Zwerm scheppen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Albert Stoter
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen

Bericht door Albert Stoter »

Hans van der Post. schreef:Door een kleinere "stofzuigertje" te gebruiken zal de kracht waarmee ze door de slang "stuiteren" minder zijn.
Dat denk ik ook wel Hans. De zuigkracht van de stofzuiger in het fimpje was natuurlijk wel verminderd door blokkades vlak voor de motor, maar dan nog.

Ik neem aan dat de zwermzuiger van Willem (die niet ad hoc ter plekke is samen gesteld, maar specifiek voor deze taak ontworpen) een stuk beter werkt.

Vraag aan Willem: de bijen kotsen geen honing op?
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Indien een honingbij 9 m/sec kan vliegen lijkt mij een zuigsnelheid in het bijenzuigstuk van 10 m/sec afdoende om ze binnen te houden EN op te zuigen.

De luchtstroom smoren kan alleen gelijk bij de afzuiger anders krijgen de bijen een grote drukval te verwerken!!!

Ik maak me zelf wel wat zorgen indien de luchtstroom geblokkeerd wordt tijdens gebruik,hierdoor zal de druk in de opvangbak behoorlijk afnemen.

Een implosieluik zou hier indien goed uitgevoerd uitkomst kunnen bieden.
of een waterslot als is bewezen dat deze niet te traag is.

Ja,ik zou echt de onderdruk willen begrenzen.
Willem de Jong
Contacteer:

Bericht door Willem de Jong »

In het bovendeksel heb ik een verstelbaar schuifje aangebracht. Hiermee kan ik valse lucht aanzuigen en de zuigkracht goed regelen. Bij mijn kleine stofzuigertje kan het klepje gesloten blijven. De zuigkracht is goed en de bijen worden met zachte hand de slang ingezogen.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Nee,het spijt me Willem.

Regelen doe je in mijn beleving met een regelkring.
Een klep die een stuursignaal krijgt van een regelaar die op zijn beurt feedback krijgt van een opnemer.
(Hey ,Imkers weten het ook altijd beter)

Een smoring afstellen,zo noem ik dat.
Neemt niet weg dat ik het nog steeds de mooiste bijenzuiger vind die ik ooit gezien heb.
Plaats reactie