog niet zo'n koningin heb, bovendien heb ik wel eens gehoord dat je met een ombouwer (hetgeen een van de beide volken is) wat meer kans hebt dat de F2 koningin bij bastaard bijen goed blijft "zitten" en niet midddels een stille moerwisseling wordt gewisseld bij een F2.
Vanuit die F2 is het opstapje naar F1 waarschijnlijk kleiner, de bijen hebben dan al veel meer Carnica bloed. Enfin afwachten maar.

De koningin die ik vanaf Schiermonnikoog besteld heb is goedkoper dan 50 euro, 30 euro voor een raszuivere bevruchte koningin, mogelijk zijn Carnica koninginnen goedkoper dan buckfast koninginnen doordat er een groter aanbod van is?

Groet,

Freek
TubaLeoVoet
Contacteer:

Bericht door TubaLeoVoet »

Ja, ik koop een standbevruchte F1 carnica voor 23 euro, als niet lid betaal je 28 euro. op Kreverhille : http://www.rkhvzw.be/inhoud.htm
Maar ik wacht er nog een jaartje mee. Ik klungel nog wat aan met mijn F16 , zero's, spitfires en stuka's, een beginnersfoutje mag een raszuivere moer of een F1 moertje niet om zeep helpen vind ik.
Trouwens, het eerste bastaardvolk dat ik vorig jaar kreeg is erg zachtaardig, heel erg raamvast, haalt veel honing, is zwermtraag en kweekt als konijn.
Wat wil je nog meer. Het werk van vele jaren selectie van mijn peter, Nand Nijs. (Nogmaals bedankt Fernand)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Even tussendoor: P (= parens: vader/moeder) F (= filius/filia: zoon/dochter).
hennie oes
Plaats reactie