bijenziekte velt wilde hommels

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijenziekte velt wilde hommels

Bericht door bee-tree »

Jaap v.Popering schreef:
alfa vulgaris schreef:r meestal of muggen of hommels of bijen op planten zitten?
.
Jaap v P
Goede morgen Jaap, blijkbaar kom jij ook niet boven de grote rivieren en Wageningen, want dan
had je kunnen ERVAREN dat noorderlingen, althans Groningers, in de PRAKTIJK onder muggen....vliegen verstaan. Alfa is zo'n noorderling. Onder muggen worden ook de zweefvliegen verstaan zoals de Eristalis tenax, die je vaak tussen onze honingbijen op allerlei bloemen ziet scharrelen om de grondstoffen voor de eitjes binnen te krijgen. Die eitjes leggen ze in gier en in regentonnen, waarin niet alleen water komt, maar ook organisch afval, zoals afgevallen bladeren. Uit de eitjes ontstaan de onappetietelijke larven
die 'n snorkel hebben die twee keer zo lang is als de rest van hun lichaam. Met die adembuis zijn ze in staat in stikstofrijk milieu
te leven waar nitriet- en nitraatbacterieën bijna alle zuurstof verbruiken. Die witte traag bewegende larve wordt rattestaartlarve
genoemd. Momenteel heb ik de eesrte Tenaxzweefvlieg gevangen en al een paar dagen bestudeerd op suiker. Ze geniet er
van met haar dikke slurf die eindigt in een braad zuignapje. Ik ben mede door jouw foto van de "schrobbij" gestimuleerd.
Mocht je nog eens met een Groningse imker in gesprek komen, dan moet je niet raar kijken als hij je vraagt "Krijg jij meer
jeuk van 'neefjes' dan van 'n bijensteek ? Met neefje worden de 'ABN' steekmuggen bedoeld waartoe ook de muskieten behoren
die ons malaise , sorry malaria kunnen bezorgen. P.S. Er is ook een groep plaaginsecten die ze 'vriendjes' noemen, he Alfa.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hallo josr uit Esbeek, is het mogelijk het artikel in de Volkskrant samen te vatten ? Ik kan het nu niet lezen.
Van welke datum is de krant ? Dan kan ik het bericht elders opzoeken. Bedankt. Zj.
P.S. Kunnen we ook te weten komen hoe hommelteler Koppert er over denkt ?
Wie weet of Ton de Volder uit Tilburg nog hommels teelt ? Diens imkerijloods is op 22 april 2012 door een grote brand
getroffen. Ik meen dat hij de hommelteeltafdeling al eerder had overgedragen.
20 jaar geleden heeft hij 15 bijenvolken van me gekocht toen in Zuid-Nederland geen volken meer te krijgen waren.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef:
Jaap v.Popering schreef:
alfa vulgaris schreef:r meestal of muggen of hommels of bijen op planten zitten?
.
Jaap v P
Goede morgen Jaap, blijkbaar kom jij ook niet boven de grote rivieren en Wageningen, want dan
had je kunnen ERVAREN dat noorderlingen, althans Groningers, in de PRAKTIJK onder muggen....vliegen verstaan. Alfa is zo'n noorderling. Onder muggen worden ook de zweefvliegen verstaan zoals de Eristalis tenax, die je vaak tussen onze honingbijen op allerlei bloemen ziet scharrelen om de grondstoffen voor de eitjes binnen te krijgen..
Wij als zuiderlingen noemen de mensen toch ook geen aap :wink: :dance:

En dan zijn er nog een hele reeks insecten te noemen welke de bloemen met een bezoekje vereren . :violin:

Jaap v P
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Oh als B3 er ook niet was.
Inderdaad ik bedoel natuurlijk vliegen,maar denk dat Jaap het niet met me eens is B3,hier kom ik er niet mee.

Het is gewoon wel hééél vaak zo heb ik gezien.
Moet toegeven soms is het per dag verschillend en zou je zeggen dat virussen en schimmelsporen wel zo lang kunnen overleven.

Ik begin een dunnetjes gevoel te krijgen dat de woede richting de bijenhouders gaat komen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

alfa vulgaris schreef:
Het is gewoon wel hééél vaak zo heb ik gezien.
.
Nog nooit geen ; Vlinders ,nachtuilen en degelijke gezien zeker ?? :wink: of behoren die ook onder de muggen :whistle:

Jaap v P
alfa vulgaris

Ik heb wel vlinders en bijen samen gezien.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ben volgens mij ook besmet door het kreukelvleugel virus. :think:
Mijn armen beginnen te rimpelen. :be2:

Maar alle gekheid: het gaat er op lijken dat sommige "wetenschappers" met laboratorium proef hommels hebben besmet met DWV.
Kunst zou ik zeggen dat die besmette hommels de besmetting via voedsel gevend aan hun laven, de jonge hommels zichtbaar verminkte vleugels hebben.
Het plaatje van de krant zou suggereren dat de besmetting via bloemen verloopt. Denk het niet.
Stel dat de besmetting wel via het gezamenlijk fourageren op bloemen verloopt.
Dan zou alleen dat hommelvolkje besmet raken en voortijdig uitsterven en de besmetting niet verder doorgeven.
Het is net zo,n onzin verhaal als dat bijenvolken in de winter verdwijnen door in de zomer gebruikte bestrijdingsmiddelen.

Als volken massaal in de zomer zouden verdwijnen..................
!Hans.
alfa vulgaris

Heheh :doh: als je te gretig bent verslikt je je wel eens. :oops:

Zijn ook vaak mensen en die vinden dan een zogenaamde zieke hommel op een bloem.
Moet je eens zien als eer een hommelkoningin voorbij vlieg!
Plaats reactie