Reserve koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Reserve koninginnen

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat zeg ik ja.

Nee die vallen er niet uit. Je draait ze rustig om...niet hupsboem.
Ze zijn wel wat vastgekit met propolis enzo. Gaat bij mij goed. Je moet wel latjes hebben die een fractie vastklemmen. Er moet geen beweging qua schuiven inzitten dus.
Bij die nieuwe kielers (segeberges) daar kun je de hele bodem eruithalen en heeft het volkje meer contact met het te verenigen volk, maar dan moet zij wel goed vol zitten!

Gr.
JP
Hoe kun je nog meer en directer contact maken dan op de kop met een krant er tussen? Bodem er uit twee smalle openingen en de afstand toch wel een paar cm.

ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ad,

ik heb het verkeerd verwoord. Ten snel en niet stipt genoeg. Heb mijn vorige tekst nu aangepast.
Beste is toch op de kop en met voldoende bijen! Vind ik ook.

groet.

PS 1 eigenlijk kan dit onderwerp ook prima in jouw topic 'spelen met kielers' wat ik een hele leuke topic vind.
PS 2 voer jij ook veel koninginnen met kieler of toch met invoerkluisje?
JP
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

JP, ik heb de nieuwe Kielers maar als je daar de bodem onderuit trekt heb je kieren aan de zijkant en voorkant omdat ze op pootjes staan.
Dus omdraaien is dan het enige.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ja dat was ik even vergeten.
Qua bijenruimte is het niet allemaal ideaal.
Je kunt er ook een doek omheen leggen. Dat sluit ook af en het is maar voor een weekje.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,

PS 2 voer jij ook veel koninginnen met kieler of toch met invoerkluisje?
JP
Ik voer normaal koninginnen in met een kluisje wanneer het volk hopeloos moerloos is. Ergens meen ik al eens geschreven te hebben dat invoeren met bevruchtingsvolkje geen extra garantie van slagen is.

ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik wil zo langzamerhand beginnen met afronden. Ik raak bovendien aardig uitgeblust van het bijenseizoen.
Ik heb nu dus veel kielers staan waarvan de K. er al een tijdje inzit en die nu moeten worden ingevoerd in grotere kasten.

In principe is krant + kieler niks anders dan een traditionele vereniging van twee volken. Belangrijk is dan wel dat je de Kieler met eigen bijen van de K. is gevuld en propvol met bijen zit. Ik denk dat je dan een bijna 100% kans van slagen hebt, indien je verenigt met een volk met brias maar zonder koningin wat ik komende dagen gaan doen (zie ook Paul's berichten hierover).

Morgen ga ik ook een paar volken separeren. De bovenbak laat ik dan afvliegen. Hier zijn dus alleen nog jonge bijen + doppen. Ik breek dan met een week alle doppen en zet daar ook Kielers op met leggende K.

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Op 15 augustus heb ik op twee moerloze volken (waar de de K. niet uitgelopen zijn?) twee kielers geplaatst met krantemethode. Gisteren gekeken.
Kieler omgedraaid en ik trok natuurlijk meteen raatjes kapot. Bij het omdraaien hebben de bijen ander bouwneigingen en kom de schuine kant te vervallen.
Ik heb toch wat kunnen checken. Ook in de grote volken zelf en de K. zat in de hoofdvolken :D . Die K. komen uit Beebreed en ik ben daar erg tevreden over.
Eentje was nog maar recentelijk uit de kieler (gezien er nog eitjes inzaten).
Ik heb roosters geplaatst tussen kieler en bovenste kamer zodat de K. niet terug kan. met aan paar dagen ruim ik de kieler op en hang ik de raatjes in een hoogseltje boven een andere kieler.

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Afgelopen week zijn er bij mij maar liefst nog 15 K. op aanparing gegaan en ik had een bijna 100% score. Prachtig weer er er zijn nog volop darren. Integen stelling tot dit voorjaar lukt het nu wel. Een deel van deze K. worden ingewinterd op kielers.

gr.
JP
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

JP, hoe kun je na krap een week al weten of de score 100% is? Of heb jij een apparaat om te zien of eitjes bevrucht zijn? :be7:
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Tja dat is allemaal niet relevant Ewout!
Het gaat erom dat:
1) K. (ongeschonden) terug komt van de bruidsvlucht;
2) heel mooi haar eitjes regelmatig!! in de raatjes heeft 'gevleid';
3) de moer dik en rond/langwerpig, glazend en gezond eruit ziet zonder kwetsuren,
4) snel in de dagen na de paring een broednestje ontwikkelt.

Veel later kan je pas beoordelen of de moer daadwerkelijk goed is aangepaard. Maar ik heb zelden een darrenbroedige moer die eerst aan de leg is geweest. Dat komt mss. eens in de 2 a 3 jaar voor.
Wel heb ik dit jaar K. die niet aan de leg komen :think: .

Van de kielers in mijn tuin had er 1 wat onregelmatig gelegd, maar dat had er mee te maken dat ze nog maar net aan de leg was. Ging om nog maar een klein aantal eitjes en dat zal de komende tijd beteren denk ik. Een tweede moer (afstammeling van mijn meest zachtaardige moer; is een prima teeltmoer uit Duitsland) had een ietwat scheve ondervleugel en legde maar niet terwijl haar zus al twee a drie dagen legde. Toch was ze van redelijke grootte. Ik heb er een raampje broed ingehangen en promt een dag later is het raampje ernaast belegd. Nu die kielers bij mij in de tuin staan kijk ik er om de twee dagen even in en kan ik alles op de voet volgen.

Ik heb op de valreep nog 5 koninginnen van deze uitmuntende moer kunnen telen (1 was een paar dagen terug nog niet aan de leg). Ik ben erg blij dat dat gelukt is. Indien die dochters net zo zachtaardig zijn dan de moeder, dan ga ik daar volgende jaar meer moeren van kweken. Waarschijnlijk geven deze moeren nog iets grotere volken vanwege het heterosis effect. Ik heb het moedervolk ca. 20 keer open gehad zonder kap en handschoenen en de teller staat nog op 0 steker. Ook bij de afleggers met doppen geen enkele steek.
JP
Plaats reactie