Mss is hiernog wel van belang: de status van die Koninginnen. Waren die net ingevoerd? Of zaten ze al ruim in de bijen. Wat was het ras? Buckfast? Deze zijn gevoeliger voor inballingen/verstoringen.
jelte, ik heb daar nooit iets van gemerkt, wel bij mijn oude zwartjes.Het is de conditie (rustig en aan de leg) van de moer en het inzicht van de imker bij het klooien (invoeren/samenvoegen)met moeren.
D., ik heb een andere ervaring. Bij mij is er nog nooit een bastaardmoer ingebald itt buckfastmoeren, nu al enkele keren
het overkomt de meeste gevorderde imkers (ook zeggen ze van niet).
en nee jelte mij is het nooit overkomen een moer kwijt te raken door mierenzuur, domweg omdat ik het niet gebruik!
Ja zo kan ik het ook
bij oxaalzuurdouche de moer appart en een paar uur het kooitje in, mierezuur heb ik staan maar ik vind het veel te eng om ze daar aan blood te stellen.
met thymovar heb je die problemen niet. wel is daar de efectiviteit minder als de bijen de plaatje met propolis afdekken.
Ik heb al een paar keer geschreven dat je het plaatje met een netje of vitrage moet afdekken: dan knagen ze er niet aan en dan kitten ze het ook niet af; maar blijkbaar pik je die info niet op
Verder is mierenzuur niet alleen eng voor de bijen, ook voor de imker; krijg maar eens een miniscule drup op je handen. Je krijgt dan een weeklang roodbruine vlekken; van die zelfde vlekken die Gorbatsjov op zijn hoofd heeft
.
Ik heb dit jaar dat een paar keer gehad (3 keer) dat moeren mij bij het merken ontsnappen. Ik doe dat steeds in open veld, wat ik niet moet doen.
Het gaat steeds om onaangepaarde moeren die mij tussen de vingers ontglippen.
moeren nooit buiten merken, ook een moer die nog niet veel legt kan vliegen. vroeger leerde je altijd binnen merken, desnoods in de auto.
Ik weet het: gelukkig zijn bij mij dit jaar al die moeren teruggevlogen. Ik vertel het hier zodat anderen die stommiteit niet uithalen
.
vriendelijke groet
Semar(Dominique