Mierenzuur en koninginnen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Alex Mönch »

Alle bestrijdingsmiddelen hebben bepaalde risico s .
Bij mierenzuur hangt het er ook erg vanaf wat de toestand van het volk is....dus niet alleen de buiten temperatuur.
In sterke volken met veel broed is de temperatuur veel hoger en de verdamping dus ook.Zijn de buiten temperaturen dan ook nog eens hoog,dan kan de verdamping veel te snel gaan!!!

Omdat het teveel afhangt van de individuele status van elke kast op het moment van toepassen,gebruik ik het liever niet.
Ik gebruik liever een zachter middel..beevital hiveclean.en geef dan minimaal 3 blokbehandelingen( elke 9de dag).
Het effect dat ik zie na een behandeling,is dat ze 1 dag niet zo actief zijn met het drinken uit de voerbakken.....waarschijnlijk omdat de dames drukker zijn met zichzelf te poetsen en ff geen zin hebben om te drinken :D
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En inderdaad Buckfast maar van inballing was geen sprake hoor ze zijn gewoon helemaal weg.
Ik zit een beetje te vissen achter de mechanisme. Als er dode koninginnen zijn zou je ook veel dode werksters verwachten.

gr.
JP
Alex Mönch
Contacteer:

JP,zoals ik dit jaar met oxaalzuur heb geconstateerd,dat een jonge nog niet aan de leg zijnde koningin naar alle waarschijnlijkheid darrebroedig wordt door blootstelling aan oxaalzuur,kan er een ernstiger defect optreden bij koninginnen bij blootstelling aan te hoge dosis mierenzuur en kunnen ze het loodje leggen.
Dit weet niemand omdat hier geen echt gericht onderzoek naar gedaan is.
Feit blijft dat het regelmatig voorkomt.
Ik wijdt dit aan factoren die moeilijk in te schatten zijn op negatieve effecten(volksterkte/volken die overlopen van de bijen of gewoon goed bezet/zwakke of matig sterke volken,veel of weinig broed,bodem ventilatie open of dicht,vliegopening geheel open of verkleind,wel of niet voeren tijdens behandeling en buiten temperatuur)
Als er 1 oorzaak zou zijn aan te geven,zou je die makkelijk kunnen omzeilen.
Zo zou bij extreem sterke volken de dosering mogelijk verlaagd moeten worden(en hoeveel zou je dan moeten geven???),maar dat is koffiedik kijken.
Hier is veel te weinig over bekent er wordt geen voorlichting over gegeven ALLE VOLKEN WORDEN OVER 1 KAM GESCHOREN en dan stijgen de risico s dat het een keer fout gaat.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

als je die Liebig niet goed plaatst op dat pinnetje, dan loopt hij gewoon te snel leeg,

als de temperatuur boven de 25 graden komt, is het ook oppassen geblazen.
De bijen lopen dan de kast uit, en gaan tegen de voorkant hangen, de moer gaat mee naar buiten.
Soms lopen ze weer naar een bepaalde tijd naar binnen, en kan de moer onder de kast blijven.
Als je dat ziet, heb je geluk.
Ook moet je geen 85% gebruiken, maar dat staat duidelijk in de beschrijving.

Ook met die schokmethode met keukendoekjes kan het veel te snel gaan......

Als ik met bierviltjes begin, geef ik de eerste keer 6 Ml op 1 viltje, om ze aan het zuur te laten wennen, daarna 10Ml.
Ik doseer liever zelf, dan het zo aan andere invloeden / fouten over te laten.

Het is erg "zuur" als je belangrijke moeren er aan gaan.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Mss is hiernog wel van belang: de status van die Koninginnen. Waren die net ingevoerd? Of zaten ze al ruim in de bijen. Wat was het ras? Buckfast? Deze zijn gevoeliger voor inballingen/verstoringen.
jelte, ik heb daar nooit iets van gemerkt, wel bij mijn oude zwartjes.Het is de conditie (rustig en aan de leg) van de moer en het inzicht van de imker bij het klooien (invoeren/samenvoegen)met moeren.

het overkomt de meeste gevorderde imkers (ook zeggen ze van niet).
en nee jelte mij is het nooit overkomen een moer kwijt te raken door mierenzuur, domweg omdat ik het niet gebruik!

bij oxaalzuurdouche de moer appart en een paar uur het kooitje in, mierezuur heb ik staan maar ik vind het veel te eng om ze daar aan blood te stellen.
met thymovar heb je die problemen niet. wel is daar de efectiviteit minder als de bijen de plaatje met propolis afdekken.

Ik heb dit jaar dat een paar keer gehad (3 keer) dat moeren mij bij het merken ontsnappen. Ik doe dat steeds in open veld, wat ik niet moet doen.
Het gaat steeds om onaangepaarde moeren die mij tussen de vingers ontglippen.

moeren nooit buiten merken, ook een moer die nog niet veel legt kan vliegen. vroeger leerde je altijd binnen merken, desnoods in de auto.

vriendelijke groet
Semar(Dominique
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Alex, ik ben het helemaal met je eens en ook met het stukje van Hennie!
Teveel factoren die de boel kunnen verstoren. Daarom past voorzichtigheid.

Ik denk toch dat met die hoge temperaturen (het was hier bijv. gisteren bijna 30 graden) de verdamping veel te hard gaat en daarbij grote volken (waarbij jij denk ik terecht opmerkt de verdamping nog eens sneller gaat) er veel hogere kans is op uitval. En is het ook niet beter om de verdampers zo en en dan bij te vullen ipv 200 ml ineens? Ik moet zeggen ik heb geen ervaring met verdampers. Ik ga vanaf vanavond bij een aantal volken de schokmethode toepassen. Daar heb ik in 2011 (en de uitwintering in 2012) slechte resultaten mee gehad, maar ik heb het toen te laat gedaan en ook niet goed wellicht. Ik heb toen om de week 65% mierenzuur toegepast op gele viltdoekjes, maar ik had dus een dramatisch uitwintering (dat hoop ik niet weer mee te maken). Toen was het begin september waneer ik begon met bestrijden en dat was misschien al te laat. Het seizoen ligt nu iets achter en wellicht ben ik nu nog op tijd.

Ik heb me zojuist nog maar weer eens verdiept in de bestrijding met mierenzuur: maar het beste schijnt om onderop te verdampen ipv bovenop, zeker bij grote volken. Ook moet de mierenzuur in de koelkast worden bewaard. Ook moet je de doekjes thuis al klaarmaken en koud houden (maar dat ga ik niet doen). Ik ga denk ik de doekjes ga bevochtigen met water en in de vriezer leg de komende uren en dan de koude mierenzuur erop. Op die manier zal het toch iets minder snel verdampen. Het blijft zoeken. Probleem bij mijn kasten is dat ik niet elke kast van onder kan afsluiten.

Heb ik volgend jaar aanzienbare sterfte in de volken bestreden met mierenzuur is het definitief einde oefening voor mierenzuur.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Mss is hiernog wel van belang: de status van die Koninginnen. Waren die net ingevoerd? Of zaten ze al ruim in de bijen. Wat was het ras? Buckfast? Deze zijn gevoeliger voor inballingen/verstoringen.
jelte, ik heb daar nooit iets van gemerkt, wel bij mijn oude zwartjes.Het is de conditie (rustig en aan de leg) van de moer en het inzicht van de imker bij het klooien (invoeren/samenvoegen)met moeren.
D., ik heb een andere ervaring. Bij mij is er nog nooit een bastaardmoer ingebald itt buckfastmoeren, nu al enkele keren

het overkomt de meeste gevorderde imkers (ook zeggen ze van niet).
en nee jelte mij is het nooit overkomen een moer kwijt te raken door mierenzuur, domweg omdat ik het niet gebruik!
Ja zo kan ik het ook

bij oxaalzuurdouche de moer appart en een paar uur het kooitje in, mierezuur heb ik staan maar ik vind het veel te eng om ze daar aan blood te stellen.
met thymovar heb je die problemen niet. wel is daar de efectiviteit minder als de bijen de plaatje met propolis afdekken.
Ik heb al een paar keer geschreven dat je het plaatje met een netje of vitrage moet afdekken: dan knagen ze er niet aan en dan kitten ze het ook niet af; maar blijkbaar pik je die info niet op
Verder is mierenzuur niet alleen eng voor de bijen, ook voor de imker; krijg maar eens een miniscule drup op je handen. Je krijgt dan een weeklang roodbruine vlekken; van die zelfde vlekken die Gorbatsjov op zijn hoofd heeft :wink: .

Ik heb dit jaar dat een paar keer gehad (3 keer) dat moeren mij bij het merken ontsnappen. Ik doe dat steeds in open veld, wat ik niet moet doen.
Het gaat steeds om onaangepaarde moeren die mij tussen de vingers ontglippen.
moeren nooit buiten merken, ook een moer die nog niet veel legt kan vliegen. vroeger leerde je altijd binnen merken, desnoods in de auto.

Ik weet het: gelukkig zijn bij mij dit jaar al die moeren teruggevlogen. Ik vertel het hier zodat anderen die stommiteit niet uithalen :lol: .

vriendelijke groet
Semar(Dominique
JP
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik heb al een paar keer geschreven dat je het plaatje met een netje of vitrage moet afdekken: dan knagen ze er niet aan en dan kitten ze het ook niet af; maar blijkbaar pik je die info niet op
Verder is mierenzuur niet alleen eng voor de bijen, ook voor de imker; krijg maar eens een miniscule drup op je handen. Je krijgt dan een weeklang roodbruine vlekken; van die zelfde vlekken die Gorbatsjov op zijn hoofd heeft :wink: .
nee nog niet, heb geen vitrage bij de hand. ga het zeker probeeren dat scheelt mij een aantal problemen en geld :wink:

dat is de 2e reden dat ik het niet gebruik (ben te zuinig op mijn gave huidje) :lol:
maar jelte, als je dat zelf ook vind waarom gebruik je het dan in godsnaam?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Kroese schreef:Ook moet je geen 85% gebruiken, maar dat staat duidelijk in de beschrijving.
Ik citeer uit de handleiding van bijen@wur:
BENODIGDHEDEN
  • Mierenzuur 85%
  • Liebig-verdamper
  • Lege broedkamer en een pvc-ring of blokjes van 10 cm
Of de handleiding van Liebig zelf:
The necessary amount of 85 % formic acid (see table 1) is measured with the help of the filling scale on the bottle
Naar verluid is de Nassenheider veel minder gevoelig voor temperatuur(schommelingen) door het ontwerp van de lont, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik ben het zeer eens met Alex dat er veel te algemeen geadviseerd wordt. Waarom hebben we in Nederland geen Varroawetter website?
Ameisensäure- und Thymolanwendungen basieren auf der Verdunstung der Wirkstoffe. Diese ist wesentlich von der Umgebungstemperatur abhängig. Bei zu niedrigen Temperaturen ist die Wirkung reduziert, bei zu hohen kann es zu Schäden am Bienenvolk kommen.
Um bereits durchgeführte Behandlungen besser in ihrer Wirkung beurteilen und vorgesehene Anwendungen besser planen zu können bieten die Bieneninstitute Mayen und Veitshöchheim in Zusammenarbeit mit der Agrarmeteorologie Rheinland-Pfalz hier die Möglichkeit regionale Behandlungsempfehlungen abzurufen. Dies ist rückblickend als auch vorausschauend möglich.
varroawetter.png
Alex Mönch
Contacteer:

Ik ben ook zeer verbaasd over het nu algemeen toepassen van mierenzuur bij de hoge temperaturen van de afgelopen weken en dagen.
Ik heb jaren geleden het advies gekregen om NOOIT mierenzuur toe te passen boven de 20 graden.......simpelweg omdat het dan te snel verdampt.
Je pakt dan net als met oxaalzuur alleen maar de mijten die op de bijen zitten en niet in het broed.
Het advies dat ik toen kreeg was om het pas te gebruiken als de buiten temperatuur een graad of 17/18 is.....dan zou het mooi langzaam maar toch voldoende vrij komen.
Dit bij gebruik van een bierviltje op een dichte bodem en een verkleind vlieggat.(7 bij 1 cm)

Hier blijken velen het gewoon met hoge buiten temperaturen toe te passen met alle mogelijke gevolgen.
Plaats reactie