Geen honing de honingkamers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Geen honing de honingkamers

Bericht door bee-tree »

Johannus70, ik had jouw reactie over het hoofd gezien.
Daaruit krijg ik niet het beeld van 'n junior-imker die snel wil scoren.
Dus excuses, mocht jij je aangesproken voelen. Zjef :b10:

P.S. Ik hoop dat je ons in de komende tijd op de hoogte houdt van je ingrepen
en de ontwikkeling van je volk.
Johannus70
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Johannus70 »

Ls,

Ik zou nog even een update doen mbt tot de adviezen.

Ik heb het rooster weggehaald en dat hielp. De honingkamer is nagenoeg uitgebouwd maar leeg....

Inmiddels is dit niet meer mij grootste probleem omdat ik vanaf 4 mei geen broed meer heb. De dames zijn gaan zwermen. Ik heb een broedaflegger gemaakt en in de oude kasten op 1 na alle doppen weggebroken. De doppen zijn uitgelopen maar er wordt niet gelegd. De zwerm heb ik trouwens geschept en in een nieuwe kast gedaan. En ook in deze kast wordt niet gelegd.

Mijn eerst jaar kort samengevat: No Volk No Honing. :((((
Johannus70
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Johannus70 »

@bee-tree

Ik had hele bescheiden doelen voor dit jaar. Ik wilde van 1 volk twee maken. Honing was leuk geweest en kwam alleen aan de orde omdat het volk zo vroeg zo groot was. Daarnaadt heb ik ook nog geen spullen om honing te verwerken en wilde deze investering nog een jaar uitstellen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Johannus70 schreef:Ls,
Laat ik beginnen met mede te delen dat ik een beginner ben en wellicht wat ongeduldig.
Bij mijn kastcontrole vandaag is gebleken dat er erg veel honing in de broedkamers wordt opgeslagen en niets in de honingkamer.
Ik heb twee bk's vol met brias, voer en honing. 1 koninginne rooster met daarop een hk met niet uitgebouwde kunstraat (als beginner beschik ik niet over uitgebouwde raampjes).
Heeft iemand tips op de honing op de juiste plek te krijgen?
Johan
Zoals vele reacties al hebben geschreven "haal het moerrooster tijdelijk weg"! Nu 7 juni is het hier in mijn omgeving geen dracht meer over veertien dagen gaat de eerste linde bloeien. Dus hou je omgeving in de gaten dit zal je moeten leren wat, wat is. :) :)
Kijk over een kleine week of er al wordt gebouwd. Is dit zo dan kun je het moerrooster opnieuw leggen.
Maar let op :!: :!: Je moet zeker weten dat de moer in de broedkamers zit. Dit betekend dat je alle honingkamerramen moet nakijken of alles afschudden. Je moet voor 100% weten dat de moer onder het rooster beland anders heb je na de zomerdracht een pracht van een broednest in plaats heen honingbak vol honing. :be2:
Oja, bijen weten zeker waar hun honing moet worden opgeslagen, alleen er was een obstakel het moerrooster.
!Hans.
Marianne
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Marianne »

Beste Johannes,
Ik ben ook dit voorjaar pas begonnen. Mijn volk is enorm groot geworden. Er is al gezwermd. Deze zwerm heb ik samen met mijn buurvrouw gevangen en is naar haar gegaan. Gisteren alle moerdoppen verwijderd om nazwermen te voorkomen. De 2 Broedkasten zijn enorm vol, terwijl in de honingkamer een verdwaalde bij zit. De honingkamer is een hele nieuwe kast met kunstraat. Er is in de honingkamer geen raat uitgebouwd.
Ik ga ook vandaag het rooster voor een week weghalen.

Ik hou je op de hoogte wat er gaat gebeuren.
Groetjes, Marianne
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Marianne schreef:Beste Johannes,
Ik ben ook dit voorjaar pas begonnen. Mijn volk is enorm groot geworden. Er is al gezwermd. Deze zwerm heb ik samen met mijn buurvrouw gevangen en is naar haar gegaan. Gisteren alle moerdoppen verwijderd om nazwermen te voorkomen. De 2 Broedkasten zijn enorm vol, terwijl in de honingkamer een verdwaalde bij zit. De honingkamer is een hele nieuwe kast met kunstraat. Er is in de honingkamer geen raat uitgebouwd.
Ik ga ook vandaag het rooster voor een week weghalen.

Ik hou je op de hoogte wat er gaat gebeuren.
Groetjes, Marianne
Mijn ervaring: de zwerm heeft alle honing meegenomen waardoor het restvolk 'leeg' achterblijft. Dat zal zodanig verzwakt zijn dat je er geen honing meer van moet verwachten dit jaar. Maar veel hangt af van drachtgebied , grootte van de zwerm, het weer, en hoe snel het nieuwe volk een nieuwe leggende moer heeft.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

johan schreef: Mijn ervaring: de zwerm heeft alle honing meegenomen waardoor het restvolk 'leeg' achterblijft. Dat zal zodanig verzwakt zijn dat je er geen honing meer van moet verwachten dit jaar. Maar veel hangt af van drachtgebied , grootte van de zwerm, het weer, en hoe snel het nieuwe volk een nieuwe leggende moer heeft.
Hoe groot moet die zwerm dan wel niet zijn? Hoeveel denk je dat in de honingmagen gaat?
Nee Johan in deze sprookjes geloof ik niet.
Als ik zo het verhaal van Marianne door lees denk ik dat de honingkamer te laat is geplaatst. De bijen hebben de honing in de twee broedbakken opgeslagen. Als er doppen worden aangezet is de tijd van bouwen voorbij.
!Hans.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Hans van der Post. schreef:als er doppen worden aangezet is de tijd van bouwen voorbij.
Daar heb je een punt.
Ik heb vorig jaar 5 juni een zwerm gehad. In een nieuwe kast bezette ze 11 ramen (dik bezet) en na 1 dag 2 ramen honing (meegenomen uit het afgezwermd volk). Zowel de zwerm als het afgezwermde volk hebben nadien in vergelijking met de andere volken (25 kg zomerhoning) bijna geen slingerbare honing opgebracht. Door de drachtpauze in mijn drachtgebied komt er de laatste 3 weken hier netto niets meer binnen.. maar dat is mijn ervaring hier met zulk type zwerm
Marianne
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Marianne »

Beste Hans en Johan,
Fijn dat jullie je ervaring delen. Ik zal wat meer feiten opsommen om te bepalen of de honingkamer er te laat op is gezet.

De tweede broedkast is er 11 april opgegaan en de honingkamer met kunstraat op 5 mei. Op 6 juni is er gezwermd (een volle korf) en 12 juni heb ik ongeveer 10 moerdoppen weggehaald. En gisteren 13 juni het moerrooster weggehaald. De twee buitenste raten in beide bakken bevatten inderdaad honing.
Het is een groot volk en in de boomgaard staan 15 grote fruitbomen die dit jaar verspreid over een lange periode gebloeid hebben. De laatste bloesem was 10 dagen geleden. Op dit moment is de dracht schraal.

Ik ben benieuwd of je met deze gegevens kan beoordelen of de honingkamer er te laat op is gegaan.
En als er niet meer uitgebouwd wordt omdat de doppen zijn aangemaakt, zoals jij schreef Hans, zal ik de bak er dan oplaten om het volk meer ruimte te geven? Gisteren, met het weghalen van het moerrooster zat er een enkele bij in de honingkamer en was het raat is niet uitgebouwd.
Marianne
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

komt volgens mij vanzelf goed,de zwerm is weg (geen overbevolking meer, het volk krimt nu 3 weken lang),
er is geen broed meer, dus warom zouden ze zich naar boven wurmen en in de lege ruimte gaan bouwen als in de broedbak voldoende legen cellen zijn?

later als de jonge majesteit een broednest vormt en door de binnenkomende dracht het wat krap wordt in de broedbakken wordt er weer boven uitgebouwd en opgeslagen.
in de gaten houden als de de linde begingt of madamme genoeg ruimte houd om te leggen, verzegelde honing wordt nl niet verplaats.
dus evt, de verzegelde ramen honing eruit en vervangen door uitgebouwde waarin ze de eerste winterbijen kan kweeken.

komt vast goed.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie