Tja dat is allemaal niet relevant Ewout!
Het gaat erom dat:
1) K. (ongeschonden) terug komt van de bruidsvlucht;
2) heel mooi haar eitjes regelmatig!! in de raatjes heeft 'gevleid';
3) de moer dik en rond/langwerpig, glazend en gezond eruit ziet zonder kwetsuren,
4) snel in de dagen na de paring een broednestje ontwikkelt.
Veel later kan je pas beoordelen of de moer daadwerkelijk goed is aangepaard. Maar ik heb zelden een darrenbroedige moer die eerst aan de leg is geweest. Dat komt mss. eens in de 2 a 3 jaar voor.
Wel heb ik dit jaar K. die niet aan de leg komen

.
Van de kielers in mijn tuin had er 1 wat onregelmatig gelegd, maar dat had er mee te maken dat ze nog maar net aan de leg was. Ging om nog maar een klein aantal eitjes en dat zal de komende tijd beteren denk ik. Een tweede moer (afstammeling van mijn meest zachtaardige moer; is een prima teeltmoer uit Duitsland) had een ietwat scheve ondervleugel en legde maar niet terwijl haar zus al twee a drie dagen legde. Toch was ze van redelijke grootte. Ik heb er een raampje broed ingehangen en promt een dag later is het raampje ernaast belegd. Nu die kielers bij mij in de tuin staan kijk ik er om de twee dagen even in en kan ik alles op de voet volgen.
Ik heb op de valreep nog 5 koninginnen van deze uitmuntende moer kunnen telen (1 was een paar dagen terug nog niet aan de leg). Ik ben erg blij dat dat gelukt is. Indien die dochters net zo zachtaardig zijn dan de moeder, dan ga ik daar volgende jaar meer moeren van kweken. Waarschijnlijk geven deze moeren nog iets grotere volken vanwege het heterosis effect. Ik heb het moedervolk ca. 20 keer open gehad zonder kap en handschoenen en de teller staat nog op 0 steker. Ook bij de afleggers met doppen geen enkele steek.