Raszuiver of F1?
-
- Contacteer:
Raszuiver of F1?
Hallo allemaal,
Ik heb de volgende vraag: Is het beter raszuivere moeren aan te kopen om als produktie volken te gebruiken of volstaan F1 ook?
Zijn raszuivere moeren eigenlijk alleen om van na te telen?
Of maakt het behalve de prijs dan niets uit?
Alvast bedankt,
Rene
Ik heb de volgende vraag: Is het beter raszuivere moeren aan te kopen om als produktie volken te gebruiken of volstaan F1 ook?
Zijn raszuivere moeren eigenlijk alleen om van na te telen?
Of maakt het behalve de prijs dan niets uit?
Alvast bedankt,
Rene
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Raszuiver of F1?
Mijn bescheiden ervaring met P- of F-moeren:
van de raszuivere P-koninginnen (P=parentes=ouders) gebruik ik de eitjes om in alle andere volken F1-moeren te houden (F=Filius=zoon
.
Na (kunst)zwermen krijg je immers F2-dochters. Ik merk dat de F1-volken doorgaans sterke groei en haaldrift hebben, en de P-volken het meestal veel rustiger aan doen: die halen weinig en groeien heel rustig.
Dit jaar heb ik de hopeloos moerloos gemaakte (F1)-volken ook niet meer een heel raam met eitjes gegeven, maar een stukje van ± 4 x 4 cm met eitjes en dat mooi passend in het raat van een ander broedraampje gestopt. Binnen no-time is dat naadloos gerepareerd. Daarop worden dan direct prachtig fijne dopjes aangezet.
In principe heb je aan een P-volk genoeg; het ligt eraan hoe veel eitjes je aan de moerloze volken geeft. Ik vind twee P-volken veiliger, en over de jaren heen merk ik toch verschil en kan ik kiezen.
Ik vind deze manier van koninginnenteelt een mooie compromis; zo kunnen de bijen toch min of meer hun eigen moertjes opkweken, èn vanaf het eerste uur krijgen de larfjes een zwermcelvoeding, omdat ze alleen eitjes krijgen. Als je één rasmoer invoert hebben de bijen geen keuze en geen invloed meer.
Astrid
van de raszuivere P-koninginnen (P=parentes=ouders) gebruik ik de eitjes om in alle andere volken F1-moeren te houden (F=Filius=zoon

Na (kunst)zwermen krijg je immers F2-dochters. Ik merk dat de F1-volken doorgaans sterke groei en haaldrift hebben, en de P-volken het meestal veel rustiger aan doen: die halen weinig en groeien heel rustig.
Dit jaar heb ik de hopeloos moerloos gemaakte (F1)-volken ook niet meer een heel raam met eitjes gegeven, maar een stukje van ± 4 x 4 cm met eitjes en dat mooi passend in het raat van een ander broedraampje gestopt. Binnen no-time is dat naadloos gerepareerd. Daarop worden dan direct prachtig fijne dopjes aangezet.
In principe heb je aan een P-volk genoeg; het ligt eraan hoe veel eitjes je aan de moerloze volken geeft. Ik vind twee P-volken veiliger, en over de jaren heen merk ik toch verschil en kan ik kiezen.
Ik vind deze manier van koninginnenteelt een mooie compromis; zo kunnen de bijen toch min of meer hun eigen moertjes opkweken, èn vanaf het eerste uur krijgen de larfjes een zwermcelvoeding, omdat ze alleen eitjes krijgen. Als je één rasmoer invoert hebben de bijen geen keuze en geen invloed meer.
Astrid
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ha die Astrid,
jp
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je dit doen...vanwege dat je dan minder ramen met eitjes nodig bent?Dit jaar heb ik de hopeloos moerloos gemaakte (F1)-volken ook niet meer een heel raam met eitjes gegeven, maar een stukje van ± 4 x 4 cm met eitjes
jp
JP
-
- Contacteer:
Wat is niet duidelijk, het hopeloos moerloos maken of de 4x4-stukjes?
Ik denk dat je het laatste bedoelt. Ja, ik had inderdaad niet genoeg eitjes voor alle volken, en wilde het P-volk niet helemaal kaalslaan en alle eitjes ontnemen. En bovendien zijn 3 tot 6 doppen ook voldoende; op een heel raam maken ze er gelijk veel en veel meer.. Ik heb nu maar een P-volk, mijn andere P-volk had een stille moerswisseling in de nazomer gehad.
En och, ze doen het zo goed allemaal, ik ben helemaal vervuld van alle bijendingen deze dagen.. Afgelopen dagen voornamelijk bijendingen gedaan, en tussendoor nog even gewerkt
Vette zwerm in buurdorp gevangen en gehuisd, geslingerd, nieuwe raat en tomeloze bouwdrift bewonderd, drie volken verhuisd naar nieuwe gelukkige eigenaars (mijn volken groeiden iets te voorspoedig),.. enzo van die dingen, heerlijk. Het doppenbreken heb ik een dikke week terug al gedaan, dus nu is het vooral 'oogsten' en genieten.
Astrid
Ik denk dat je het laatste bedoelt. Ja, ik had inderdaad niet genoeg eitjes voor alle volken, en wilde het P-volk niet helemaal kaalslaan en alle eitjes ontnemen. En bovendien zijn 3 tot 6 doppen ook voldoende; op een heel raam maken ze er gelijk veel en veel meer.. Ik heb nu maar een P-volk, mijn andere P-volk had een stille moerswisseling in de nazomer gehad.
En och, ze doen het zo goed allemaal, ik ben helemaal vervuld van alle bijendingen deze dagen.. Afgelopen dagen voornamelijk bijendingen gedaan, en tussendoor nog even gewerkt

Astrid
Dat heb ik nog gehoord. Dat wil dan zeggen dat je een teeltmoer niet kan beoordelen aan het eigen volk maar moet wachten tot je F1 moeren ervan hebt en dan die beoordelen?Astrid Schoots schreef:Ik merk dat de F1-volken doorgaans sterke groei en haaldrift hebben, en de P-volken het meestal veel rustiger aan doen: die halen weinig en groeien heel rustig.
En geldt dit voor alle rassen (over welk ras gaat het hier)?
-
- Contacteer:
Ik vroeg het in het algemeen (carnica en Buckfast) maar als er verschillen zijn hoor ik het graag.
Rene
Rene
-
- Contacteer:
Dag Marc, mijn P-moeren (Carnica: Sylt, Schier, KI) schaf ik aan op basis van 'goeie referenties'. Het blijkt iedere keer weer dat de P-volken niet overlopen van vitaliteit en haaldrift, en dat de dochtervolken steviger ontwikkeling laten zien. Maar inderdaad kan je pas bij je F1-volken voldoende zien welke eigenschappen ze hebben, al wil dat bij mij helaas te vaak onderling ook met de zustervolken nog heel verschillend uitpakken door de standbevruchtingmarcv schreef:Dat heb ik nog gehoord. Dat wil dan zeggen dat je een teeltmoer niet kan beoordelen aan het eigen volk maar moet wachten tot je F1 moeren ervan hebt en dan die beoordelen?Astrid Schoots schreef:Ik merk dat de F1-volken doorgaans sterke groei en haaldrift hebben, en de P-volken het meestal veel rustiger aan doen: die halen weinig en groeien heel rustig.
En geldt dit voor alle rassen (over welk ras gaat het hier)?

Astrid
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
EERST: DANK VOOOR JE ANTWOORD. IK BEDOELDE IDD HET 4X4 CM STUKJE.
TWEE: HET LIJKT WEL EEN KOPIE VAN MIJN IMKERMAAND (OF BETER GEZEGT: IMKERMOMENT). IK BEN ZO VERVULD VAN ALLE BIJENDINGEN DAT IK ELKE AVOND MOMENTEEL TOT HALF TIEN AAN HET WERK BEN MET BIJEN. JIJ LIGT ALLEEN IETS VOOR OP MIJN SCHEMA
. IK HEB NOG NIET GESLINGERD (EN ER STAAN NOG MEER DAN >100 RAMEN TE WACHTEN. VAN DIE GEDACHTE WORD IK NIET ECHT BLIJER (DUS DAT GENIETEN DAT KOMT NOG)). VANDAAG HEB IK MIJN LAATSTE KIRCHAINERS GEVULK MET BIJEN. VANDAAG DE KONINGINNETEELT DAN OOK OFFCIEEL AFGESLOTEN. IN TOTAAL BIJNA 20 STUKS. DRIE KASTJES ZIJN NAAR DE BEVRUCHTINGSSTAND VAN DE VERENIGING GEBRACHT, WAT JE KUNT VERGELIJKEN MET EEN CARNICABEVRUCHTINGSTATION. IK WAS DE EERSTE MET MIJN KASTJES!!! GISTEREN HEB IK TWEE IMKERS BLIJ KUNNEN MAKEN MET DRIE VOLKEN. MIJN VOLKEN GROEIDEN IETS TE VOORSPOEDIG. DEZE IMKERS WAREN HUN ZEER STERKE VOLKEN (GROTENDEELS) VERLOREN AAN SPUITSCHADE 3 WEKEN TERUG OP HET KOOLZAAD . HOE ZUUR EN HOE GROOT KAN DE TELEURSTELLING ZIJN. IK BEN BLIJ DAT IK KON HELPEN.
capslock uit
JP
En och, ze doen het zo goed allemaal, ik ben helemaal vervuld van alle bijendingen deze dagen..
Afgelopen dagen voornamelijk bijendingen gedaan, en tussendoor nog even gewerkt Vette zwerm in buurdorp gevangen en gehuisd, geslingerd, nieuwe raat en tomeloze bouwdrift bewonderd, drie volken verhuisd naar nieuwe gelukkige eigenaars (mijn volken groeiden iets te voorspoedig),.. enzo van die dingen, heerlijk. Het doppenbreken heb ik een dikke week terug al gedaan, dus nu is het vooral 'oogsten' en genieten.
TWEE: HET LIJKT WEL EEN KOPIE VAN MIJN IMKERMAAND (OF BETER GEZEGT: IMKERMOMENT). IK BEN ZO VERVULD VAN ALLE BIJENDINGEN DAT IK ELKE AVOND MOMENTEEL TOT HALF TIEN AAN HET WERK BEN MET BIJEN. JIJ LIGT ALLEEN IETS VOOR OP MIJN SCHEMA

capslock uit
JP
JP
-
- Contacteer:
ha Jelte Pieter
Wat boffen wij imkers toch vaak, dat we zo dicht op zulke wonderlijke dingen zitten.. en af en toe is het idd zwoegen en doorbijten, dat ook.
Wat capslock betreft
doet me denken aan mijn zus, die zegt altijd: "ik kan blind typen, d.w.z. zonder naar het scherm te kijken"
Astrid
Wat boffen wij imkers toch vaak, dat we zo dicht op zulke wonderlijke dingen zitten.. en af en toe is het idd zwoegen en doorbijten, dat ook.
Wat capslock betreft

doet me denken aan mijn zus, die zegt altijd: "ik kan blind typen, d.w.z. zonder naar het scherm te kijken"
Astrid
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Nou ja soms boffen we.....maar dat doorbijten is ook maar al te vaak waar (daarom heb ik weer een aantal volken van de hand gedaan en er gaan nog meer; het moet leuk blijven). Bij elke moer/volk dat ik wegdoe beweeg ik mijn adamsappel even op en neer en het gaat wel weer.
JP
PS capslock was een spontaan ingegeven ideetje/compulsie/aardigheidje, etc.
PS: maar ben jij (nog) aan het BD-imkeren?
JP
PS capslock was een spontaan ingegeven ideetje/compulsie/aardigheidje, etc.
PS: maar ben jij (nog) aan het BD-imkeren?
JP