Ik heb nog heel veel hout/latten liggen wat behandeld is met deze groene 'beits'. Wie weet idd wat dit precies is? Ik wou graag ramen hiervan willen maken. Ze hebben de perfecte maat.Vroeger werd het hout van bijv. simplexkasten behandeld met koperaftenaat maar dit mag al lang niet meer gebruikt worden al vraag ik me af waarmee het licht groene tuinhout mee behandeld is waarschijnlijk ook daarmee maar met een toegestane dosis samen met een aangepaste behandeling?
Wie weet dit??
schimmel in zelfgebouwde kasten
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: schimmel in zelfgebouwde kasten
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Lijkt mij ideaal daar ramen van te makenJelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb nog heel veel hout/latten liggen wat behandeld is met deze groene 'beits'. Wie weet idd wat dit precies is? Ik wou graag ramen hiervan willen maken. Ze hebben de perfecte maat.Vroeger werd het hout van bijv. simplexkasten behandeld met koperaftenaat maar dit mag al lang niet meer gebruikt worden al vraag ik me af waarmee het licht groene tuinhout mee behandeld is waarschijnlijk ook daarmee maar met een toegestane dosis samen met een aangepaste behandeling?
Wie weet dit??

ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Tja....dat hout gebruiken we voor alles....het zijn overigens latjes die ik gekregen heb bij een houthandel dit voorjaar. Ik heb ze nog niet gebruikt in de kasten. Maar dit zou kunnen, maar eerst wil ik weten wat er precies op zit.
JP
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
hello,
Er is een aantal jaren geleden nogal wat ophef geweest in Nederland over het "wolmaniseren" van hout. Een proces waarbij hout wordt ondergedompeld in zouthoudend water als conserveringsmethode. Er zijn varianten van het proces maar bottomline, de werkzame stof is wateroplosbaar en giftig, slechte combinatie voor in een bijenkast.
Ik kan me herinneren dat er voorbeelden waren van dit hout wat als vlonder werd gebruikt en er waren "olievlekken" op het water te zien als er dauwdruppels vanaf vielen. Ook bij brand konden gevaarlijke stoffen vrijkomen.
http://www.wolmanzouten.nl/index2.html
mvg
erik.
Er is een aantal jaren geleden nogal wat ophef geweest in Nederland over het "wolmaniseren" van hout. Een proces waarbij hout wordt ondergedompeld in zouthoudend water als conserveringsmethode. Er zijn varianten van het proces maar bottomline, de werkzame stof is wateroplosbaar en giftig, slechte combinatie voor in een bijenkast.
Ik kan me herinneren dat er voorbeelden waren van dit hout wat als vlonder werd gebruikt en er waren "olievlekken" op het water te zien als er dauwdruppels vanaf vielen. Ook bij brand konden gevaarlijke stoffen vrijkomen.
http://www.wolmanzouten.nl/index2.html
mvg
erik.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
De site is wel iets verouderd, maar waarschijnlijk is er nog niet veel veranderd. Ik dacht dat de meest schadelijke stoffen wel verboden zijn, maar waarschijnlijk niet dus.
Hier in België wordt nog steeds veel behandeld hout gebruikt. Mijn dak is bijvoorbeeld dit jaar vernieuwd en zit vol met behandeld hout
.
Ik zal het hout maar niet gebruiken!
gr.
Hier in België wordt nog steeds veel behandeld hout gebruikt. Mijn dak is bijvoorbeeld dit jaar vernieuwd en zit vol met behandeld hout

Ik zal het hout maar niet gebruiken!
gr.
JP