Hoi Allemaal,
Omdat ik in 26 jaar nog nooit zo'n slechte uitwintering had gehad als nu (van 4 dikke nederlandse bastaardbijenvolken bleef maar 1 mager bijenvolkje over in eerste instantie dacht ik dat ze allemaal dood waren) heb ik na te hebben uitgehuild uiteindelijk van de nood een deugd gemaakt en een maand terug 2 F1 carnica bijenvolkjes elk op 6 ramen aangeschaft.
Zo kom ik dus na 26 jaar bastaards aan mijn eerste rasbijen

.
Terugredenerend denk ik dat het toepassen vann alleen een winter varroa behandeling met oxaalzuur en geen zomer varroa behandeling de grootste oorzaak van de sterfte van mijn bastaardbijen is geweest -> dit ga ik dus proberen op te lossen middels een zomerbehandeling met mierenzuur, nu nog uitzoeken hoe precies.
Dit is mijn eerste ervaring met carnica bijen, maar wat ik wel merk is dat de F1 volkjes zeer zachtaardig zijn, toen ze nog op 6 ramen zaten heb ik ze nagelopen met als enige bescherming een pakje drum met vloei

(dus geen kap en handschoenen). Nu zitten ze op 2 10 raams bakken (spaarkast) en alhoewel ze veel zachtaardiger zijn dan mijn eigen bijen en doordat het er zoveel zijn durf ik ze nu niet meer zonder kap te behandelen. Toch zijn ze veel rustiger dan mijn normale bijen.
Ze hebben enorme grote platen gesloten broed, en hebben zich snel ontwikkeld, en halen veel stuifmeel, snelle ontwikkeling mogelijk mede ook danzij het overvloedig aanwezig zijn van voer (wintervoorraad suiker van de volken die de winter niet overleefd hebben wordt benut door deze carnica bijen)
Een van de volken was gisteren echter onrustig, deze had zwermneigingen, ik heb daarop de koningin tezamen met 4 ramen broed en 6 ramen bijen in een tienramer (1 bak van een spaarkast) met verkleind vlieggat gehangen.
Het enig overgebleven volkje was inmiddels toch nog uitgegroeid tot een volk dat zo'n 12 ramen bezette.
Ik heb besloten er een Carnica ombouw project van te maken. Ik heb de koningin uit dit volk 11 dagen terug gedood, en eergisteren, dus 9 dagen na doden van de oude koningin, de doppen gebroken en een raam met eitjes ingehangen, gisteren bleek dat ze hier dopjes op aan het aantrekken zijn (al kleine schelpjes zichtbaar daarna kast snel weer gesloten, het 26 jaar oude bloed van mijn bijenvolken mixt dus nu symbolisch op in het Carnica project...).
Zo kom ik van een stand met 1 armzalig bastaard volkje over 4 weken op een stand met 2 Carnica F1 volken en 2 carnica F2 volken.
Ik heb begrepen dat het met de F2's wat afwachten is hoe ze "uitpakken" wat betreft zachtaardigheid (ik hoop dat het goed gaat).
Ik heb, nadat ik de 2 volkjes een maand terug gekocht had, direct ook een moer van Schier besteld, dit wordt dan denk ik volk no. 5 een raszuiver volk, als ik er in slaag om de moer in te voeren middels een krulspeld of een kooitje met suikerdeeg in een 3 ramer met huisbijen van een van de twee F1 volken.
Doel is hiermee na te telen en dus middels F1 materiaal te kunnen imkeren. Ben wel benieuwd hoe de zuivere Carnica is vergeleken met de F1 welke zich tot nu toe als een snel ontwikkelend volk heeft getoond.
Uit de posten van Astrid Schoots, proef ik een manier van werken welke mij aantrekkelijk lijkt, zo, met Carnica F1, en nu dan een paar F2's en een P volk hoop ik met zachtaardige bijen te kunnen imkeren. Wat ik wel heb gemerkt is dat een en ander voor mij tot nu toe relatief gemakkelijk gaat omdat ik al meer dan 25 jaar bijen houdt, en uit hun gedrag eigenlijk vaak al merk of er iets niet in de haak zit (ik merkte bijv. al dat er iets vreemd was bij het Carnica F1 volk dat zwermneigingen had, nog voordat ik de doppen aantrof). Als je begint met bijen is het houden van prikbijen(bastaards) misschien beter omdat dit makkelijker is, en vervolgens na 3 jaar overschakelen naar Carnica's of andere rasbijen.
Enfin over 12 dagen na vandaag de boel nalopen en kijken hoe de boel er voorstaat!
Groetende,
Freek