Zwerm scheppen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Willem de Jong
Contacteer:

Zwerm scheppen

Bericht door Willem de Jong »

In de zomer wordt ik wel gevraagd om zwermen te scheppen. Dat doe ik en geef ze aan een liefhebber. Nu zitten de zwermen niet altijd op een gunstige plaats. Zo ook deze zomer. Tot twee keer toe uitgesmeerd op een muur. Lastig om ze er af te vegen. Ik begon na te denken op een manier waarmee dit eenvoudiger zou gaan. En gevonden.
Kijk op http://www.bijendans.nl bij:"bijenstofzuiger" voor de oplossing. Ook zwermen verstopt in struiken zijn op deze manier goed en eenvoudig te scheppen.
zanna
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen

Bericht door zanna »

Prachtig gemaakt Willem. :clap:
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

Ziet er heel mooi uit en nodigt uit tot weer wat kluswerk in de komende kerstvakantie :)
Kun je een indicatie geven van de maten van de binnen- en buitenkast Willem?
Het steekt natuurlijk niet op een centimeter meer of minder, maar toch ... wanneer jij een maat hebt die goed functioneert ...

Marco
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Mooi formaat!
Zuig mooi afgeschermd.

Grappig,ik heb zelf ook zo'n mini stofzuigertje en zat er van de week nog aan te denken dat die me reuze geschikt voor deze toepassing leek.

Laag vermogen...leuk voor als je ook een klein aggregaatje hebt :D
Mocht je een mini omvormer 12V/220V willen gebruiken moet je sterk rekening houden met de aanloopstroom van het stofzuigertje.Deze is vele malen hoger dan stroom die het stofzuigertje trekt als deze eenmaal draait.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Een rugzak uitvoering lijkt me eigenlijk het leukst :)
Willem de Jong
Contacteer:

Bericht door Willem de Jong »

Wat de maten betreft. De binnenkast moet voldoende ruimte scheppen voor een zwem. Mijn maten van de buitenkast zijn 50x30x30cm. Op het bovendeksel heb ik een schuif gemaakt om lucht te kunnen lekken bij te grote zuigkracht. Bij het stofzuigertje wat ik nu gebruik kan dat schuifje gesloten blijven. De zuigkracht is precies goed.
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

Dank Willem.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Willem dit idee is "het ei van Columbus." had ik dit maar deze zomer gehad. Tot tweemaal toe een zwerm in een jonge knotwilg moeten weghalen! Was zeer lastig om te scheppen.

citaat alfa: Mocht je een mini omvormer 12V/220V willen gebruiken moet je sterk rekening houden met de aanloopstroom van het stofzuigertje. Deze is vele malen hoger dan stroom die het stofzuigertje trekt als deze eenmaal draait.
- je hebt autostofzuigers(tjes) werken op 12 volt
!Hans.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Wellicht is het interessant om hierbij ook nog eens het forumonderwerp 'Het opzuigen van een zwerm' te lezen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Heb het filmpje gezien maar kan me niet van de indruk ontrekken dat de methode van Willem de Jong meer bijen vriendelijk is. De echte zuiger in het filmpje is er van minstens 1600 watt vermogen.
Door een kleinere "stofzuigertje" te gebruiken zal de kracht waarmee ze door de slang "stuiteren" minder zijn.
!Hans.
Plaats reactie